تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,512 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,129,151 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,236,238 |
طراحی الگوی مدیریت حسادت کارکنان در سازمان های دولتی | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
دوره 19، شماره 4، دی 1400، صفحه 789-821 اصل مقاله (926.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2021.319351.1008232 | ||
نویسندگان | ||
اکبر حسن پور1؛ سعید جعفری نیا1؛ یوسف وکیلی1؛ مهدی مهذبی* 2 | ||
1استادیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2دکتری مدیریت دولتی، گرایش مدیریت منابع انسانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش طراحی الگوی مدیریت حسادت کارکنان در سازمانهای دولتی بود. پژوهشگران در این پژوهش بر آن بودند تا با طراحی یک پژوهش علمی و نظاممند به پرسش اصلی پاسخ دهند: الگوی مدیریت حسادت کارکنان در سازمانهای دولتی چگونه است؟ رویکرد پژوهش حاضر از نوع کیفی بود که با روش دادهبنیاد نظاممند استراوس و کوربین انجام شد. دادهها نیز به صورت مصاحبة نیمهساختاریافته با 24 مشارکتکننده در پژوهش گردآوری شدند. بر اساس نتایج، شرایط علّی در قالب 4 مقولة عوامل فردی، عوامل سیاسی و اجتماعی، عوامل ساختاری، و عوامل اداری و مدیریتی دستهبندی شدند. پدیدة محوری در قالب 3 مقولة عاطفی و شناختی و رفتاری تبیین شد. تعاملات و کنشهای مربوطه با عنوان طبقة راهبرد در قالب 8 مقولة شفافیت سازمانی، تقویت هوش هیجانی مدیران، عدالتمحوری، تقویت معنویت و اخلاق کاری کارکنان در محیط کار، استراتژی همکاریـ رقابت، حمایت و پشتیبانی مدیران از کارکنان، ایجاد امنیت شغلی، و کاهش عدم اطمینان و عدم تجانس اعضای یک واحد شناسایی شدند. شرایط زمینهای در قالب 3 مقولة عوامل اجتماعی و عوامل فرهنگی و مادیگرایی تبیین شدند. مفاهیم حاصل از شرایط مداخلهگر نیز در قالب 2 مقولة سوابق خدمتی و قراردادی کارکنان و ویژگیهای رفتاری کارکنان دستهبندی شدند. در نهایت پیامدها شامل دو مقولة پیامدهای فردی و سازمانی به دست آمدند. | ||
کلیدواژهها | ||
حسادت کارکنان؛ دادهبنیاد؛ سازمانهای دولتی؛ مدیریت حسادت کارکنان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Model for the Staff Envy Management in Public Organizations | ||
نویسندگان [English] | ||
Akbar Hassanpoor1؛ saeed Jafarinia1؛ Yousef Vakili1؛ Mehdi Mohazabi2 | ||
1Assistant Professor, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
2PhD in Human Resource Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the study at hand was to identify the pattern of the staff envy management in public organizations. Adopting a systematic, scientific research design, this study set out to answer the main research question, “How is the pattern of the staff envy management in public organizations?” Relying on the qualitative research approach, the study used Strauss and Corbin systematic grounded theory method. Data collection was done through semi-structured interviews with 24 participants. Based on the obtained results, the causal conditions were classified as four categories, namely individual, sociopolitical, structural, and administrative-managerial factors. The core theme was found to be comprised of emotional, cognitive, and behavioral categories. The related actions and interactions were named strategy categories; these eight categories were organizational transparency, enhancement of managers’ emotional intelligence, justice-orientedness, enhancement of the staff’s spirituality and professional morality in the workplace, cooperation-competition strategy, managers’ support of the staff, provision of job security, and reduction of distrust and dissimilarity among the members of a department. The contextual conditions were explained as the three categories of social factors, cultural factors, and materialism. The concepts obtained from intervening factors were classified as the work experience/contract and the staff’s behavioral traits. Finally, the consequences were divided into individual and organizational factors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
employee envy, employees’ envy management, public organizations, grounded theory | ||
مراجع | ||
حکیمی، ایمان (1399). «بررسی تأثیر رابطۀ رهبرـ عضو بر حسادت و رفتارهای کاری انحرافی: نقش تعدیلگر ادراک از عدالت سازمانی، عزتنفس، و روانرنجوری»، مطالعات رفتار سازمانی، 1، صص 29 ـ 55.
قلیپور، آرین؛ ندا محمداسماعیلی؛ فریبا پارسا (1397). «بررسی تأثیر مبادلة رهبر پیرو بر حسادت سازمانی»، مدیریت دولتی، 10 (3)، صص 415 ـ 442.
De Clercq, D., Haq, I. U., & Azeem, M. U. (2018). “The roles of informational unfairness and political climate in the relationship between dispositional envy and job performance in Pakistani organizations”, Journal of Business Research, 82, pp. 117-126.
Duffy, M. K., Scott, K. L., Shaw, J. D., Tepper, B. J., & Aquino, K. (2012). “A social context model of envy and social undermining”, Academy of Management Journal, 55 (3), pp. 643-666.
Erdil, O. & Müceldili, B. (2014). “The effects of envy on job engagement and turnover intention”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, pp. 447-454.
Floyd, T. M., Hoogland, C. E., & Smith, R. H. (2016). “THE role of leaders in managing envy and its consequences for competition in organizations”, Monographs in Leadership and Management, 8, pp. 129-156.
Ghadi, M. Y. (2018). “Empirical examination of theoretical model of workplace envy: evidences from Jordan”, Management Research Review, 41 (12), pp. 1438-1459.
Gholipoor, A., Mohammad Esmaeili, N., & Parsa, F. (2018). “The Effect of Leader-member Exchange on Organizational Envy (Case of Study: A Survey on Iran's Melli Bank's Staff)”, Journal of Public Administration, 10 (3), pp. 415-442. (in Persian)
Hakimi, I. (2020). “Exploring the Effect of Leader-Member Exchange on Envy and Deviant Work Behaviors: The Moderating Role of Organizational Justice Perception, Self-Esteem and Neuroticism”, Organizational Behaviour Studies Quarterly, 9 (1), pp. 29-56. (in Persian)
Kim, S.K. & Radosevich, D.J. (2007). “The impact of workplace envy on organizational citizenship behavior with leader –member exchange in the service industry”, Review of Business Research, Vol. 7, pp. 42-48.
Kvale, S. (1996). Inter Views: An introduction to qualitative research writing, Thousand Oaks, Calif: Sage Publications.
Lee, K., Duffy, M. K., Scott, K. L., & Schippers, M. C. (2018). “The experience of being envied at work: How being envied shapes employee feelings and motivation”, Personnel Psychology, 71 (2), pp. 181–200.
Linstead, S., Maréchal, G., & Griffin, R. W. (2014). “Theorizing and researching the dark side of organization”, Organization Studies, 35 (2), pp. 165-188.
Liu, F., Liu, D., Zhang, J., & Ma, J. (2019). “The relationship between being envied and workplace ostracism: The moderating role of neuroticism and the need to belong”, Personality and Individual Differences, 147, pp. 223-228.
Liu, Y., Zhu, J. N., & Lam, L. W. (2020). “Obligations and feeling envied: a study of workplace status and knowledge hiding”, Journal of Managerial Psychology, 14 (7), pp. 74-89.
Menon, T. & Thompson, L. (2010). “Envy at work”, Harvard business review, 88 (4), pp. 74-79.
Navarro, P., Llorens, R., Olateju, A., & Insa, L. (2018). “Envy and Counterproductive Work Behavior: The Moderation Role of Leadership in Public and Private Organizations”, International Journal of Enviromntal Research and Public Health, 7 (9), pp. 1-17.
Özkoç, A. & Çalışkan, N. (2015). “The Impact of Organizational Envy on Organizational Climate Created among Employees: An Application in Accommodation Enterprises”, International Journal of Business and Management, 10 (1), pp. 40-49.
Protasi, S. (2016). “Varieties of envy”, Philosophical Psychology, 29 (4), pp. 535-549.
Polledri, P. (2018). Envy is not innate: A new model of thinking, Routledge.
Shu, C. Y. & Lazatkhan, J. (2017). “Effect of leader-member exchange on employee envy and work behavior moderated by self-esteem and neuroticism”, Journal of Work and Organizational Psychology, 33 (1), pp. 69-81.
Smith, R. H., Merlone, U., & Duffy, M. K. (Eds.). (2017). Envy at Work and in Organizations, Oxford University Press.
Thompson, G., Glasø, L., & Martinsen, Ø. (2015). “The relationships between envy and attitudinal and behavioral outcomes at work”, Scandinavian Journal of Organizational Psychology, 7 (1), pp. 5-18.
Treadway, D. C., Yang, J., Bentley, J. R., Williams, L. V., & Reeves, M. (2017). “The impact of follower narcissism and LMX perceptions on feeling envied and job performance”, The International Journal of Human Resource Management, pp. 1-22.
Vecchio, R.P. (2000). “Negative emotion in the workplace: employee jealousy and envy”, International Journal of Stress Management, Vol. 7, No. 3, pp. 161-179.
Vidaillet, B. (2008). Workplace envy, Springer. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,027 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 715 |