![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,078 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,709,082 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,942,678 |
مطالعه اقتباس ادبی در عکاسی صحنه پردازی شده ایران | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 7، دوره 28، شماره 1، فروردین 1402، صفحه 69-80 اصل مقاله (884.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2022.331316.666800 | ||
نویسنده | ||
پویا زمانیان* | ||
عضو هیأت علمی گروه هنر و معماری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هنرها در طول تاریخ از منابع متعدد اقتباس کردهاند. برخی مثل سینما بیشتر و برخی دیگر کمتر. به نظر میرسد عکاسی به دلیل ماهیت واقعگرایانهاش، کمتر به این شگرد تن بدهد ولی بررسیها نشان میدهد عکاسی هم از همان آغاز، از منابع مختلفی اقتباس کرده است. ادبیات یکی از منابع برای اقتباس در عکاسی بوده است. اما آیا واقعاً امکان اقتباس از ادبیات و منابع ادبی در عکاسی وجود دارد و اگر دارد چگونه؟ در پژوهش پیشرو که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام گرفته، آثار پنج عکاس در زمینهی اقتباس از ادبیات بررسی شده است. شیوهی جمعآوری اطلاعات، استفاده از منابع کتابخانهای (کتاب، پایان نامه، مقاله) و مراجعه به سایتهای اینترنتی بوده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد، اقتباس از منابع ادبی در عکاسی امکانپذیر است ولی در شاخهی عکاسی صحنه پردازی شده بیشتر دیده میشود و عکاسان از بین متون ادبی، بیشتر از شعر اقتباس کردهاند تا از نثر و دلیل آن هم امکان اقتباس آزادتر از شعر بوده است. متون ادبی برای اینکه بتوانند به شیوهی عکاسی بازنمایی شوند میبایست ظرفیت فضاسازی، شخصیتپردازی، و روایتگری را داشته باشند. با اینحال عکاسان بیشتر برداشت ذهنی و درونی خود را در زمان عکاسی به کار میگیرند و بازنمایی عین به عین متن ادبی در عکاسی امکان پذیر نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
اقتباس ادبی؛ عکاسی صحنه پردازی شده؛ بازنمایی؛ برداشت ذهنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of literary adaptation in Iranian staged photography | ||
نویسندگان [English] | ||
pouya zamanian | ||
Faculty Member of Art and Architecture Department, Payam Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Texts have always been influenced by preceding works. Sometimes this influence is investigated in the form of adaptation. When a text obviously refers to another text, if the relationship between them is beyond a mere copying, it can be said that the second work has been adapted from the first one. One can observe variuos forms of adaptation in the history of art, and this has been manifested more clearly in the medium of cinema. It seems that because of its realistic nature, photography hardly surrenders to this technique but studies show that, from the very beginning, photography has also made adaptions from various source, including literary texts. But do literary works have the capacity of photographic recreation? And, if so, what characteristics must they have to be recreated? Which category of literary works has capacity of photographic representation? Which style of photography can more easily represent literary texts? Can adaptation from literary texts create lasting images in photography, attract the addressees' attention, or even make a photographer successful? Regarding this issue, in the present research which is a descriptive-analytic one, the works of five photographers were investigated. These photographers' images, all have been recorded in the way of staged photography and all of them used one literary text as their inspiration source. Research method was desk-based (books, theses, articles and internet sites). The results of the recent study indicated that adaptation from literary sources is possible in photography; but it is observed more in staged photography. And among literary texts, photographers have adapted more from poetry than prose, because there are more creative possibilities in adaptation from poetry. The analysis of photos based on literary sources suggested that literary texts must have the capacity of setting (a specific place that can set the story in its stream.), characterizing (a character who can play the story) and narrating (storytelling) so that they can be represented with photography. But the important point regarding such kind of collections is that observing photographs, a common viewer cannot get a perception of adapted sources; and as long as the photographer does not conduct the viewer through exhibition statements or literary texts used in the photography itself or in its title, he or she is not able to trace them in the photographs. All the analyzed works except one had artist statement. Even the series with no statement conducted the viewer with the poems related to each photograph. Of course, none of the photographers whose names are mentioned and whose works are analyzed claimed recreation or imagery of literary works which they were influenced by, but mainly applied their own mental inner perception at the time of photography. Evidences are indicative of the fact that it is not possible to recreate a literary text in photography identically; but it is able to attract the viewer and make impact on him or her. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Literary adaptation, staged photography, representation, mental perception | ||
مراجع | ||
احمدی توانا، اکرم (1394)، شاهنامه روایت ماندگار (جستاری در بازتاب شاهنامه در هنر مدرن و معاصر ایران)، کاتالوگ مربوط به همایش شاهنامه روایت ماندگار، با حمایت بنیاد میراث ایران -
برجر، جان (1393)، درک عکس، ترجمه کریم متقی، چاپ اول، تهران : نشر زبان تصویر
- برونه، فرانسوا (1394)، عکاسی و ادبیات، ترجمه محسن بایرام نژاد، چاپ دوم، تهران: نشرحرفه هنرمند
- پوپ، آرتور اپهام (1394)، شاهکارهای هنر ایران، ترجمه پرویز ناتل خانلری، چاپ ششم : نشر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
- تیموری، مرتضی (1388)، بررسی عکاسی کارگردانی شده در آثار گریگوری کرودسون، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر - خوانساری، شهریار( 1385)، تاریخ تطبیقی عکاسی ایران و جهان، چاپ اول، تهران: علم
- خوانساری، شهریار (1383)، بررسی کارهای پنج عکاس اقتباس گر، پایان نامه کارشناسی ارشد عکاسی، دانشگاه هنر
- جلالی، مریم - پورخالقی چترودی، مه دخت. (1392)، اقتباس مفهومی و نگارشی از شاهنامه در ادبیات کودک و نوجوان، مطالعات ادبیات کودک، سال چهارم، شماره دوم، پاییز و زمستان. صص 1- 18
- رضایی، حسام الدین (1390)، عکس به مثابهی ترجمهای تصویری از متن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر
- سیار، عبدالله (1389) ،کارمایهی عمر (تاملی در شعر کار شب پا نیما یوشیج) مجله چیستا، شماره 273-274
-کهن پور، محمد - مردان خوش نوا، فاطمه (1399)، استعاره عکاسانه در آثار پست مدرن، مجله پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات، سال دوم، شماره 9 -
لنگفورد، مایکل (1386)، داستان عکاسی، رضا نبوی، تهران: نشر افکار -
مهرگان، نیلوفر (1393)، بررسی مفهوم اقتباس در عکاسی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر -
میرشاه ولد، مینو (1388)، در باب هنر اقتباس، نشریه فرهنگ و هنر نمایش، شماره 119 و 120 صص 19-21
- نوریان، هوتن (1388)، عکاسی صحنه آرایی شده معاصر ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر
- ولز، لیز (1392)، عکاسی: درآمدی انتقادی، ترجمه محمد نبوی و دیگران، چاپ دوم، تهران: مینوی خرد
- همایی، جلال الدین(1389)، فنون بلاغت و صناعات ادبی، جلد دوم: نشر هما
- Alù , Giorgia(2021), Literature and Photography in Italy, Encyclopedia of Literature of the Oxford Institute, 26 May 2021 - Barow th Armitage sh& Tydeman weds (1982) Reading into photography university of New Mexico Press Albuquerque - Betes, Fulya & Kutay, Ugur (2018) , Evaluation of Intertextuality Concept in Photography Through Ugo Mulas’s Artworks , European Journal of Language and Literature Studies , Volume 4 Issue1
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 671 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 318 |