تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,097,937 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,533 |
شناسایی شایستگیهای موردنیاز مدیران برای مربیگری در صنعت نیروگاهی | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
دوره 21، شماره 3، مهر 1402، صفحه 267-290 اصل مقاله (1.58 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2022.331730.1008357 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی جشنی آرانی1؛ قنبر محمدی الیاسی* 2؛ سید رضا سیدجوادین3؛ مرتضی رضایی زاده4 | ||
1دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3گروه بازاریابی و توسعه بازار، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران،تهران، ایران | ||
4گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه مربیگری یکی از مؤثرترین ابزارها برای تغییر سازمانی و بهبود عملکرد مدیران است. جاریسازی این فرایند در سازمان مستلزم شناسایی مدیرانی است که شایستگیهای لازم برای ایفای این نقش را داشته باشند. این پژوهش با روش نظریة دادهبنیاد و بر مبنای فلسفی تفسیرگراییـ برساختی با هدف شناسایی شایستگیهای مدیران جهت ایفای نقش مربیگری ساماندهی شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبههای نیمهساختاریافتة واقعهمحور و مشارکتکنندگان در تحقیق پانزده نفر از مدیران میانی منتخب دو شرکت از شرکتهای گروه مپنا بودهاند. دادههای کیفی با استفاده از رویکرد نظریهای چارمز و در بستر نرمافزار Max QDA تحلیل شده است. یافتههای پژوهش شش شایستگی را ارائه داده است: شاخصهای عملکرد موفق مدیر برای مربیگری (از منظر شاگرد)؛ باورهای مدیر برای مربیگری در قالب باورهای تسهیلکننده، مانند باور به توانایی افراد و آزادی عمل دادن، و باورهای بازدارنده، مانند ترس از دست دادن جایگاه؛ دانش مورد نیاز، شامل دانشهای تخصصی مربیگری، پیشنیاز مربیگری، کسبوکار؛ مهارتهای مورد نیاز مدیران برای مربیگری عبارتاند از: مربیگری، بازخورد، تشخیص روحیة شاگردی، بینفردی، ارتباطی، فردی؛ ویژگیهای شخصیتی مورد نیاز مدیران در دو دستة ویژگیهای شخصیتی مثبت و ویژگیهای شخصیتی سمی[1] تقسیمبندی شد. در بخش آخر به انگیزههای شخصی مدیر و مرتبط با شاگرد و عوامل ضدانگیزشی مدیران در فعالیت مربیگری اشاره شد. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی؛ مربیگری؛ شایستگیهای مدیر برای مربیگری؛ نظریه دادهبنیاد؛ گروه مپنا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identify the required competencies of managers for coaching in the power plant industry | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Jashni Arani1؛ Ghanbar Mohammadi Elyasi2؛ Seyed Reza Seyed Javadein3؛ Morteza Rezaei Zadeh4 | ||
1Faculty of Management ,University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Department of Entrepreneurship Development ,Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Department of Marketing and market d,evelopment, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
4Department of Education, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Today, coaching is one of the most effective tools for organizational change and improving the performance of managers. Implementing this process in the organization requires identifying managers who have the necessary competencies to play this role. This research, which is based on Grounded Theory and philosophical interpretive-constructivism, has been organized in order to identify the competencies of managers to play the role of coaching. Data collection tools, semi-structured case-based interviews, and research participants were fifteen middle managers selected from two companies of Mapna Group companies. Qualitative data were analyzed using the Charmz theory approach in the context of MaxQDA software. The research findings have presented six competencies: indicators of successful manager performance for coaching (from the student's perspective); Manager's beliefs about coaching in the form of facilitative beliefs such as belief in the ability of individuals and freedom to act and deterrent beliefs such as the fear of losing a position; Required knowledge includes, specialized coaching knowledge, coaching and business prerequisites; Managers' skills required for coaching include: coaching, feedback, apprenticeship, interpersonal, communication and individual; The personality traits required by managers were divided into two categories: positive personality traits and toxic personality traits. In the last section, the personal motivations of the principal related to the student and the anti-motivational factors of the principals in coaching activity were mentioned. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Competency, Coaching, manager competencies for coaching, Grounded Theory, Mapna Group | ||
مراجع | ||
استراوس، انسلم و کوربین، جولیت (1390). مبانی پژوهش کیفی. مترجم: ابراهیم افشار. تهران: نی.
اسدیفرد، رؤیا؛ خائفالهی، احمدعلی و رضائیان، علی (1390). مدل شایستگی مدیران دولتی ایران بر اساس صحیفة امام(ره) رویکرد استراتژی تئوری دادهبنیاد. مدیریت دولتی، دورة 3، شمارة 8، 75 ـ 92.
الوانی، سید مهدی؛ اردلان، امید و محمدی فاتح، اصغر (1395). طراحی و تدوین الگوی مناسب شایستگیهای مدیران و فرماندهان در سازمان ارتش ج.ا.ا. با بهرهگیری از دیدگاه امام خامنهای. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال 8، شمارة 1، 1 ـ 30.
بازرگان، عباس (1389). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: دیدار.
تقیزاده هرات، علی و هادیانپور، مهدی (1395). شایستگیهای مربیگری کسبوکار. چهارمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد، و حسابداری. برلین. آلمان.
داناییفرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی و آذر، عادل (1391). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: صفار.
رجبپور ابراهیم، مهدی افخمی اردکانی، عزیزه حسینی اقبال، 1394، «مربیگری الکترونیک: نوآوری مبتنی بر وب»، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 2(7)، 143-162.
رنجبر، منصور؛ خائفالهی، احمد؛ داناییفرد، حسن؛ فانی، علیاصغر (1392). ارزیابی مدل شایستگیهای مدیران بخش سلامت: رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری. مجلة دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دورة 23، شمارة 109، 104 ـ 113.
سپهوند، رضا؛ وحدتی، حجتالله؛ اسماعیلی، محمودرضا و رحیمیاقدم، صمد (1395). طراحی الگوی مزیت رقابتی پایدار مبتنی بر شایستگی سرمایة انسانی در صنعت بیمه. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال 8، 179 ـ 208.
صفرزاده، حسین؛ احمدیشریف، محمود و ذاکری، علیرضا (1389). اصول و مبانی مربیگری در سازمانهای پیشرو. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. تهران.
صفری، جلیل؛ مهدیزاده، مهران و عزیزی، علیرضا (1395). طراحی الگویی مبتنی بر معیارهای اساسی جهت گزینش کارکنان شایسته و برآورد عملکرد سازمان. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال 7، شمارة 4، 141 ـ 166.
عباسپور، عباس؛ احمدی، منیژه؛ رحیمیان، حمید و دلاور، علی (1395). تبیین و ارائة مدل شایستگی سربازرسان در سازمان بازرسی کل کشور با رویکرد نظریة دادهبنیاد. آموزش و توسعة منابع انسانی، سال 3، شمارة 10، 95 ـ 124.
فرهی، علی (1389). توسعة مدیران توسعه: مبانی، تکنیکها و روشها. تهران: دانشگاه جامع امام حسین.
گودرزی، علی (1395). شناسایی و اولویتبندی شایستگیهای کلیدی مربیان کسبوکارهای نوپا. پایاننامة کارشناسیارشد دانشکدة کارآفرینی دانشگاه تهران.
محمدپور، احمد (1397). ضد روش. تهران: لوگوس.
Abbaspour, A., Ahmadi, M., Rahimian, H., & Delaware, A. (2016). Explaining and Presenting Superintendent Competency Model for Iran’s General Inspection Office: with Grounded Theory Approach, Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources, Vol. 3, No. 10, 95-124. (in Persian)
AC (association of coaching). https://www.associationforcoaching.com.
ACTO (association of coach training organizations).
Alvani, S., Ardalan, O., & Aohammadi fateh, A. (2008). Designing an Appropriate Competency Model for Managers and Commanders at IRI Army from the Viewpoint of Imam Khamenei. Journal of Research in Human Resources Management, 1(1), 1-30. (in Persian)
Andrews, W. (2011). Mentoring Functional Overview. European Mentoring and Coaching Council.
Ann Gilley, J., Gilley, W., & Kouider, E. (2010). Characteristics of Managerial Coaching. Performance Improvement Quarterly, 23(1), 53-70.
Asadifard, R., Khaef Elah, A., & Rezaeiyan, A. (2011). Competency Model of Iranian Public Administers: Grounded Theory Approach. Journal of Public Administration, 3(8), 75-92. (in Persian)
Bazargan, A. (2010). Introduction to qualitative research methods and a combination of common approaches in behavioral sciences. Tehran: Didar. (in Persian)
Blackman, A. C. (2007). The effectiveness of business coaching: An empirical analysis of the factors that contribute to successful outcomes. Ph.D thesis. James Cook University.
Blackman, A., Moscardo, G., & Gray, D. E. (2016). Challenges for the theory and practice of business coaching: A systematic review of empirical evidence. Human Resource Development Review, Vol. 15(4), 459-486.
Boysen-Rotelli, S. (2021). An introduction to professional and executive coaching. IAP.
Bozer, G., Sarros, J., & Santora, J. (2014). Executive Coaching: Guidelines that work. Development and Learning in Organizations, 28(4), 9-14.
Capstick, M. K., Harrell-Williams, L. M., Cockrum, C. D., & West, S. L. (2019). Exploring the effectiveness of academic coaching for academically at-risk college students. Innovative Higher Education, 44(3), 219-231.
Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. Sage Publications. London. Thousand Oaks. New Delhi.
-------------. (2017). Constructivist grounded theory. The Journal of Positive Psychology.
Ciporen, R. (2015). The emerging field of executive and organizational coaching: An overview. New Directions for Adult and Continuing Education, 2015(148), 5-15.
Clayton, T. (2011). The Lived Experiences of Executive Coaches' Interdisciplinary Competencies. Walden University: ProQuest Dissertations Publishing.
Danaeifard, H., Alvani, S. M., & Azar, A. (2012). Qualitative research methodology in management: a comprehensive approach. Tehran: Saffar Pub. (in Persian)
Dastgerdi, M., Mohammadi, M., Yaghoubi, N., & Mahmoodzadeh, M. (2021). Design of organizational coaching model in Iranian public organizations using a Grounded Theory approach. Organizational Culture Management.
Ensminger, D. C., Leanne, M., Kallemeyn, Tania Rempert, James Wade, Megan Polanin, (2015). Case study of an evaluation coaching model: Exploring the role of the evaluator. Evaluation and Program Planning, Vol. 49, 124-136.
Fang, C. H., Chang, S. T., & Chen, G. L. (2010). Competency development among Taiwanese healthcare middle manager: A test of the AHP approach. African journal of business management, 4(13), 2845.
Farahi, A. (2010). Development of Development Managers: Basics, Techniques and Methods. Tehran: Imam Hossein University. (in Persian)
Gilley Ann, Jerry W. Gilley and Elies Kouider, (2010). Characteristics of Managerial Coaching. Performance Improvement Quarterly, 23(1), 53-70.
Goodarzi, A. (2016). Identifying and prioritizing the key competencies of start-up business instructors. M.Sc. Thesis, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran. (in Persian)
Grajfoner, D. & Shams, M. (2018). Exploring coaching skills and competencies for family business coaching practice. In Supporting the Family Business (pp. 147-171). Routledge.
Grant, A. M., Passmore, J., Cavanagh, M. J., & Parker, H. M. (2010). The state of play in coaching today: a comprehensive review of the field.
Hagen, M. S. & Peterson, S. L. (2014). Coaching Scales: A Review of the Literature and Comprative Analysis. Advances in Developing Human Resources, 16(2), 222-241.
Horohov, J. (2017). Measuring Learning, Not Time: Competency-Based Education and Visions of a More Efficient Credentialing Model. University of Kentucky.
ICF (international coaching federation). https://coachfederation.org/core-competencies
Jeffrey, L. & Brunton, M. (2010). Identifying competencies for communication practice: A needs assessment for curriculum development and selection in New Zealand. Public Relations Review, 36(2), 202-205.
Jones, C. W. (2015). Choosing your coach: What matters and When. An Interpretative phenomenological exploration of the voice of the coachee. Thesis of Doctor of coaching and mentoring. Oxford Brookes University.
Ketteler, E. R., Auyang, E. D., Beard, K. E., Erica L.McBride, Rohini McKee, John C.Russell, Nova L.Szoka, Timothy Nelson, (2014). Competency Champions in the Clinical Competency Committee: A Successful Strategy to Implement Milestone Evaluations and Competency Coaching. Journal of Surgical Education, Vol. 71, Issue 1, 36-38.
Kim, W. & Mauborgne, R. (2014). Blue Ocean Leadership. Harvard Business Review. 60-70.
Lai, Y. L. (2015). Enhancing evidence-based coaching through the development of a coaching psychology competency framework: Focus on the coaching relationship. University of Surrey (United Kingdom).
Lai, Y. L. & Palmer, S. (2019). Psychology in executive coaching: an integrated literature review. Journal of Work-Applied Management.
Lee, F. H., Lee, T. Z., & Wu, W. Y. (2010). The relationship between human resource management practices, business strategy and firm performance: evidence from steel industry in Taiwan. The International journal of human resource management, 21(9), 1351-1372.
Maxwell, A. S. (2017). Essential executive coaching competencies for enhancing executive on-the-job performance: A modified Delphi study (Doctoral dissertation, Walden University).
McCarthy, G. & Milner, J. (2012). Managerial Coaching: Challenges,Opportunities and training. Journal of Management Development, 32(7), 768-779.
McClure, J. M. (2018). A State of Change: Evaluating the Effectiveness of LEAD Tennessee. Middle Tennessee State University. ProQuest Dissertations Publishing.
Mohammadpour, A. (2018). Counter-Method. Tehan: Logos Pub. (in Persian)
Morse, J. M., Bowers, B. J., Charmaz, K., Corbin, J., Clarke, A. E., & Stern, P. N. (2016). Developing grounded theory: The second generation (Vol. 3). Routledge.
Nadeem, I., Garvey, B., & Down, M. (2021). The Adequacy of Competency Frameworks for Coaching Academic Deans: A Critical Review. International Journal of Evidence Based Coaching & Mentoring, 19(2).
Nadeem, I., Garvey, B., & Down, M. (2021). The Adequacy of Competency Frameworks for Coaching Academic Deans: A Critical Review. International Journal of Evidence Based Coaching & Mentoring, 19(2).
Özdemir, S., Sezgin, F., & Kılıç, D. Ö. (2015). School Administrators' Leadership Competencies According to the Views of School Administrators and Teachers. Education & Science/Egitim ve Bilim, 40(177).
Qarlaqi, S., Khorasani, A., Shams, M. G., & Ghelichlee, B. (2020). Identifying the critical success factors for coaching in organizations with a meta-synthesis approach: providing a model.
Ranjbar, M., Khaef-Elahi, A., Danaee-Fard, H., Fani, A. (2014). Measurig Competency Model for Managers in the Health Sector (Structural Equation Modeling Approach). J Mazandaran Univ Med Sci, 23(109), 104-113. URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-3272-fa.html. (in Persian)
Rindlisbacher, D. (2020). Coach Mindset: Preparing Leaders to Create a Climate of Trust and Value. Nursing administration quarterly, 44(3), 251-256.
Rolfe, J. (2010). Change is a constant requiring a coach Library Management, 31(4/5), 291-30.
Rosha, A. & Lace, N. (2016). The scope of coaching in the context of organizational change. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 2(1), 2.
Safari, J., Mehdizade, M., & Azizi, A. (2016). Designing a Model on the Basis of Essential Criteria for Selecting Competent Employees and Estimating Organization Performance. Journal of Research in Human Resources Management, 7(4), 141-166. (in Persian)
Safarzadeh, H., Ahmadi Sharif, M., Zakeri, A.R. (2010). Principles and Foundations of Coaching in Leading Organizations. Tehran. Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University. (in Persian)
Saunders, M., Lewis, Ph., & Thornhill, A. (2009). Research Methods for Business Students. Fifth edition. Prentice Hall.
Sepahvand, R., Vahdati, H., Esmailie, M.R., & Rahimi-Aghdam, S. (2016). Designing a Constant Competitive Advantage Model Based on Human Capital Competency in Insurance Industry. Journal of Research in Human Resources Management, 8(1), 179-208. (in Persian)
Shum, C., Gatling, A., & Shoemaker, S. (2018). A model of hospitality leadership competency for frontline and director-level managers: Which competencies matter more?. International Journal of Hospitality Management, Vol. 74, 57-66.
Singh, S. & Estefan, A. (2018). Selecting a grounded theory approach for nursing research. Global qualitative nursing research, 5, 2333393618799571.
Slabbert, B. & Hoole, C. (2021). A competency framework for coaches working in coaching development centres. SA Journal of Industrial Psychology, 47, 10.
Strauss, A. & Corbin, J. (2011). Fundamentals of Qualitative Research. Translated by Ebrahim Afshar. Tehran: Ney Pub. (in Persian)
Swanson, R. A., Holton, E., & Holton, E. F. (2001). Foundations of human resource development. Berrett-Koehler Publishers.
Taghi-Zadeh Herat, A. & Hadian-pour, M. (2016). Business Coaching Competencies. 4th international conference on Modern Research’s in Management, economics and accounting. Berlin. Germany. (in Persian)
Ulrich, D. (2008). Coaching for results. Business Strategy Series.
Vandaveer, V. V., Lowman, R. L., Pearlman, K., & Brannick, J. P. (2016). A practice analysis of coaching psychology: Toward a foundational competency model. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 68(2), 118.
Webb, A. R., Young, R. A., & Baumer, J. G. (2010). Emotional intelligence and the ACGME competencies. Journal of Graduate Medical Education, 2(4), 508-512.
Williams, J. S. & Lowman, R. L. (2018). The efficacy of executive coaching: An empirical investigation of two approaches using random assignment and a switching-replications design. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 70(3), 227.
Yeow, J. (2011). The role of self-regulation as a meta-competency in developing leaders: a longitudinal field experimental study (Doctoral dissertation, Aston University).
Yeum, M., Wee, K., & Bang, W. (2020). The Effect of Internal Marketing on Competitive Advantage as Organizational Coaching–The Mediating Effect of Service Innovation. Journal of System and Management Sciences, 10(1), 62-71. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 822 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 340 |