گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
چکیده: مقدمه: هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدل پیامدهای جهانیشدن برند لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش پژوهش: برای دستیابی به هدف تعیینشده و با توجه به تخصصی بودن موضوع پژوهش، مطالعه کیفی با استفاده از انجام مصاحبههای عمیق با نخبگان این موضوع مورد استفاده قرار گرفت. انجام مصاحبهها به صورت هدفمند و به شیوه گلوله برفی ادامه یافت و در نهایت 20 نفر (18 نفر ایرانی و 2 نفر خارجی) مورد مصاحبه قرار گرفتند. سرانجام، دادههای حاصل از مصاحبهها به روش داده بنیاد و از طریق سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: پیامدهای شناسایی شده با توجه به شرایط درونی و بیرونی و راهبردی جهانیشدن برند لیگ برتر فوتبال ایران بیانگر 5 حیطه اصلی و 32 مقوله بودند. این حیطهها شامل: توسعه سیاسی، اقتصادی، حقوقی، ساختاری و فرهنگی- اجتماعی بودند. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش مبنی بر پیامدهای مثبت جهانیشدن برند لیگ برتر فوتبال ایران، ضروری است مدیران و دستاندرکاران فوتبال کشور با همسوئی نگرشی- رفتاری، بسترسازی لازم جهت حرکت در مسیر جهانیشدن را فراهم آورند.
Department of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
Abstract
Introduction: The main objective of this research was to study the outcomes of brand globalization of the Iranian football pro-league. Methods: In order to achieve the goal and according to the specialty of the subject, qualitative study was used by conducting in-depth interviews with the experts of this subject. The interviews were conducted using snowballing technique and ultimately 20 people (18 Iranian people and 2 foreigners) were interviewed. Finally, the data obtained from the interviews were analyzed by grounded theory method through three stages open, axial, and selective coding.
Results: The consequences identified according to the internal and external conditions and the strategic globalization of the brand of Iran's premier football league showed 5 main areas and 32 categories. These areas included: political, economic, legal, structural and cultural-social development. Conclusion: According to the research findings of the positive outcomes of brand globalization of the Iranian football pro-league, it is necessary for the country’s football managers as well as practitioners to provide the required conditions and platforms to move on the path to globalization.
کلیدواژهها [English]
Brand, Consequences, Globalization Premier League, Iranian football
Danaei Fard H, Mozaffari Z. (2008). "Improving Validity and Reliability in Qualitative Management Research: Reflection on Research Audit Strategies". Management research, 1, 131-162. (In pesian)
Sepahi S. (2016). "Study the Implications of Globalization in Sport." Quarterly journal of research in the humanities, 3(17), 64-151. (In persian)
Shariati M, Goudarzi M. (2017). "Structural Modeling (SEM) of Sport Diplomacy Components in the Development of International Relations of the Islamic Republic of Iran". New Approaches to Sport Management, 5(16), 89-104. (In pesian)