
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,624 |
تعداد مقالات | 71,555 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,930,923 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,973,382 |
طراحی برنامه درسی کارشناسی ارشد کتابخانه دیجیتال پزشکی | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 55، شماره 4، دی 1400، صفحه 101-114 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2022.341734.1605 | ||
نویسندگان | ||
مهشید لطفی1؛ جواد قاضی میرسعید* 2؛ میترا قریب3؛ فاطمه شیخشعاعی4 | ||
1کاندیدای دکتری کتابداری و اطاعرسانی پژشکی ایران، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه کتابداری و اطاع رسانی پزشکی،داشکده پیراپزشکی،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران | ||
3استادیارگروه یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی،دانشکده مجازی،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران | ||
4استادیار گروه کتابداری و اطاعرسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به ظهور نسل جدیدی از کتابخانه ها به نام کتابخانه دیجیتال گردیده است. این کتابخانهها به نیروی متخصص و آموزش دیده، به منظور ارائه خدما ت به کاربران نیازمند هستند. در کشورهای توسعهیافته برنامه درسی مستقل به منظور آموزش کتابداران طراحی و پیاده سازی شده است. در ایران کتابدارن پزشکی آموزش مناسب به منظور ارائه خدمات در کتابخانههای دیجیتال را ندارند. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و نوع توصیفی است. در این مقاله به منظور رفع نیاز کتابداران پزشکی با رویکرد کیفی (روش تطبیقی و تکنیک دلفی) برنامه کتابخانه دیجیتال پزشکی طراحی شد. یافتهها: ابتدا محتوای برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد کتابخانه دیجیتال در کشورهای اسپانیا، سوئد، آمریکا و برنامه بین اللملی مشترک سه کشور ایتالیا، نروژ و استونی جستجو شد.محتوای برنامه ها مورد مطالعه قرار گرفت. با روش تطبیقی جرج بردی مورد بررسی قرار گرفت. واحدهای درسی هر برنامه و میزان اشتراکات و اختلافات در هر برنامه درسی مشخص شد. سپس واحدهای درسی انتخابی از این برنامهها و همچنین نظرات متخصصان در این حوزه به وسیله دلفی دورانده به نظر اعضای هیئت علمی گروههای کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی ایران رسید و رتبهبندی شد. اصالت اثر: در نهایت، با الهام از عناصر برنامه های درسی در کشورهای ذکر شده و نظرات اعضای هیئت علمی برنامه درسی کتابخانه دیجیتال پزشکی طراحی گردید.نتایج حاصل از این مقاله میتواند راهنمایی برای استفاده طراحان برنامه درسی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کتابخانه دیجیتال؛ برنامه درسی؛ ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Postgraduate Curriculum Design of Medical Digital Library. | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahshid Lotfi1؛ Seyed Javad Ghazi Mirsaeid2؛ Mitra Gharib3؛ Fatemeh Sheikhshoaei4 | ||
1PhD Candidate in Iranian Library and Medical Obedience, School of Management and Medical Information, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. Lotfi.m@iums.ac.ir | ||
2Associate Professor, Department of Medical Library and Information Science, School of Paramedical Sciences, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of E-Learning in Medical Education, Virtual Faculty, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. | ||
4Associate Professor, Department of Library and Medical Information, School of Paramedical Sciences, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Objective: Information and communication technology has led to the emergence of a new generation of libraries called digital libraries. These libraries need specialized and trained staff to provide services to users. In developed countries, independent curricula have been designed and implemented to train librarians. In Iran, medical librarians do not have the appropriate training to provide services in digital libraries. Method: This research is applied in terms of purpose and descriptive type. In this article, in order to meet the needs of medical librarians with a qualitative approach (comparative method and Delphi technique), the digital medical library program was designed. Results: The content of the digital library master's degree curriculum was first searched in Spain, Sweden, the United States and the joint international curriculum of Italy, Norway and Estonia. The content of the curriculum was studied. . The credits of each program and the amount of subscriptions and differences in each curriculum were determined. Then, the selected courses from these programs as well as the opinions of experts in this field were reached and ranked by the faculty members of the Iranian Library and Medical Information Departments by Delphi Durandeh. Originality of the work: Finally, inspired by the elements of the curriculum in the mentioned countries and the opinions of the faculty members of the curriculum, the digital medical library was designed. The results of this article can be a guide for curriculum designers in the Ministry of Health and Medical Education Be. Keywords: Digital Library, Curriculum , digital library | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Digital Library", " Curriculum", " Medical Librarian", " Delphi | ||
مراجع | ||
References Audunson, R.A., & Shuva, N.Z. (2016). Digital library education in Europe: A survey. SAGE Open. 6(1), 1-17. https://doi.org/10.1177/2158244015622538 Bawden, D., Vilar, P., & Zabukovec, V. (2005). Educating and training for digital librarians: A solvenia/ UK comparison. Aslib proceeding, 57(1), 85- 98. Bakar, A.Y., & Bakeri, A. (2009). Education for digital libraries in Asian countries. In: Asia-Pacific Conference on Library & Information Education & Practice. Choi Y., & Rasmussen, E. (2006). What is needed to educate future digital librarians: A study of current practice and staffing patterns in academic and research libraries. Dlib Magazine, 12(9), 19. Choi, Y., & Edie, R .(2009). What qualifications and skills are important for digital librarian positions in academic libraries? A job advertisement analysis. Journal of Academic Librarianship, 35(5), 457-467. Clegg, W., Brien, A., & Ma, Y. (2006). Digital library education: the current status. In: Proceeding of the 6th ACM/IEEE-CS Joint Conference on Digital Libraries (JCDL’06), ACM, New York, 165-174. Myburgh, S., & Tammaro, A. M. (2013). Exploring education for digital librarians (Meaning, Modes and Models). Chandos Publishing. Macevičiūtė, E. (2011). Education for digital libraries: Library management perspective. World Digital Libraries, 4(1), 49-61 Myburgh, S., & Tammaro, A. M. (2013). Exploring education for digital librarians: meaning, modes and models. Chandos Publishing. Howard, K. (2010). (Digital library) education or (digital) library education? An Australian perspective. In RAILS6 Research Applications in Library and Information Studies, Charles Sturt University, Canberra, Australia. (Unpublished). https://eprints.qut.edu.au/83928/. Indian University of Bloomigton. School of Informatics and Computing. Digital Libraries Specialization in Master of Library Science. https://www.soic.indiana.edu/graduate/degrees/information-library-science/dualdegrees/digital-libraries-mls.html Rasuli, B., & Naghshineh, N. (2014(. Digital library education in Iran: Perspectives of Library & Information Science educators and academic librarians. Malaysian Journal of Library & Information Science, 19(3), 51-65. Spink, A., & Cool, C. (1999). Education for digital libraries. D-Lib Magazine, 5(5), 1-7. Tammaro, A. M. (2007(. A curriculum for digital librarians: A reflection on the European debate. New Library World, 108(5/6), 229-46 The International Master in Digital Library Learning (DILL). http://dill.tlu.ee Quan Liu, Y. (2004). Is the education on digital libraries adequate? New Library World, 105(1/2), 60-68. https://doi.org/10.1108/03074800410515273 University of Borås. Master's programme: Library and Information Science, Digital ibrary and Information Services. http://www.hb.se/en/Current-Student/Mystudies/Course-and-programme-portal/Programme-portal/Admitted-Autumn2016/Masters-programme-Library-and-Information-Science-Digital-Library-andInformation-Services/ Universidad Carlos III de Madrid. Master thesis, Digital Libraries and Information Services. https://www.uc3m.es/master/libraries-archives, https://www.uc3m.es/master/bibliotecas-archivos Weech, T. (2005). Analysis of courses and modules: Education for digital librarianship. InProceedings of Digital Library Education, Villa Morghen, Firenze. March 24 (pp. 24-25). Zarea Gavgani V. Z., Shokraneh, F., & Shiramin, A. R. (2011). Need for content reengineering of the medical library and information science curriculum in Iran. Library Philosophy and Practice (e-journal), 477.https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/477 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 542 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 466 |