تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,540 |
تعداد مقالات | 70,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,177,903 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,286,353 |
بررسی اثربخشی آموزشِ نظریه روانشناختی انتخاب گلاسر در دوره های تربیت مدرس زبانهای خارجی بر تحول در نگرش مدرسان به امر تدریس | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 12، شماره 3، مهر 1401، صفحه 343-365 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2022.342018.951 | ||
نویسنده | ||
لیلا شوبیری* | ||
استادیار گروه زبان فرانسه و آلمانی دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش نظریه روانشناختی انتخاب گلاسر در دورههای تربیت مدرس زبانهای خارجی بر تحول کیفی یاددهی است. در این تحقیق به مسأله نیازسازی آموزشی و ایجاد حس مسئولیت پذیری در زبانآموزان توسط مدرسان میپردازیم. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و جامعهی آماری آن شامل یک گروه 40 نفره از استادان آموزش زبانهای خارجی (فرانسه و انگلیسی) میشود که بصورت تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت آموزش در یک دوره تربیت مدرس با عنوان استراتژیهای یاددهی در زبانهای خارجی قرار گرفتند و مفاهیم تئوری انتخاب گلاسر به آنها آموخته شد. این در حالی بود که به گروه کنترل هیچ آموزشی داده نشد. هر دو گروه از استادان دوبار و به روش پیشآزمون و پسآزمون و با استفاده از یک پرسشنامه محققساخته مورد سنجش قرار گرفتند. فرضیه ما در این پژوهش بر این مبناست که آموزش نظریه انتخاب گلاسر در دوره تربیت مدرس بر تحول در نگرش مدرسان به تدریس و یاددهی موثر میباشد. برای آزمون فرضیه فوق از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که متغیر تصادفی کمکی (357/360=F) در سطح خطاپذیری (0.01 ≥P) بطور معنی دار با متغیر وابسته رابطه دارد. فاصله نمره پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معنی داری داشته و گروه کنترل و گروه آزمایش در نمره پسآزمون تفاوت معنیداری دارند. بنابراین آموزش نظریه انتخاب گلاسر در دوره تربیت مدرس بر تحول در نگرش مدرسان زبان (فرانسه و انگلیسی) به تدریس و یاددهی در مرحله پس آزمون 90/6درصد موثر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه انتخاب گلاسر؛ نیازسازی؛ دوره تربیت مدرس؛ استقلال در یادگیری؛ آموزش زبانهای خارجی؛ تحول در نگرش مدرس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Effectiveness of Teaching Glasser's psychological choice theory in Foreign Language Teacher Education Courses on Changing Teacher Attitudes Towards Teaching | ||
نویسندگان [English] | ||
Leila Shobeiry | ||
Assistant Professor, Department of French & German Language, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to investigate the effectiveness of teaching Glasser's psychological choice theory in training-the-trainer courses on qualitative development in education. The need for this research is to address the issue of educational needs and empowerment of language learners by teachers. The above research is of an applied type and its statistical population includes a group of 40 foreign language teachers (French and English) who were randomly divided into two groups of 20 (experimental group and controls). The experimental group was trained in a teacher training course called Strategies for Teaching Foreign Languages and learned the concepts of Glasser's choice theory. The control group had received no training. The two groups of teachers were evaluated twice by pre-test and post-test using a questionnaire. Our hypothesis in this study is based on the fact that the teaching of Glasser's choice theory in the trainer training course is effective on the evolution of the teaching model of French and English language teachers. To test the above hypothesis, an analysis of covariance was used. The results of this study show that the auxiliary random variable (F = 357.360) at the level of error (0.01≥P) is significantly related to the dependent variable. There is a significant difference between the pre-test and post-test scores; the control and the experimental group have a significant difference in the post-test score. Teaching Glasser's choice theory in the train-the-trainer course was effective in changing the post-test stage French and English teacher teaching model by 90.6%. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Choice Theory of Glasser, creation of needs, trainer training, Independence in learning. Foreign Language Teaching, Transformation in the teacher', s attitude | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Deci, E. L. (1975). Intrinsic motivation. New York: Plenum.
Deci, E.L., et R.M. Ryan. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
Deci E. L., et R.M., Ryan. (2000). « The "what" and "why" of goal pursuits : human needs and the Self-Determination of behavior » in Psychology Inquiry, vol. 11, p. 227-268.
Deci, E. L., et R.M. Ryan. [éd.]. (2002). Handbook of Self-determination research. Rochester: The University of Rochester Press.
Glasser, William (1965). Reality therapy. A new approach to psychiatry. New York: Harper & Row.
Glasser, W. (1986). Control theory in the classroom. New York: Harper et Row. 144 p.
Glasser, W. (1990). Every Student can Succeed. New York: HarperCollins. 202 p.
Glasser, W. (1992). The Quality School: Managing students without coercion. New York: HarperCollins. 176 p.
Glasser, W. (1998). La liberté de choisir. Montréal: Éditions logiques.
Glasser, W. (1999). Choice Theory: A New Psychology of Personal Freedom. New York: HarperCollins. 368 p.
Glasser, W. (2011). Schools Without Failure. New York: Harper & Row. 256 p.
Jézégou, A. (2002). « Formations ouvertes et autodirection : pour une articulation entre libertés de choix et engagement cognitif de l’apprenant » in Éducation permanente. No 152, p.43 -54.
Jutras, F. et C. Gohier (Dir.). (2009). « Repères pour l'éthique professionnelle des enseignants ». Québec : Presses de l'Université du Québec. p. 7-29
Laliberté, Sébastien. (2012). « Le concept de besoin la normativité des besoins fondamentaux chez Garrett Thomson ». Mémoire de maîtrise, Québec, Université Laval
Lanaris, C., L.m Massé, N., Desbiens. (2005). Les troubles du comportement à l'école: Prévention, évaluation et intervention. Ed. Gaëtan Morin. 400 p.
Legendre, Renald. (2005). Dictionnaire actuel de l 'éducation, Guérin: Montréal, 1554 p.
Maslow, A. (1972). Vers une psychologie de l'être. Paris: Fayard.
Nadeau, M.-A. (1988). L'évaluation de programme: Théorie et pratique. Les presses de l'université Laval, 433 p.
Park, S., S.D. Holloway, A. Arendtsz, J. Bempechat et J. Li. (2012) «What makes students engaged in learning? A time-use study of within- and between-individual predictors of emotional engagement» in low-performing high schools. vol. 41, no 3, p. 390-401.
Powers, William T. (1973). Behavior: The control of perception. Chicago: Aldine de Gruyter.
Sélézilo, Apollinaire. (2014). « Autonomie d’apprentissage du FLE et langue d’enseignement-apprentissage dans le milieu scolaire en République centrafricaine » in Synergies Chine no 9, p. 85-97
Sowa, Magdalena. (2016). « La formation des formateurs FLE face à la professionnalisation du travail » in Synergies Chine. no 11, p. 137-147
Thomson, Garrett. (1987). Needs. London, Routledge and Kegan Paul.
Viau, V. (2004). La motivation : condition au plaisir d'apprendre et d'enseigner en contexte scolaire. Université de Sherbrooke, 3e congrès des chercheurs en Éducation, 17 p
Vlachopoulos S., P., Ermioni, S. Katartzi et M.G. Kontou. (2011). «The Basic Psychological Needs in Physical Education Scale» in Journal of Teaching in Physical Education. vol.30, p. 263-280 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 440 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 418 |