تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,115,012 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,889 |
طراحی الگوی شکلگیری گرایش کارآفرینانه بینالملل (مورد مطالعه: کسبوکارهای منتخب ایران) | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
دوره 15، شماره 2 - شماره پیاپی 56، شهریور 1401، صفحه 363-380 اصل مقاله (782.72 K) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2022.333430.653814 | ||
نویسندگان | ||
ندا مقدم1؛ بابک ضیاء* 2؛ سید مجتبی سجادی3 | ||
1دانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. | ||
2دانشیار، گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشیار، گروه کسب و کار جدید، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
نقش گرایش کارآفرینی به عنوان یک عامل اصلی رشد اقتصادی در سطح بینالمللی در سالهای اخیر بسیار برجسته بوده است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی شکلگیری گرایش کارآفرینانه بینالملل (مورد مطالعه: کسبوکارهای منتخب ایران) انجام شده است. مطالعه حاضر از منظر ماهیت یک پژوهش اکتشافی و از نظر هدف کاربردی است. روش پژوهش حاضر برحسب گردآوری اطلاعات کیفی است و از تکنیک ISM استفاده شده است. دادهها با استفاده از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه ISM به روش هدفمند، از 11 نفر از خبرگان حوزه مورد مطالعه جمعآوری گردید. انتخاب جامعه آماری با در نظر گرفتن تحصیلات مرتبط خبرگان و دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد، سابقهکاری آنها در زمینه کارآفرینی بینالملل و سوابق اجرایی و عملیاتی آنها در این حوزه بوده است. لذا جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان نظری (اساتید کارآفرینی) و خبرگان تجربی (کارآفرینان کسبوکارهای ایرانی) هستند و فرایند نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و تعداد 11 نفر از افراد واجد شرایط در این مطالعه شرکت کردهاند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کیفی محتوا و روش مدلسازی ساختاری-تفسیری استفاده شده است. براساس کدگذاریهای انجام شده در بخش کیفی پژوهش، تعداد 7 مقوله اصلی و 37 مقوله فرعی حاصل گردید. نتایج نشان داد که متغیر «زیرساخت ایجاد کارآفرینی بینالملل» متغیر مستقل برونزا است که هیچ متغیری در مدل بر آن تاثیر ندارد. این متغیر تاثیرگذارترین متغیر مدل میباشد که به صورت مستقیم بر «رهبری کارآفرینانه» و «استقرار فرهنگ کارآفرینانه» اثر میگذارد. همچنین استقرار فرهنگ کارآفرینانه و سازمانی بر «استراتژی کارآفرینانه بینالملل» تاثیرگذار است. از طریق استراتژی کارآفرینانه بینالملل میتوان به «سیاستهای توسعه کارآفرینی بینالملل» و «شایستگی ارتباطی و انسانی» دست پیدا کرد. در نهایت نیز «گرایش کارآفرینانه بینالملل» قابل حصول است. | ||
کلیدواژهها | ||
گرایش کارآفرینانه؛ کارآفرینانه بینالملل؛ کسب و کارهای منتخب ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing the Formation Pattern of International Entrepreneurial Orientation (case study: Selected Iranian Businesses) | ||
نویسندگان [English] | ||
Neda Moghaddam1؛ Babak Ziyae2؛ Seyed Mojtaba Sajadi3 | ||
1PhD Student in Entrepreneurship, Qazvin Islamic Azad University, Qazvin, Iran. | ||
2Associate prof., Department of Corporate Entrepreneurship, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
3Associate prof., Department of Business Creation, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The role of entrepreneurial tendency as the main driving force of economic growth at the global level has been very significant in recent years. For this purpose, this research was conducted with the aim of designing the formation pattern of international entrepreneurial tendency focused on a case study entitled, "the selected Iranian businesses". This study is an exploratory investigation in terms of its nature and practical in terms of purpose. The research method is based on qualitative data collection using the ISM techniques. The data were collected from 11 experts in the relevant field by employing a semi-structured interview tools and the ISM-based questionnaire in a targeted way. The statistical population of the study includes the oretical experts (entrepreneurship professors) and experimental experts (Iranian business entrepreneurs). For data analysis, qualitative content analysis method and structural interpretive modeling method were used. Based on the coding, 7 main categories and 37 sub-categories were obtained. The results revealed that the variable of infrastructure for creating international entrepreneurship is an independent exogenous variable on which no variable in the model has any effect. This variable is the most influential factor in the model that directly impacts the entrepreneurial leadership and establishment of entrepreneurial culture. Accordingly, the establishment of entrepreneurial and organizational culture has an impact on the international entrepreneurial strategy. Consequently, it would be possible to achieve international entrepreneurship development policies and also communication and human competence through the international entrepreneurial strategy. Finally, the international entrepreneurial orientation would be attainable. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Entrepreneurial Orientation, International Entrepreneurship, selected Iranian businesses | ||
مراجع | ||
منابعآذر، عادل (1397)، تحقیق در عملیات: مفاهیم و کاربردهای برنامهریزی خطی، نوبت چاپ 2، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، انتشارات سمت.
بسطام،هادی؛ مشبکی اصفهانی، اصغر؛ کردنائیج، اسدالله؛ آذر، عادل (1394). "طراحی مدل کسب و کار انطباقی (مورد مطالعه:صنایع غذایی)." کاوشهای مدیریت بازرگانی 14. 211-240.
جلالی، رستم (1391). "نمونهگیری در پژوهشهای کیفی" مجله پژوهشهای کیفی در علوم سلامت، 1(4): 310 -320.
دانایی فرد، حسن (1393). "تئوری پردازی با استفاده از رویکرد استقرایی: استراتژی مفهوم سازی تئوری بنیادی"، دانشور رفتار، 12 (11): 57-70.
راهدار، یلدا (1398). "صادرات محصولات استارت آپی با حمایت اتاق بازرگانی شیراز" رسانه کارآفرینی و نوآوری، 11 (2): 1-13.
رستمی، مهسا (1398). "فرصتها و چالشهای پیش روی کسبوکارهای نوپا (شرکتهای کارآفرین) در رونق صادرات محصولات کشاورزی" مجله کسبوکار استارتاپ، 1 (14): 21-1.
رنجبر،هادی؛ حقدوست، اکبر؛ صلصالی، مهوش؛ خوشدل، علی (1391)، "نمونهگیری در پژوهشهای کیفی: راهنمایی برای شروع" پژوهش علوم سلامت و نظامی، 2 (3): 238 -250.
رنگریز، حسن؛ ابراهیمی، رحیم؛ آراسته، حمید؛ سلطانیه، فرزاد (1396). "طراحی الگوی شایستگیهای استراتژیک مدیران کارکردی با استفاده از روش تحلیل مضمون" فصلنامه مدیریت آموزشی، 6 (96): 9 - 49.
سروری، رحیم (1398). "واکاوی نقش گرایش کارآفرینانه در توسعه عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط در بازارهای بین المللی: ارائه مدلی جامع"،ششمین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی، ایران،تهران.
طالبی، کامبیز؛ محمد کاظمی، رضا؛ علیزاده، مهدی ( 1398). "تاثیر ویژگیهای ساختاری تیم کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کارهای فعال در صنعت فناوری اطلاعات: تبیین جایگاه محیط و شبکه کارآفرینانه". توسعه کارآفرینی ، 12 (3): 361-380.
عابدی، حسن؛ تسلیمی، سعید؛ فقیهی، ابولفضل؛ شیخ، محمد (1390). "تحلیل مضمون و شبکه مقولههای: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی" فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، 5 (10): 151 -198.
فشارکی، فرزاد؛ صحت، سعید؛ موسوی، محسن (1396). "بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر رشد کسب و کار از طریق برندسازی" فصلنامه مدیریت راهبردی، 23 (66)، 57-80.
مبینی، علی؛ نانکلی، علی؛ جامه، جواد (1395). "بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر بینالمللیسازی شرکتهای موجود در صنعت شیشه و بلور ایران با نقش میانجیگری فرهنگ سازمانی"، توسعه کارآفرینی، 9 (4)، 711-729.
محمدکاظمی، رضا (1398)، کتاب جامع طرح کسب و کار. انتشارات دانشگاه تهران.
نادریفر، مهین؛ گلی، حمیده؛ قلجایی، فرشته (1396). "گلولهبرفی روشی هدفمند در نمونهگیری پژوهشهای کیفی" نشریه گامهای توسعه در آموزش پزشکی، 14 (41): 101-121.
Farsi, J. Y., Azizi, M., Mohammadkazemi, R., & Ziya, B. (2019). Identifying factors of fitness between business model and entrepreneurial opportunity for effective opportunity exploitation. Revista Gestão & Tecnologia, 19(5), 71-86. Holsti, O. R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities, Reading, MA: Addison-Wesley. Jamali, B., MohammadKazemi, R., Farsi, J., & Dehkordi, A. (2018). Theories of opportunity creation and effective entrepreneurial actions in opportunity creation context. Decision Science Letters, 7(4), 443-454. Kafeshani, A. A., Rezvani, M., Chitsazan, H., & Kazemi, R. M. (2018). The art of fundraising from business angels based on entrepreneurial marketing: A new insight. International Journal of Entrepreneurship, 22(3), 1-10. Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage publications. Kropp, F., & Zolin, R. (2005). Technological entrepreneurship and small business innovation research programs. Academy of Marketing Science Review, 7(1), 1-16. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage Publications, Inc. Lumpkin, G.l., & Gregory Dess, G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Academy of ManagementReview, 21(1), 135-172. Miller, D. (1983), The correlates of entrepreneurship in three types of firms. Management, Science, 29(7), 770-791 Mohammadkazemi, R., Ebrahimi, B. P., & Shiri, M. (2020). Mobile marketing influence on football fan behaviour: the case of FC Persepolis. International Journal of Sport Management and Marketing, 20(5-6), 405-427. Mohammmadkazemi, Reza. Nikraftar, H. Yadollahi Farsi, J. Ahmadpour, M. (2019). The Concept of International Entrepreneurial Orientation in Competitive Firms: A Review & A Research Agenda. International Journal of Entrepreneurship, 23 (3), 335-437. Moradi, M., Imanipour, N., Arasti, Z., & Mohammadkazemi, R. (2020). Poverty and entrepreneurship: a systematic review of poverty-related issues discussed in entrepreneurship literature. World Review of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 16(2), 125-152. Zucchella, A. (2021). International entrepreneurship and the internationalization phenomenon: taking stock, looking ahead. International Business Review, 10(1), 80-90.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 820 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 497 |