تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,506,558 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,495 |
تابآوری سازمانی شرکتهای مخابرات در زمینۀ مخاطرات کووید 19 | ||
مدیریت مخاطرات محیطی | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 2، تیر 1401، صفحه 151-167 اصل مقاله (991.85 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhsci.2022.346763.734 | ||
نویسندگان | ||
زهره مهاجری1؛ مهرداد حسینی شکیب* 2؛ عباس خمسه3 | ||
1دانشآموختۀ کارشناسی ارشد، گروه مدیریت کسبوکار، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
3دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
در پی بروز بحران کووید 19 از سال 2019 میلادی و تأثیرات آن بر بسیاری از کسبوکارها و سازمانها، شناخت مخاطرات و تبعات این بحران و یافتن راهکارهای مقابله با این آسیبها ضروری و اجتنابناپذیر به نظر میرسد. پژوهش حاضر با هدف معرفی الگوی تابآوری سازمانی شرکت مخابرات استان البرز در مقابله با مخاطرات و پیامدهای این بحران با رویکرد آمیخته و در دو بخش کیفی و کمی انجام گرفته است. این پژوهش، اکتشافی- توصیفی و از نظر هدف، توسعهای- کاربردی است. بخش کیفی با مصاحبۀ نیمهساختاریافته با یازده نفر از خبرگان و صاحبنظران شرکت مخابرات استان البرز و به روش دادهبنیاد در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرمافزارMaxqda صورت گرفت و پنج مقوله شامل عوامل مدیریت و سازمان، عوامل زیرساخت و فناوری، عوامل سیاسی و اجتماعی، عوامل اقتصادی و عوامل منابع انسانی در قالب چهل شاخص تعیین شد. در بخش کمّی، دادههایی که با استفاده از پرسشنامه از 163 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت مخابرات استان البرز گردآوری شد، با روش مدل معادلات ساختاری در نرمافزار Amos سنجیده شد. پایایی و روایی روش کمّی بهترتیب با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأیید شد. یافتهها نشان داد که 32 شاخص از 40 شاخص از نظر آماری تأیید میشود و هر پنج عامل شناساییشده نیز تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین عوامل منابع انسانی بیشترین و عوامل مدیریت و سازمان، کمترین تأثیر را دارند. این الگو به مدیران مخابراتی کمک خواهد کرد تا در مواجهه با مخاطرات بحران بهتر تصمیمگیری کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی تابآوری؛ پیامدهای همهگیری کووید 19؛ تابآوری سازمانی؛ رویکرد آمیخته | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Organizational resilience of telecommunications companies against the hazards of the covid-19 pandemic | ||
نویسندگان [English] | ||
Zohreh Mohajeri1؛ Mehrdad Hosseini Shakib2؛ Abbas Khamseh3 | ||
1MA. Graduated, Department of Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Industrial Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Industrial Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction Today, all businesses and organizations are increasingly facing a dynamic, changing environment with high uncertainty and in order to survive and maintain themselves in this complex world, they have to constantly adapt themselves to these sudden changes and change their strategies accordingly. Due to limited resources, increase in service users, increase in equipment costs, financial and logistical problems, urgent need for after-sales services, development of communication networks, increase in wages, etc. It has become very difficult to make a decision and choose a strategy that fits the structure of the organization, and the issue of organizational resilience has been associated with great success. Based on this, the theories of crisis and disaster management also seek to create resilient societies against risks and have listed resilience as the most important factor to achieve sustainability [1]. One of the most important crises in recent years has been the contamination of the whole world with the Corona virus or Covid-19, and the involvement of the countries of the world with this epidemic has affected all their economic, political, social and cultural fields. It has been disrupted. Communication and information technology is the most important driver of innovation and growth for the economy of the countries of the world, and digital technologies and related innovations are powerful and comprehensive and have a multifaceted and indirect effect on the economy of the countries [3]. One of the industries that has been severely affected by the Corona pandemic is the information and communication technology industry And Iran Telecommunication Company, as the largest organization under this industry, has faced extensive challenges in this era. Considering the importance and necessity of the subject, this research seeks to provide a model for organizational resilience in telecommunication companies in the era of Covid-19 and to face its hazards and consequences. Finally, by recognizing and strengthening the factors affecting it, it is possible to increase the efficiency and productivity of the organization. Research methodology The present research was done with a mixed approach (qualitative and quantitative). This research is considered exploratory-descriptive in terms of data collection and developmental-applicative in terms of its purpose. Thus, in order to achieve a brief description of the experiences, attitudes and perceptions of the interviewees regarding the dimensions of the organizational resilience model in telecommunication companies, the qualitative research method and specifically, from the Strauss and Corbin grounded theory approach used [4]. Therefore, 11 managers and experts of the telecommunication company of Alborz province, who mostly worked in management positions, were interviewed. Retest reliability method was also used to calculate the reliability of the interviews. The statistical population in the quantitative part was all official and contractual employees of Alborz province Telecommunications Company (N=281). The sample size at this stage was selected based on Cochran's formula, with the number of 163 people. The questionnaire was prepared based on the opinions of the experts of the Alborz province telecommunication company and based on the Likert scale and was randomly distributed to collect data in this statistical population, which was used for data analysis. In order to check the reliability of the research data in the quantitative part, Cronbach's alpha coefficient was used, and in all cases, the alpha coefficient was higher than 0.7. To ensure the validity of the model constructs, the confirmatory factor analysis technique was used [2]. Discussion and Results After performing open, axial and selective coding, finally 40 indicators were identified and categorized into five factors. Then, using confirmatory factor analysis and Amos software, eight indicators that had a factor load less than 0.5 were removed and 32 indicators were confirmed. The results of the research hypotheses test showed that all five identified factors have a significant impact on the organizational resilience of telecommunication companies and the factors of human resources, political and social, infrastructure and technology, economic and management and organization have had the greatest impact on organizational resilience, respectively. Conclusion According to the results and the factor loading of indicators, it is suggested that in order to achieve more and more stable resilience and also to provide high quality services at the standard level, it is necessary to create a suitable and safe environment. Action should be taken to increase the motivation, health, calmness and adequate concentration of human resources. Also, there is a need for more interaction with the government to deal with sanctions and increase the budget for infrastructure development in order to maintain and increase resilience. In addition, it is recommended to develop infrastructure and equipment before the occurrence of future crises. Buying and saving IP in order to grow the stability of the network and upgrade the Uplink in order to increase the quality of service and create a balance between supply and demand, as well as increasing the necessary infrastructure to support customers in a timely and appropriate manner is also one of the necessities of this industry. Another suggestion is that the income from the increase in the number of customers and of course the increase in income caused by this crisis should be used to compensate for the lack of liquidity for the development of fiber optic network and technical equipment. And finally, the managers of the organization should be prepared to face the future crises by gaining experience from the Corona crisis at the same time as solving the problems that have arisen. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Organizational Resilience, Resilience Pattern, Consequences of the covid 19 pandemic, Mixed Approach | ||
مراجع | ||
[1]. امیری، مقصود؛ الفت، لعیا؛ فیضی، کامران؛ صالحی ابرقویی، محمدعلی (1397). «طراحی مدلی برای تابآوری سازمانی»، مدیریت بهرهوری، سال یازدهم، شماره 44، 65-35.
[2]. چیتسازان، هستی؛ داوری، علی؛ و جلالی، محمد (1397). «ارزیابی عوامل مؤثر بر ظرفیت تابآوری کسبوکارهای کوچک و متوسط (مورد مطالعه: قطعهسازان صنعت خودرو)»، توسعۀ کارآفرینی، دورۀ 11، شمارۀ 3، ص 440-421.
[3]. حسینی، ابوالحسن؛ و جعفری بازیار، فاطمه (1398). «تابآوری سازمانی از منظر کارکنان و مدیران سازمان»، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال 28، شمارۀ 91، ص 30-9.
[4]. حسینیفرد، سیدمجتبی؛ فیضی، طاهره؛ و گرامیپور، مسعود (1400). «سرمایة اجتماعی بهمثابة راهبرد تحقق تابآوری سازمانی برای بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط پژوهشی با رویکرد نظریهپردازی دادهبنیاد»، مدیریت سرمایة اجتماعی، دورۀ 8، شمارۀ 2، ص260-235.
[5]. خواجهپور، محمود؛ فارسیجانی، حسن؛ و صداقتپرست، الدار (1398). «ارائۀ الگویی برای تابآوری سازمانی در صنعت بانکداری»، مطالعات مدیریت راهبردی، شمارۀ 37، ص 81-61.
[6]. دهدشتی، شاهرخ؛ و اصلانی افراشته، امیر (1398). «اثر جو خلاق و مدیریت دانش مشتری بر تابآوری سازمانی در شرکتهای صادراتی»، مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، سال 2، شمارۀ 2، ص 96-65.
[7]. رئیسیان، میثم؛ اینانلو، مریم؛ ابراهیمی، لیلا؛ و بزرگمهر، کیا (1399). «تحلیل جامع تابآوری شهری در مواجهه با خطر وقوع زلزله (مطالعۀ موردی: شهر ساری)»، مدیریت مخاطرات محیطی، دورۀ 7، شمارۀ 4، ص 400-383.
[8]. سلمانی، محمد؛ بدری، سیدعلی؛ مطوف، شریف؛ و کاظمی ثانی عطاالله، نسرین (1394). «ارزیابی رویکرد تابآوری جامعه در برابر مخاطرات طبیعی، مورد مطالعه: شهرستان دماوند»، مدیریت مخاطرات محیطی، دورۀ 2، شمارۀ 4، ص 409-393.
[9]. سیاحپور، علی؛ همتیان، فاطمه؛ و شول، عباس (1397). «تحلیل فرایند تابآوری سازمانی با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری، مورد مطالعه: ساپکو»، مطالعات مدیریت دولتی ایران، دورۀ 2، شمارۀ 1، ص 147-123.
[10]. طیبی، مهدی؛ حسینی شکیب، مهرداد؛ و مبلغی، مصطفی (1400). «اهمیت و نقش مسئولیت اجتماعی و عملکرد نوآوری در ارتباط میان سبک رهبری تحولگرا و عملکرد شرکت»، مدیریت توسعه و تحول، شمارۀ 44، ص 81-73.
[11]. قاضیزاده، حمیدرضا؛ حسینی شکیب، مهرداد؛ و خمسه، عباس (1400). «ارائۀ مدل مدیریت روتینهای فرایند نوآوری در شرکتهای توربینهای گازی با رویکرد آمیخته»، توسعۀ تکنولوژی صنعتی، دورۀ 19، شمارۀ 45، ص 16-3.
[12]. کریمی، زهره (1396). «تحلیل مفهوم تابآوری سازمانی، مؤلفهها و شاخصهای آن در مدیریت»، اولین کنگرۀ بینالمللی چشمانداز مدیریت کلاس جهانی؛ مؤسسۀ چشمانداز مدیریت تراز جهانی، تهران.
[13]. محمدی شهرودی، حامد؛ رحیمنیا، فریبرز؛ ملکزاده، غلامرضا؛ و خوراکیان، علیرضا (1398). «ارائۀ الگوی تابآوری سازمانی در شرکتهای تولیدی با رویکرد داده بنیاد»، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال 12، شمارۀ 43، ص 134-111.
[14]. مرادزاده، عبدالباسط؛ زارعی، کوروش؛ و حیدریان، حامد (1399). «تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر ارتقای تابآوری سازمانی: تبیین نقش میانجی تسهیم دانشِ مرتبط با بحران کووید19»، مدیریت راهبردی دانش سازمانی، سال 3، شمارۀ 10، ص 112-87.
[15]. مقیمی، ابراهیم (1401). «استراتژی علم مخاطرهشناسی: آیا علم مخاطرهشناسی استراتژی دارد؟»، مدیریت مخاطرات محیطی، دورۀ 9، شمارۀ 1، ص 54-45.
[16]. مؤدب، رضوان؛ و امینی حسینی، کامبد (1399). «بررسی ابعاد و شاخصهای مؤثر در سنجش تابآوری بافتهای تاریخی- تجاری در برابر مخاطرۀ زلزله با نگرش ویژه بر بازارهای سنتی»، مدیریت مخاطرات محیطی، دورۀ 7، شمارۀ 3، ص 280-265.
[17]. Burnard, K.; Bhamra, R. & Tsinopoulos, C. (2018). “Building organizational resilience: four configurations”, IEEE transactions on engineering management, 65 (3), pp: 351 – 362.
[18]. Cutter, S.; Barnes, L.; Berry, M.; Burton, C.; Evans, E.; Tate, E.; & Webb, J. (2008). “A Place-Based Model for Understanding Community Resilience to Natural Disasters”, Global Environmental Change, 18, pp: 598-606.
[19]. Ekiyor, R. (2019). “Worker’s resilience: The exigency for empathic leadership”, European Journal of Business and Management, 11(17), pp: 96-99.
[20]. Geciene, J. (2021). “Organizational Resilience Management in the Face of a Crisis: Results of a Survey of Social Service Institutions before and during a Covid-19 Pandemic”, Contemporary Research on Organization Management and Administration, 9(1), pp: 32-42.
[21]. Godwin, I.; Umoh, E.; & Amah, E. (2013). “Knowledge Management and Organizational Resilience in Nigerian Manufacturing Organizations”, Developing Country Studies, 3(9), pp:104-120.
[22]. Haider, I.; & Abid, M. (2017). “Organizational support as increment in employee resilience: A comparative study among public and private employees”, Ment Health Hum Resilience, 1(1).
[23]. Hair, J. F.; Black, W. C.; Babin, B. J.; Anderson, R. E.; & Tatham, R. L. (2006). Multivariate Data Analysis, 6th ed., Pearson Education, NJ.
[24]. Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J. and Anderson, R.E. (2010). Multivariate Data Analysis, 7th ed., Pearson Education International, NJ.
[25]. Hair, J.F., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2013). Partial Least Squares Structural Equation Modeling: Rigorous Applications, Better Results and Higher Acceptance. Long Range Planning. 46, pp: 1-12. 10.1016/j.lrp.2013.08.016
[26]. Hamel, G.; & Valikangas, L. (2003). “The quest for resilience”, Harvard business review, 81,pp: 52–65.
[27]. Hillmann, J.; & Guenther, E. (2020). “Organizational resilience: A valuable construct for management research?” International Journal of Management Reviews, pp: 1–38.
[28]. Hollnagel, E.; & Woods, D. D. (2006). “Epilogue: Resilience Engineering Precepts”, In: E. Hollnagel, D. D. Woods, and N. Leveson, Eds., Resilience Engineering Concepts and Precepts, Ashgate Publishing, Aldershot, pp: 347-358.
[29]. Khamseh, A.; & Marei, P. (2020). “Designing a model developed to assess the capabilities of technological innovation in Iranian construction of power plant equipment industries”, Journal of Engineering, Design and Technology, 18 (5), pp: 1241-1249.
[30]. Maguire, B.; & Hagan, P. (2007). “Disasters and Communities: Understanding Social Resilience”, the Australian Journal of Emergency Management, 22.
[31]. McManus, S.T. (2008). “Organizational resilience in New Zealand”, Ph.D. dissertation, University of Canterbury, Christchurch.
[32]. Mendonca, D.; & Wallace, W. (2015). “Factors underlying organizational resilience: The case of electric power restoration in New York City after 11 September 2001”, Reliability Engineering & System Safety, 141(3), 83–91.
[33]. Namaayande, P.; & Khamseh, A. (2019). “Innovation ecosystem for SMES in ICT industry Pooya Namaayande Innovation ecosystem for SMES in ICT industry”, Revista Gestão & Tecnologia, 19, pp: 141-159.
[34]. Namdi, N. I.; & Onuoha, B. (2020). “Crisis management and organizational resilience in telecommunications firms in Rivers state”, International Journal of Advanced Academic Research (Business and Economic Development), 6 (11).
[35]. Onwughalu, O.; & Amah, E. (2017). “Ambidexterity and organizational resilience of telecommunication firms in port Harcourt”, Rivers state. Archives of Business Research, 5(11), pp: 27-34.
[36]. Rai, S.S., Rai, S. & Singh, N.K. (2021). “Organizational resilience and social-economic sustainability: COVID-19 perspective”, Environ Dev Sustain, 23, pp: 12006–12023. https://doi.org/10.1007/s10668-020-01154-6
[37]. Sheffi, Y.; & Rice, J. (2005). “A Supply Chain View of the Resilient Enterprise”, MIT Sloan Management Review, 47.
[38]. Strauss, A. L.; & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Grounded theory: Procedures and Technique, (2nd Edition); Sage, Newbury Park, London.
[39]. Teixeira, E.; & Werther, W. B. (2013). “Resilience: Continuous renewal of competitive advantages”, Business Horizons, 56 (3), pp: 333-342. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 418 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 266 |