![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,075 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,703,238 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,936,998 |
جلوههای تمایز در رمان اللَّص وَ الکِلاب بر اساس الگوی جامعهشناختی پیر بوردیو | ||
ادب عربی | ||
دوره 13، شماره 4، اسفند 1400، صفحه 109-128 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jalit.2021.317112.612340 | ||
نویسندگان | ||
علی صیادانی* 1؛ یزدان حیدرپور مرند2؛ سکینه حیدرپور مرند3 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2دانشآموختۀ کارشناسی ارشد مترجمی زبان عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
3دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
در نگاه بوردیو جهان اجتماعی بر پایۀ تمایز استوار است که این تمایز در مفاهیم ساختاری چون فضا، میدان، طبقه و سرمایه و همچنین در سطح مفاهیم کنشی، یعنی عادتواره، عملکردهای درون میدان و ذائقه و سلیقه نمایان است. معمولاً متنهایی چون هنر، رمان، ادبیات و حوزههای دیگر فرهنگعامه سرریزهای جامعهاند که تحلیل و بررسی آنها میتواند پژوهشگران را به درک و فهم جامعه رهنمون سازد. فهم متنهای ادبی با رویکرد بوردیویی، میتواند شیوههای تمایز در هر جامعهای را نشان دهد. رمان اللَّص وَ الکِلاب از داستانهای نمادگرایانۀ نجیب محفوظ است که قابلیت بررسی در چارچوب مصادیق مزبور را دارد؛ چراکه نویسنده با درنظرداشتن مفاهیمی همچون دین، فرهنگ، جامعه و طبقه به بررسی اوضاع سیاسی و اجتماعی حاکم در جامعۀ مصر میپردازد و به ناعدالتیهای حاکم بر آن جامعه خُرده میگیرد. روایت داستان بهگونهای شکل یافته که محدودیتها و شرایط خاص اجتماعی، به مجموعهای گسترده و پیچیده از الزامات فردی و جمعی وابسته است. پژوهش حاضر به روش نقد جامعهشناسی با تکیه بر نظریۀ پیر بوردیو است که رمان اللَّص وَ الکِلاب را از بعد جامعهشناختی و با رویکرد تحلیلی بررسی میکند و درصدد نشاندادن و بررسی جلوههایی از تمایز در این رمان است که در قالب مفاهیم بوردیویی همچون منشها و عادتوارهها، زمینهها و میدانها، عرصهها و سرمایهها، فضاهای اجتماعی، طبقات اجتماعی و نیز ذائقهها و سلیقهها نمود یافته است. یافتههای پژوهش حکایت از این واقعیت دارد که نویسنده در رمان مزبور، با بررسی نقش عاملان کنش در ساختارهای اجتماعی، نوعی تشخص طبقانی و فرهنگی را بر اساس عادتوارهها، سرمایهها، فضاهای اجتماعی و شخصیتها در میدانهای مختلف برجسته میکند؛ بهطوری که شخصیتها در میدانهای مختلف متناسب با عادتوارههایشان که ناشی از سرمایهها، ذائقهها و نیز جایگاه و طبقات اجتماعی آنها در فضاهای اجتماعی است، جلوههایی از تمایز را به نمایش میگذارند. | ||
کلیدواژهها | ||
رمان معاصر؛ نقد داستان؛ نقد جامعهشناختی؛ نجیب محفوظ؛ رمان اللّص و الکلاب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Manifestations of Difference in the Novel Al-Las and Al-Kilab using Bourdieu’s Sociological Model | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Sayadani1؛ Yazdan Heydarpour Marand2؛ Sakineh Heydarpour Marand3 | ||
1Associate Professor in Arabic Language and Literature, Azarbaijan Shahid Madani University | ||
2MA Graduated of Arabic Language Translation, Azarbaijan Shahid Madani University | ||
3PhD student in Sociology, Tabriz University | ||
چکیده [English] | ||
In Bourdieu’s view, social world is based on difference, and difference is manifested in structural concepts such as social space, field, class, capital and also in practice concepts like habitus, actions within field, taste and preference. Usually such fields as art, literature, and culture are rich representations of society, the analysis of which will result in understanding society. Therefore, understanding literary texts, for example, through Bourdieu’s approach will show ways of difference in societies. Al-Las va al-Kilab is one of Najib Mahfuz’s symbolic novels that is suitable to be investigated using the above-mentioned concepts as the novelist, considering concepts such as religion, culture, society and class, deals with social and political status of society of Egypt and criticizes the dominant injustice. The novel narrates limitations and specific conditions that are dependent on a vast and complicated set of personal and social necessities. Within sociological criticism and using Bourdieu’s theory, that this research examines the novel Al-Las va al-Kilab from a sociological perspective and with an analytical approach.the study tried to investigate and show manifestations of difference in Al-Nas va al-Kilab represented in concepts of habitus, field, capital, social space and social classes, taste and preference. The results of the study showed that the novelist highlights a kind of cultural and class difference based on habitus and capitals of characters in different fields by examining the role of characters in social structures, so that characters in different fields and based of their habitus and according to their capitals, taste and their position and social classes in social spaces, show different manifestations of difference. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Contemporary Novel, Story Criticism, Sociological Critique, Najib Mahfuz, Al-Las va Al-Kilab | ||
مراجع | ||
أبودوح، خالدکاظم (2019)، «رأس المال الثقافی مقاربة سوسیولوجیة»، التفاهم، العدد 63، وزارة الأوقاف و الشؤون الدینیة فی مسقط، سلطنة عمان، صص 321-336.
آزاددل، عادل، شهریار گیتی و نرگس معصومی (1395)، «بررسی و تطبیق عنصر شخصیتپردازی در رمان اللص و الکلاب، اثر نجیب محفوظ و بار دیگر شهری که دوست میداشتم، اثر نادر ابراهیمی»، یازدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان، صص 571-600.
بادرستانی، محبوبه (1390)، دزد و سگها (ترجمه، بررسی و نقد)، تهران، علم و دانش.
بوردیو، بییر (2007)، الرمز و السلطة، ترجمة عبدالسلام بنعبد العالی، المغرب، الدار البیضاء.
ـــــــــــــــ (2002)، بعبارة أخری محاولات بإتجاه سوسیولوجیا إنعکاسیة، ترجمة أحمد حسان، القاهرة، میریت للنشر و المعلومات.
ـــــــــــــــ (1390)، تمایز، نقدهای اجتماعی قضاوتهای ذوقی، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران، ثالث.
ـــــــــــــــ (1386)، علم علم و تأمل پذیری، ترجمۀ یحیی امامی، تهران، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
ـــــــــــــــ (1380)، نظریۀ کنش، ترجمۀ مرتضی مردیها، تهران، نقش نگار.
ـــــــــــــــ (1995)، أسئلة علم الاجتماع حول الثقافة و السلطة و العنف الرمزی، ترجمة إبراهیم فتحی، القاهره، دارالعالم الثالث.
بون ویتز، پاتریس (1391)، درسهایی از جامعهشناسی پییر بوردیو، ترجمۀ جهانگیر جهانگیرپور و حسن پورسفیر، تهران، آگه.
پروایی، شیوا (1395)، «خوانش جامعهشناختی بوردیویی از فیلم جدایی نادر از سیمین با تأکید بر جامعۀ ایران»، انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال دوازدهم، ش 44، صص 173-197.
توحیدفام، محمد و مرضیه حسینیان امیری (1388)، «تلفیق کنش و ساختار در اندیشۀ گیدنز، بوردیو و هابرماس و تأثیر آن بر جامعهشناسی جدید»، پژوهشنامۀ علوم سیاسی، سال چهارم، ش 15، صص 79- 107.
جمشیدی، فاطمه و وصال میمندی (1396)، «شخصیتپردازی در رمان اللص و الکلاب اثر نجیب محفوظ»، ادب عربی، دورۀ 9، ش 1، صص 133-152.
زدام، کاتوم (2013)، البعد الاجتماعی فی روایة اللص و الکلاب لنجیب محفوظ، الجزائر، جامعة محمد بودیاف.
شوفالییة، ستیفان و کریستیان شوفیری (2013)، معجم بوردیو، ترجمة الزهرة إبراهیم، دمشق، الشرکة الجزائریة السویرة للنشر و التوزیع.
الشهری، عبدالهادی بن ظافر (2004)، إستراتیجیات الخطاب: مقاربة لغویة تداولیة، بنغازی، دارالکتاب الجدید المتحدة.
عبدالله، مروة صلاحالدین (2020)، «رأس المال الاجتماعی و التنمیة الاجتماعیة: تحلیل مقارن لنظریتی تماسک العلاقات و الشبکة الإجتماعیة بالتطبیق علی جماعات العمل فی الجمعیات الأهلیة»، بحوث العلوم الاجتماعیة و التنمیة، المجلد الثانی، صص 127-180.
گرنفل، مایکل (1393)، مفاهیم کلیدی پیر بوردیو، ترجمۀ محمدمهدی لبیبی، تهران، افکار، چاپ سوم.
محفوظ، نجیب (1961)، اللّص و الکِلاب، قاهرة، دار مصر.
Turner.B and Edmunds.T(2002), “The Distate of Taste, Bourdieu, cultural capital and Australian”, Consumer Culture. Vol 2, 219-244. Alkhawaja. A. Linda (2019), “Habitus and Intellectual Trajectory in the translational Process: A case study”, Al- Balqa Journal for research & studies, Vol 22, No 1. 9-24. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 687 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 365 |