![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,078 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,710,575 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,943,287 |
تفسیر انتقادی بازآفرینی نقشمایه فتحعلیشاه در آثار هنرمندان معاصر ایران باتوجه به «پیکرنگاری درباری قاجار» | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 10، دوره 28، شماره 1، فروردین 1402، صفحه 105-117 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2022.343528.666909 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه مسئله1؛ فریده آفرین* 2 | ||
1کارشناس ارشد پژوهش هنر، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
2دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش این است با مطالعه نقشمایه دومین شاه قاجار در آثار هنر معاصر ایران، پیوست یا گسست آنها را از هنجارهای تصویری پیکرنگاری درباری قاجار مشخص کنیم تا با تحلیل آنها درباره دلایل ایجاد این گرایش سخن گوییم و سیاق کاری هنرمندان را ارزیابی کنیم. روش پژوهش، تحلیلی-تطبیقی است. بهطورکلی مطالعه هنجارهای تصویری قاجار و آثار هنرمندان پیشکسوت و معاصران بر اساس آن، نشان میدهد پیشکسوتان مانند آغداشلو و بنیاسدی با ادامهدادن فرمهای رؤیتپذیر شاهان و گفتمان پیکرنگاری درباری قاجار به دنبال گفتمان هویتی با تفسیری نو در نقاشی معاصر هستند. در آثار آغداشلو رویکرد انتقادی هم دیده میشود. هنرمندان معاصر مانند سعید خضایی با ارائه نگاهی نو بر فرمهای رؤیتپذیر نقشمایه فتحعلیشاه قاجار از یک سو، با تأکید بر نقش شاهان قاجار و استفاده از آن به سمت جریانی پیش میروند که در بعضی از آثار تبعیت از فرمهای رؤیتپذیر موجد سلطنت دوره قاجار را بر نمیتابند و با رویکردی انتقادی هر چه بیشتر از آن میگسلند. افزونبرآن، تمایل به جهانیشدنِ ایرانیشدن درگیر با مسائل اجتماعی مطرح در سطح جهان، خواست برخی هنرمندان مانند حامدصدرارحامی را در دوره معاصر به سمت دوره قاجار متمایل میکند. میتوان از پیشگامان آثار آغداشلو و از معاصرین اثر سعید خضایی را از نظر سبکی و محتوایی تأملبرانگیزتر ارزیابی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تاریخگرایینوین؛ فتحعلیشاه قاجار؛ پیکرنگاری درباری؛ هنر معاصر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Critical Interpretation of the Reconstruction of Fath Ali Shah's Motifs in Contemporary Iranian Artists `works According to “Qajar Court painting” | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh masaleh1؛ فریده afarin2 | ||
1Master of Art Research, Department of Research, Faculty of Art, Semnan University, Semnan, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Art Research, Faculty of Art, Semnan University, Semnan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This study aims to address the works of the contemporary art which has allusions to the motifs of Qajar court painting and its adaptation to the effect of artistic discourses related to legitimizing the Qajar dynasty, to reveal the extension or rupture of dominant discourses in it. The method used in the research is analytic-comparative. Also, according to the theoretical framework of the research, the approach used in presenting the research is part of Greenblatt's new historicism, which studies the discontinuities within the uniform flow of Qajar court painting and determines the direction of contemporary painting towards it. In general, it can be concluded that contemporary artists, by presenting a new look at the visible forms of the Fath Ali Shah Qajar, move towards a process that in some works, follows the visible forms confirming the monarchy. They do not return the Qajar and lead to its rupture as much as possible. But in some other works, by continuing the visible forms of the kings and the Qajar court painting discourse, they seek the discourse of identity with a new interpretation. In addition, some contemporary artists tend to be in the stream of globalization besides the Qajar court painting. According to the new historicism, one might say that some contemporary paintings with the new Qajar trend bring out the contradictory and sometimes paradoxical aspects of Fath Ali Shah’s image. Regardless of this aspect, some artists’ works are in the same orders and visual norms as the Qajar court painting. It can be said that sometimes what did not have a proper place to display in the Qajar period, for example the realm of folk art in the contemporary period, emerges. In this apparition, different effects found in the works of contemporary artists such as Saeed Khazaei and Hamed SadrArhami, and according to Greenblatt, a new text of history is textured. The context of history as a text emerges from the New-Qajar-oriented images, some of which are unbroken by the rules and principles of the visual norms of Qajar court painting, and some of which are to some extent broken. In addition, the impact of globalization shows national characteristics by emphasizing examples of specific cultures and art. Therefore, examining the motifs of kings and the structures of royal-ruling power provides a good opportunity to analyze contemporary art by emphasizing this motif and identifying the factors that lead to it. Some contemporary works are in line with globalization and post-pop preoccupations. As a result, the history and visual traditions of the Qajar kings in New Qajar art are not in opposition to the globalization of contemporary art, but in the hierarchy of its framework. However, as Fath Ali Shah's motif was the representative of order in the center of Qajar court painting, today it becomes the sign of pluralism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
New Historicism, Fath Ali Shah, Contemporary Art, Qajar court paintings | ||
مراجع | ||
اثنیعشری، نفیسه، آشوری، محمدتقی (1396)، «بهرهگیری فتحعلیشاه از زبان تصویر در قدرتنمایی»، نامه هنرهای تجسمی و کاربردی،ش 20: صص58_47.
امانی، حجت (1394)، «زایش سیاست در تابلو»، روزنامه شرق، ش 2465:ص 9.
افتخارییکتا، شراره، محمدزاده، مهدی و نصری، امیر (1398)، «تحلیل گفتمانی نحوه قرارگیری بدن فتحعلیشاه و بدن ناصرالدینشاه در سپهرِ نشانهای قاجار»، مطالعات تطبیقی هنر، ش 18: صص125_121.
افسریان، ایمان (1397)، «جوانان سعادتمند»، در جستوجوی زمان نو، تهران: حرفه هنرمند.
آفرین، فریده (1397)، «تحلیل مکانیسم قدرت حاکمیتمند در آثار سیامک فیلیزاده بر اساس آرای فوکو»، مطالعات رسانههای نوین، ش 15: صص251_218.
پنجهباشی، الهه (1398)، «مطالعه نقش میرزابابا بهعنوان هنرمند نقاشباشی در دوره قاجار»، پژوهشنامه گرافیک و نقاشی، ش 3: صص 84_68.
دادور، ابوالقاسم، و نمازعلیزاده، سهیلا (1397)، «مقایسه تطبیقی پیکرههای ایستاده فتحعلیشاه قاجار به رقم مهرعلی با پیکرههای انسانی در هنر سغدی»، هنرهای زیبا_هنرهای تجسمی، ش 23:صص 50_41.
رابی، جولین (1384)، «چهرههای قاجاری»، ترجمه مریم خلیلی، نشریه هنرهای تجسمی، ش23: صص 55_49.
رفاهی، هدی (1395)، تحلیل جامعهشناختی گفتمان نوسنتگرای هنر معاصر ایران دهه 70، پایاننامه کارشناسی ارشد، راهنما: فریده آفرین، مشاور: مهدی کشاورز افشار، دانشکده هنر سمنان.
سعدالدین، مسعود (1396)، «چیزهایی پنهان از چشم و گوشها»، روزنامه شرق، ش3005 : ص 9.
شیرازی، ماه منیر، موسویلر، اشرفالسادات (1396)، «بازیابی لایههای هویتی در هنر دوره قاجار» (مطالعه موردی روی کاشیهای دوره قاجار)، نگره، ش41: صص 29_17.
طاهری، علیرضا، معاذالهی، بتول (1394)، «تأثیر حرمسرا بر شیوه پیکرنگاری فتحعلیشاهی»، زن در فرهنگ و هنر، ش2: صص 205_187. حجازی، ناهید (1399)، «بررسی تاریخگرایی نو در خاموشی دریا اثر ورکور»، فصلنامه پژوهشهای ادبیات تطبیقی، ش 1: 131صص_110. کشمیرشکن، حمید (1396)، هنر معاصر ایران (ریشهها و دیدگاههای نوین)، تهران: نظر. علیمحمدی، جواد (1392)، همگامی ادبیات و نقاشی قاجار، تهران: یساولی.
مقبلی، آناهیتا، سلیمیزاده، بابک (1390)، «مشروطه استاتیکی در عصر قاجار»، هنرهای زیبا_هنرهای تجسمی، ش 48: صص 59_68. مکالا، سیبیین (1395)، بنیادهای علم تاریخ: چیستی و اعتبار شناخت تاریخی، ترجمه احمد گل محمدی، تهران: نی.
مهدوینژاد، محمدجواد، ابراهیمی، رویا، مهیادی، فاطمه (1390)، «نشانهشناسی قدرت در پیکرههای فتحعلیشاه قاجار»، پژوهش هنر ، ش:1.ص1.
نوذری، حسینعلی، طاهری، محبوبه، افضل طوسی، عفتالسادات (1399)، «واکاوی نظریه انتقادی در گفتمان هنر اجتماعی_ سیاسی پستمدرن»، هنرهای زیبا_هنرهای تجسمی، ش 25:صص 16_5.
هال، جیمز (1380)، فرهنگ نگارهای نمادها در شرق و غرب، ترجمه رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر.
Harpham, G. G. (1991). Foucault and the New Historicism. American Literary History, 3(2), 360–375 .URL 9. Veenstra, J. R. (1995). The New Historicism of Stephen Greenblatt: On Poetics of Culture and the Interpretation of Shakespeare. History and Theory, 34(3), 174–198. URL 10. URL1 : http://tarikhirani.ir/fa/news/1914. URL 2 :https://negarestan.ut.ac.ir/fa/page/6561. URL 3 :https:// Aga_Khan_Museum-_Toronto,_Canada_-_DSC07113.jpg. URL 4 :https://bpimuseum.ir/artists/103. URL 5 :https://www.cbi.ir/page/2408.aspx. URL 6: https://galleryinfo.ir/Artist/fa/863. URL 7 : https://galleryinfo.ir/Event/fa/3333. URL 8: https://www.instagram.com/p/BSg_wJeDEov. URL 9 :http://www.jstor.org/stable/490057. URL 10: https://doi.org/10.2307/2505620. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 395 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 341 |