
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,695 |
تعداد مقالات | 72,294 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,358,839 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,209,982 |
بوم ایدهپردازی: مرور بومهای موجود و تصویرپردازی از یک بوم مسئلهمحور | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
دوره 14، شماره 4 - شماره پیاپی 54، اسفند 1400، صفحه 581-598 اصل مقاله (492.56 K) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2021.313305.653509 | ||
نویسندگان | ||
رضا پاینده* 1؛ محمد عبدالحسین زاده2 | ||
1دکتری مدیریت نوآوری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
بوم ایدهپردازی، چینشی نظاممند از مفاهیم منتخب در کنار یکدیگر است که تلاش میکند ذهن بینهایت ایدهپردازان را برای پاسخ نوآورانه به سؤالاتی مشخص راهبری کند. طراحی انواع بومهای ایدهپردازی یکی از اقداماتی است که در سالهای اخیر در رویدادهای کسبوکار محور متداول گشته است و کمتر فرصت خلق بومهای ایدهپردازی مسألهمحور، متناسب با غایات اجتماعی حاصل شده است. پژوهش حاضر با هدف طراحی بوم ایدهپردازی مسألهمحور برای امور اجتماعی طراحی شده و سؤال اصلی پژوهش این است که بوم ایدهپردازی مسألهمحور و اجزای آن چگونه است؟ پژوهش حاضر از منظر هدف، توسعهای و در زمره پژوهشهای کیفی اکتشافی قرار میگیرد که با تحلیل ادبیات موجود و همچنین برگزاری گروه کانونی، بوم ایدهپردازی مسألهمحور و اجزای آن استخراج شده است. در مرحله بعد بهمنظور اعتبارسنجی و تأیید بوم مستخرج، پرسشنامه پژوهشگرساخته میان شرکتکنندگان در رویدادهای اجتماعی توزیع شد و با بهرهگیری از روش آزمون T تک نمونهای، نظرات شرکتکنندگان در خصوص اجزای بوم ایدهپردازی طراحی شده تحلیل شد. بوم ایدهپردازی پیشنهادی در دو بخش کلی روبنایی و زیربنایی ساماندهی شده و در هر بخش آن، 9 قسمت وجود دارد. در بخش روبنایی با محوریت مسأله، ملزوماتی برای عمقبخشی به شرح مسأله و روش تغییر متناسب با آن مسأله در نظر گرفته شده است. بخش زیربنایی بوم، اشاره به بنیانهای نظری دارد که ساختار کلی یک ایده را جهت میدهد و مبنای اصلی فرایند ایدهپردازی قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ایدهپردازی؛ بوم ایدهپردازی؛ بوم کسبوکار؛ مسئلهمحوری؛ نظریه تغییر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ideation Canvas: An Overview of Existing Canvases and Designing a Problem-Oriented Canvas | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Payandeh1؛ Mohammad Abdolhosseinzadeh2 | ||
1PhD in Innovation Management; University of Tehran | ||
2PhD. Candidate of Public Management (Decision Making and Public Policy), Allameh Tabataba'i university, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Ideation canvas is a systematic arrangement of selected concepts side by side that tries to guide the mind of infinite ideators to innovative answers to specific questions. Designing a variety of idea-making forums is one of the measures that has become common in business-oriented events in recent years, and there is less opportunity to create problem-oriented idea-design forums, tailored to social goals. The present study was designed to design a problem-oriented idea-based canvas for social planning, and the main question of the research is what is a problem-oriented idea-canvas and its components? The present study is one of the qualitative researches that has been extracted by analyzing the existing literature of the idea canvas and also holding the focus group, the problem-oriented canvas and its components. In the next step, in order to validate and validate the extracted canvas, a questionnaire was distributed between interns and participants in social events and using one-sample t-test method, participants' opinions about the dimensions and components of the designed idea canvas were analyzed. The proposed ideation canvas is organized in two general sections, superstructure and infrastructure, and in each section, there are 9 sections. In the problem-oriented superstructure, there are requirements for in-depth description of the problem and the method of change appropriate to that problem. The underlying part of the canvas refers to the theoretical foundations that guide the overall structure of an idea and become the main basis of the idea generation process. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ideation, Ideation Canvas, Business Canvas, Problem Orienting, Change Theory | ||
مراجع | ||
نیّری، سعید؛ حجازی، سیدرضا؛ سخدری، کمال (1400). باز بودن در نوآوری فرایند: مرور سیستماتیک ادبیات و ارائه مسیرهای پژوهشی آتی. توسعه کارآفرینی، 14(1)، 158-139.doi: 10.22059/jed.2020.307293.653427.
Ahmed, J., Rogge, R. D., Kline, W. A., Bunch, R. M., Mason, T. W., Wollowski, M., Livesay, G. A., (2014). The innovation canvas: An instructor's guide. Asee Annual Conference and Exposition, Conference Proceedings. DOI: 10.18260/1-2—23162
Bauer, R. (2004). Wolpertinger in Freier Trägerschaft. Sozial Extra, 28(9), 16–18.
Bekhradi, A., Yannou, B., Cluzel, F., (2016). Importance of problem setting before developing a business model canvas. Proceedings of International Design Conference. from: https://www.designsociety.org/publication/38901/, K. M., & Neyer, A.‐K. (2010). Backing outsiders: Selection strategies for discontinuous innovation. R&d Management, 40(4), 345–356.
Bunch, R.M., Kline, W.A., Hixson, C., Mason, T., Brackin, P., Dee, K.C., & Livesay, G.A. (2013). The Innovation Canvas -A Tool to Develop Integrated Product Designs and Business Models. In 120th ASEE Annual Conference and Exposition (pp. 1-11). DOI:10.18260/1-2--22603
Clapham, M. M. (2003). The development of innovative ideas through creativity training. The international handbook on innovation, . in Shavinina, L. V. (2007). The international handbook on innovation. Amsterdam: Elsevier. 366–376.
Corbetta, P. (2003). Social Research; Theory, Methods and Techniques, Sage Pub, London
Funnell, S. C., & Rogers, P. J. (2011). Purposeful program theory: Effective use of theories of change and logic models (Vol. 31). John Wiley publication.
Ghazinoory, S., Abdi, M., & Azadegan-Mehr, M. (2011). SWOT methodology: A state-of-the-art review for the past, a framework for the future. Journal of business economics and management, 12(1), 24–48.
Hixson, C., Kline, W., Atkin, S., & Bruemmer, T. (2015). Overcoming the innovation execution gap: A process for enhancing the success of company innovation initiatives. In Proceedings of the International Annual Conference of the American Society for Engineering Management. (p. 1). American Society for Engineering Management (ASEM).from: https://www.ioipartners.com/wp-content/uploads/2016/06/ASEM-2015-Our-Process-Final.pdf
Joyce, A., & Paquin, R. L. (2016). The triple layered business model canvas: A tool to design more sustainable business models. Journal of Cleaner Production, 135, 1474-1486.
Kline, W. A., Hixson, C. A., Mason, T. W., Brackin, P., Bunch, R. M., Dee, K. C., & Livesay, G. A. (2014). The Innovation Canvas in Entrepreneurship Education: Integrating Themes of Design, Value, and Market Success. The Journal of Engineering Entrepreneurship, 5, 1, 80-99.
Lecuna, A., Thoring, K., & Mueller, R. M. (Eds.) (2019). The Idea Arc: Designing a Visual Canvas for Fuzzy Ideas. 52nd Hawaii International Conference on System Sciences, HICSS 2019. DOI: http://hdl.handle.net/10125/59495.
Liedtka, J; Ogilvie, T (2011). Designing for growth: A design thinking tool kit for managers. Columbia University Press.
Norman, D (2013). The design of everyday things. New York: Basic Books, Revised and expanded edition.
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: A handbook for visionaries, game changers, and challengers: John Wiley & Sons.
Qastharin, Annisa R. (2015). Business Model Canvas for Social Enterprise, The 7th Indonesia International Conference on Innovation, Entrepreneurship, and Small Business. (IICIES 2015). From: http://www.academicstar.us/UploadFile/Picture/2016-10/2016101151026221.pdf
Rauth, I., Köppen, E., Jobst, B., & Meinel, C. (Eds.) (2010). Design thinking: An educational model towards creative confidence. 1st International Conference on Design Creativity (ICDC 2010). From: https://hpi.de/fileadmin/user_upload/fachgebiete/meinel/papers/Design_Thinking/2010_Rauth_ICDC.pdf
Rüegg-Stürm, J. (2014). The new St. Gallen management model: Basic categories of an approach to integrated management., Houndmills New York Palgrave Macmillan.
Toro-Jarrín, M. A., Ponce-Jaramillo, I. E., & Güemes-Castorena, D. (2016). Methodology for the of building process integration of Business Model Canvas and Technological Roadmap. Technological Forecasting & Social Change, 110, 213-225.
Tranquillo, J. (2015). “The Product Archaeology Canvas”, Paper presented at 2015 ASEE Annual Conference and Exposition, Seattle, Washington. 10.18260/p.2490.
Tranquillo, J., Kline, W., & Hixson, C. (2016). Making sense of canvas tools: Analysis and comparison of popular canvases. ASEE Annual Conference and Exposition, Conference Proceedings, v2016-June (2016 06 26) .From:https://www.asee.org /public/conferences/64/papers/14577/view. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,405 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 900 |