تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,519,710 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,778,968 |
تأثیرات دوره ضمن خدمت بر تصمیمگیریهای آموزشی معلمان زبان انگلیسی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 12، شماره 4، اسفند 1401، صفحه 416-440 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2022.345439.965 | ||
نویسندگان | ||
محدثه اصغری1؛ مینو عالمی* 1؛ ضیا تاج الدین2 | ||
1گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران | ||
2گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
. اگرچه تعداد مطالعات انجام شده در این زمینه بسیار است، اما مطالعات اندکی در مورد تأثیرات دورههای آموزش ضمن بر (باز)سازی تصمیمات معلمان وجود دارد. برای پاسخ به این خلاء پژوهشی، طی یک مطالعه موردی کیفی چندگانه، تصمیمگیریهای آموزشی چهار معلم تازهکار زبان انگلیسی از طریق مشاهدات کلاسی پیش و پس از دوره آموزش معلمان بررسی و برای تحلیل دادهها از تحلیل محتوا بر اساس فهرستهای پنج مهارت معلم استرانگ (2007) و تحلیل گفتمان لحظه به لحظه میکروژنتیک استفاده شد. یافتهها حاکی از پنج تغییر شامل تغییر از «استفاده بیش از حد زبان اول به استفاده متناسب از هر دو زبان برای آموزش»، «استفاده از یک روش تدریس به استفاده از رویکردها و راهبردهای مختلف»، «استفاده از روشهای سنتی به استفاده از فناوری در تدریس»، «استفاده از فعالیتهای جمعی یا انفرادی به استفاده از گروهبندی مختلف در انجام فعالیتها» و «استفاد از رویکرد سختگیرانه در تدریس به آموزش با استفاده از بازیها» در تصمیمگیری معلمان میباشد. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که تمرکز معلمان در نتیجه شرکت در این دوره تغییر کردهاست. آنان اطلاعات ارزشمندی را از سطح ضمنی به سطح آگاهانه آورده، در مورد آنها مذاکره کرده و تا حدی آنها را تغییردادند. آنها بیشتر از تواناییهای خود آگاه شدند و زمینه، سطوح، نیازها و خواسته های دانشآموزان را در نظرگرفتند. نتایج مذکور همسو با بسیاری از یافتههای مطالعات صورت گرفته قبلی است. پیامدهای اصلی این مطالعه برای مدیران مؤسسات، کارشناسان تربیت معلم و معلمان زبان انگلیسی در خصوص تصمیمگیریها و نیز نقش مهم تأمّل در تصمیمات است. | ||
کلیدواژهها | ||
تصمیم گیری؛ آموزش معلمان زبان؛ کاردز؛ معلمان تازهکار زبان انگلیسی؛ فهرست های بررسی مهارتهای معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
In-service EFL Teachers’ Decision-Making in Classroom Instruction: The Impact of a Teacher Education Course | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohadeseh Asghari1؛ Minoo Alemi1؛ Zia Tajeddin2 | ||
1Department of English Language Teaching at Islamic Azad University, West Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
2Department of English Language Teaching at Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The emerging interest in the concept of teachers’ decision-making as a key to teaching effectiveness has mounted over the last few years. Although the number of studies conducted in this area has been vast, there is a paucity of literature on the impact of in-service teacher education courses on teachers’ decision-making (re)construction. To bridge this gap, in the present qualitative multiple case study, pre- and post-course classroom observations and the teacher education course were conducted to investigate four novice EFL teachers’ instructional decision-making. Content analysis based on Stronge’s (2007) five teacher skills checklists and microgenetic constructivist moment-by-moment discourse analysis were employed. Findings indicated five shifts from using “L1 to using L1 as well as L2 for instruction”, “one method to use different approaches and strategies in teaching,” “paper-and-pencil based activities to incorporate technology in teaching,” “whole-class or individual to using different grouping activities,” and “a strict approach to using games for teaching and learning” in teachers’ decisions. In view of the findings, it can be concluded that the focus of targeted teachers changed as a result of participating in this course. They brought valuable information from the tacit to the conscious level, negotiated it, and reshaped it to some extent. They became more aware of their abilities and considered the context, students’ levels, needs, and demands. These results are consistent with many of the previous findings reported in the literature. The main implication of this study is for institute managers, teacher educators, and EFL teachers regarding decisions and the significant role of reflection on them. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Decision-making, Language teacher education, KARDS, Novice EFL teachers, Teachers&rsquo, skills checklists | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Baktash, N. (2021). A reflection on how EFL teachers in Iran feel about their education: A modular model (KARDS) perspective. International Journal of Foreign Language Teaching and Research, 9(37), 185-194. https://doi.org/20.1001.1.23223898.2021.9.37.12.0
Cahyani, H., & Cahyono, B. Y. (2012). Teachers’ attitudes and technology use in Indonesian EFL classrooms. TEFLIN Journal, 23(2), 130-148. https://doi.org/10.15639/teflinjournal.v23i2/130-148
Espasandin Lopes, C., & Tornisiello Scarlassari, N. (2022). Agency and criticality in statistics teaching practices: the account of a teacher. The Mathematics Enthusiast, 19(2), 394-421. https://doi.org/10.54870/1551-3440.1558
Farrell, T. S. C. (2013). Reflecting on ESL teacher expertise: A case study. System, 41(4), 1070 1082. https://doi.org/10.1016/j.system.2013.10.014
Farrell, T. S. C. (2015a). It’s not who you are! It’s how you teach! Critical competencies associated with effective teaching. RELC Journal, 46(1), 79-88. https://doi.org/10.1177/0033688214568096
Freeman, D. & Johnson, K. E. (1998). Reconceptualizing the knowledge-base of language teacher education. TESOL Quarterly, 32(3), 397–417. https://doi.org/10.2307/3588114
Gatbonton, E. (2008). Looking beyond teachers’ classroom behavior: Novice and experienced ESL teachers’ pedagogical knowledge. Language Teaching Research, 12(2), 161-182. https://doi.org/10.1177/1362168807086286
Goddard, Y. L., Goddard, R. D., & Tschannen-Moran, M. (2007). A theoretical and empirical investigation of teacher collaboration for school improvement and student achievement in public elementary schools. Teachers College Record, 109(4), 877-896. https://doi.org/10.1177/016146810710900401
Mahmutoğlu, H., & Kıcır, Z. (2013). The use of mother tongue in EFL classrooms. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 49-72. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/euljss/issue/6283/84328
McMorrow, M. (2007). Teacher education in the post-method era. ELT Journal, 61(4), 375-377. https://doi.org/10.1093/elt/ccm057
Mohammadi Chamardani, H., & Noor Rahmani, M. (2018). مدل یابی معادلات ساختاری رابطه اثربخشی فعالیت های قبل, ضمن و پس از تدریس با بهبود دوره های آموزشی. اندیشه های نوین تربیتی [Structural equation modeling: The relationship between the effectiveness of previous activity, after and after teaching by improving educational courses]. New Thoughts on Education, 14(3), 59-97. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=700905.(In Persian)
Nasrasfahani, A. (2012). عوامل مؤثر در بهبود کیفیت تدریس [Factors affecting the improvement of teaching quality]. Education, 29(8), 134-154. http://noo.rs/PQNvT. (In Persian)Nushi, M., & Ghasemi, F. (2021). Teachers’ teaching styles and their beliefs about incorporating technology into L2 instruction: The Case of Iranian EFL Context. Foreign Language Research Journal, 11(3), 511-539. https://doi.org/10.22059/jflr.2021.329359.879
Riley, T. (2019). Exceeding expectations: Teachers’ decision-making regarding aboriginal and Torres Strait Islander Students. Journal of Teacher Education, 70(5), 512-525. https://doi.org/10.1177/0022487118806484
Salehi, S. (2001). تدریس اثر بخش [Effective teaching]. Journal of Shahrekord University of Medical Sciences, 3(2), 21-12. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=54231. (In Persian)Tajeddin, Z., & Alemi, M. (2019). Effective language teachers as persons: Exploring pre-service and in-service teachers’ beliefs. TESL-EJ, 22(4). Retrieved from http://www.tesl-ej.org/wordpress/issues/volume22/ej88/ej88a3/.
Van den Bergh, L., Ros, A., & Beijaard, D. (2015). Teacher learning in the context of a continuing professional development programme: A case study. Teaching and Teacher Education, 47(1), 142-150. https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.01.002
Vygotsky, L. S. (2018). Mind in society: The development of higher psychological processes (2nd ed.). Harvard University Press.
Webster, C. A., & Schempp, P. G. (2008). Self-monitoring: Demystifying the wonder of expert teaching. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 79(1), 23-29. https://doi.org/10.1080/07303084.2008.10598115
Zarei, H. A., Gholam Hosseinzadeh, O. K., & Charmchian Langroudi, M. (2017). مدل سازی معادله ساختاری اثربخشی تدریس معلمان ریاضی دوره متوسطه شرق استان مازندران در سال تحصیلی95 -1394. [Structural equation modeling in teaching effectiveness of upper secondary level math teachers in east of Mazandaran during the educational year 2015-16]. Journal of Educational Sciences, 10(38), 95-113. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=351388. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 549 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 578 |