تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,121,716 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,229,052 |
سوگردانی از ساحت صنعت به ساحت هنر؛ امکان نجات بخش زمانه ما از نگاه هیدگر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 27، شماره 2، مرداد 1401، صفحه 5-13 اصل مقاله (397 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2021.318690.666662 | ||
نویسندگان | ||
مرجانه سوزن کار1؛ محمدرضا ریخته گران* 2؛ شمس الملوک مصطفوی3 | ||
1دکتری رشته فلسفه هنر، گروه فلسفه هنر، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هیدگر در رساله پرسش از تکنیک ضمن صحیح دانستن تعریف های موجودشناسانه از صنعت یعنی صنعت به مثابه مجموعه ابزارآلات و وسایل یا فعالیت هدفمند انسانی، معتقد است این تعریف ها به هیچ وجه ذات یا حقیقت صنعت را به دید نمی آورند. در نگاهی وجودشناسانه، وی صنعت را - به مانند هنر- نحوی انکشاف وجود به واسطه آدمی میداند و عقیده دارد برخلاف هنر که انکشافی به نحو پوئسیس یعنی تحقق حقیقت وجود در موجودات است، صنعت انکشافی به نحو گشتل یعنی ظاهرشدن موجودات به عنوان منابع قابل بهره برداری است. هیدگر در این رساله گشتل را تقدیر انکشاف در عصر کنونی دانسته و مخاطرات آن را برای زمانه ما برشمرده است. اما درعین حال بین سرنوشت و تقدیر تفاوت قائل شده و بر این باور است که چنانچه بشر امروز خطر گشتل را - که بیش از همه متوجه سرشت انسانیاش است - به عمق جان دریابد، سوگردان خواهد شد. به عقیده وی با سوگردانی یا چرخش به سوی وجود، نسبت آدمی با وجود - از بُعد ُ به قرب- تغییر خواهد کرد و امکان تغییر تقدیر زمانه - از گشتل به پوئسیس- و در نتیجه امکان نجات از خطر گشتل در عصر جدید ّ میسر خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
گشتل؛ پوئسیس؛ هنر؛ صنعت؛ تقدیر انکشاف؛ سوگردانی (چرخش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Turning from Technic to Art; as the Savior of Our Age in Heidegger’s Philosophy* | ||
نویسندگان [English] | ||
marjaneh soozankar1؛ Mohammadreza Rikhtegaran2؛ shamsolmolouk mostafavi3 | ||
11 PhD of Philosophy of Art, Department of Law, Theology and Political Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
2 Associate Professor, Department of Philosophy, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
33 Assistant Professor, Department of Philosophy, Faculty of Human Sciences, Tehran North Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In The Question Concerning Technology, Heidegger considers the Ontical definitions of Technic - Technic as instrrument or human activity - correct. But He believes such definitions do not reveal the essence of Technic. With an Ontological attitude, He views the Technic as a kind of revealing of Being , like the Art. However He believes Unlike Art - that is a Poetical revealing-, Technic is a Gestell - Type revealing. In this Treatis, Heidegger considers Gestell as destining of revealing in our age and describes it’s danger to us. Heidegger considers the most important danger of Gestell to be The absolutism of revealing of Being by human as a result of that The original and fundamental way of revealing, Poiesis, has been forgotten and even revealing itself has become impossible. In such a situation, man also understands his essence only as a subject of domination and he does not remember his true dignity, which is the refuge of Being in beings Thus Heidegger considers the most serious danger of Gestell to be the damage to the originality of Dasein, which is the refuge of Being in beings and he believes that Poiesis, or in other words, the essence of art in our time can not be realized . According to Heidegger, the human race of our time has two ways forward in the face of such a situation. Or surrender to what is destined to the status quo; Or, by reflecting on the essence of what is dangerous to him, finds a way out of this situation. It can be said that Heidegger make a difference between fate and destiny. He believes if the man of our age find out danger of Gestell - which has caused the most damage to its human essence - he will turn toward Beinh. Reflecting on the essence of Technic will lead one to go beyond the Ontical view of Technic, that is, to understand Technic as an efficient human product and see it as it really is. That is, to understand Technic as a form of revealing. In this case, by transcending the beings and being in the openness of Being, - which Heidegger refers to as Turning -, Man's relation to Being will change - from farness to nearness and destining of revealing - from Gestell to Poiesis - will change and consequently way out of Gestell’s danger will be possible. In the sense that Being will be able to emerge in a way other than Gestell. In fact, as a person turns around and settles in Being, his way of being will change - from a domineering presence to a poetic presence and the original form of revealing, Poesis, will be possible. In other words, it can be said that by Turning, a person connects with his true self and his way of being will change from inauthenticity to authenticity. In such a case, Gestell will not rule as the only way to revealing and so - despite the presence - will not be dangerous to humans. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Gestell, Poiesis, Art, Technic, Destining of revealing, The Turning | ||
مراجع | ||
اسپیگلبرگ، هربرت (1392)، جنبش پدیدارشناسی، ترجمۀ مسعود علیا، مینوی خرد، تهران.
اینوود، مایکل (1395)، روزنهای به اندیشۀ مارتین هیدگر، ترجمۀ احمدعلی حیدری، علمی، تهران.
بل، دیوید (1389)، اندیشههای هوسرل، ترجمۀ فریدون فاطمی، مرکز، تهران.
بیمل، والتر (1387)، بررسی روشنگرانۀ اندیشههای مارتین هایدگر، ترجمۀ بیژن عبدالکریمی، سروش، تهران.
جانسون، پ. آ (1387)، هایدگر، ترجمۀ بیژن عبدالکریمی، علم، تهران. دارتیگ، آندره (1392)، پدیدارشناسی چیست؟، ترجمۀ محمود نوالی، سمت، تهران.
رشیدیان، عبدالکریم (1394)، هوسرل در متن آثارش، نی، تهران.
زهاوی، دان (1392)، پدیدارشناسی هوسرل، ترجمۀ مهدی صاحبکار و ایمان واقفی، روزبهان، تهران.
ساکالوفسکی، رابرت (1384)، درآمدی بر پدیدارشناسی، ترجمۀ محمدرضا قربانی، گام نو، تهران.
هوسرل، ادموند (1392)، تاملات دکارتی، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، نی، تهران.
هایدگر، مارتین (1389)، هستی و زمان، ترجمۀ سیاوش جمادی، ققنوس، تهران. هیدگر، مارتین (1392)، سرآغاز کار هنری، ترجمۀ پرویز ضیاءشهابی، هرمس، تهران.
یانگ، جولیان (1395)، فلسفۀ هنر هایدگر، ترجمۀ امیر مازیار، گام نو، تهران.
B. Guignon, Charles (1993), The Cambridge Companion to Heidegger, Cambridge University Press, New York. Inwood, Michael (1999), A Heidegger Dictionary, Wiley, Hoboken, New Jersey. Dahlstrom, Daniel (2013), The Heidegger Dictionary, Bloomsbury Publishing, L. W. Davis, Bret (2010), Martin Heidegger, Key Concepts, Acumen, Durham. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 463 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 410 |