
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,214,227 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,042,694 |
پیش بینی باور زیباشناسی زنان در هنر بر اساس نیاز به شناخت و سبکهای حل مسئله با نقش واسطهای هوش فرهنگی | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 3، آذر 1402، صفحه 491-510 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فرهاد کاروان* | ||
گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
بررسی باور زیباشناختی و درک هنری از موضوعات مهم در رشتههای هنری محسوب میشود. هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی رابطۀ باور زیباشناسی با سبکشناختی حل مسئله و نیاز به شناخت با نقش میانجی هوش فرهنگی در دانشجویان هنر بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان دختر هنر دانشگاههای همدان در سال تحصیلی 1399-1400 بود. 377 دانشجو بهعنوان نمونه بهصورت هدفمند و در دسترس از بین دانشکدهها و گروههای آموزشی و با توجه به طرح پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامههای باور زیباشناسی تقی زاده و بابایی (1396)، نیاز به شناخت (کاسیوپو، پتی و کائو 1984(، سبکهای حل مسئلۀ کسیدی و لانگ (2013) و هوش فرهنگی ارلی و آنگ (2003) پاسخ دادند. داده های پژوهش با روش آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و آمارههای کجی و کشیدگی توزیع متغیرها) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با محاسبۀ پیشفرض های آن) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد مدل مفهومی تدوینشده با داده ها برازش مناسبی داشت. نتایج روابط ساختاری مدل نشان داد که باور زیباشناسی با مهارت سازندۀ حل مسئله، نیاز به شناخت و هوش فرهنگی رابطۀ مثبت و معناداری دارد. مهارت سازندۀ حل مسئله و نیاز به شناخت با هوش فرهنگی رابطۀ مثبت و معناداری دارند. مهارت غیرسازندۀ حل مسئله با نیاز به شناخت و هوش فرهنگی رابطۀ منفی و معناداری دارد. باور زیباشناسی با مهارت غیرسازندۀ حل مسئله رابطۀ منفی و معناداری دارد | ||
کلیدواژهها | ||
باور زیباشناسی؛ زن؛ سبک حل مسئله؛ نیاز به شناخت؛ هوش فرهنگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Prediction of women''''s aesthetic belief in art based on the need for cognition and problem-solving styles with the mediating role of cultural intelligence | ||
نویسندگان [English] | ||
Farhad Karvan | ||
Department of Architecture, College of Art and Architecture, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Examining aesthetic belief and artistic understanding is considered one of the important topics in art fields. The purpose of the current research was to investigate the relationship between aesthetic belief and problem-solving cognitive style and the need to recognize the mediating role of cultural intelligence in art students. Therefore, the main question of this research was whether it is possible to develop a model for women''s belief in artistic aesthetics based on problem solving styles and the need for recognition through the mediation of cultural intelligence? The research method is descriptive and correlational. The statistical population of this research included all female art students of Hamadan universities in the academic year of 2019-2019. 377 students were selected as a purposeful and available sample from among the faculties and educational groups and according to the research plan, and according to the aesthetic belief questionnaires of Taghizadeh and Babaei (2016), the need to know ( Cacioppo, Petty and Kao (1984), problem-solving styles Cassidy and Long (2013) and cultural intelligence Early and Ang (2003) answered. Research data with descriptive statistics (mean, standard deviation and skewness and skewness statistics) variables) and inferential statistics (Pearson''s correlation and path analysis with the calculation of its defaults) were analyzed. The results showed that the conceptual model compiled with the data had a good fit. The results of the structural relationships of the model showed that the aesthetic belief There is a positive and significant relationship with the constructive skill of problem solving, the need for recognition and cultural intelligence. The constructive skill of problem solving and the need for recognition have a positive and significant relationship with cultural intelligence. The non-constructive skill of problem solving has a negative and significant relationship with the need for recognition and cultural intelligence. Aesthetic belief has a negative and significant relationship with non-constructive problem-solving skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
aesthetic belief, woman, problem solving style, need for recognition, cultural intelligence | ||
مراجع | ||
آقایوسفی، علیرضا و شریف، نسیم (1390). رابطۀ سبکهای حل مسئله و بهزیستی شخصی در دانشجویان. اندیشه و رفتار، 6(22)، 79-88.
احمدی، علی (1396). زیباییشناسی و خاستگاه آن در پویهشناسی صور معماری. پایاننامۀ کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی. واحد کرمان.
برتلمی، ژان (1396). زیباشناسی. ترجمۀ احمد سمیعی. تهران: سخن.
بهروزی، بهروز، فرهادی، مهران، خزایی، حبیبالله و مهرابی، حسینعلی (1392). مقایسۀ ابعاد شخصیت و سبکهای حل مسئله در مبتلایان به بیماری کرونری قلب، کمردرد مزمن و افراد سالم. ماهنامۀ علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، 17(2)، 68-75.
خانصنمی، شعبانعلی، عابدینی، زهرا، شاهسیاه، مرضیه و طاهریخرامه، زهرا (1394). بررسی رابطۀ جهتگیری مذهبی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 22(2)، 28-36.
رستگار، احمد (1396). ارائۀ مدل علی روابط نیاز به شناخت و درگیری شناختی با نقش واسطهای اهداف پیشرفت و هیجانات تحصیل. دو فصلنامه علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی، 6(1)، 9- 26.
رشید، خسرو، بیات، احمد (1398). تبیین رابطۀ ابعاد سرمایههای روانشناختی و مؤلفههای همدلی عاطفی با میانجیگری هوش زیباشناسی. علوم روانشناختی، 18(74)، 171-180.
زارع، حسین و شیخبهایی، پریسا (1393). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای حل مسئله بر ارتقا و بهبود سبکهای تصمیمگیری در والدین کودکان کمتوان ذهنی. پژوهشهای کاربردی در روانشناسی تربیتی، 1(2)، 1-10.
مختاری، حیدر و داورپناه، محمدرضا (1391). نیاز به شناخت و تأثیر آن بر رفتار اطلاعاتی دانشجویان. پژوهشنامۀ کتابداری و اطلاعرسانی، 2(1)، 33-54.
مورن، ادگار (1376). انسانشناسی شناخت. ترجمۀ علی اسدی. تهران: سروش.
وحدتطلب، مسعود (1395). زیباییشناسی خویشتنخواه نقش سرشت مشترک زیستی در داوری زیبایی. صفه، 24(64)، 5-18.
هومن، حیدرعلی (۱۳۸6). مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل. تهران: سمت.
Ang, S., Van Dyne, L., & Koh, C. (2006). Personality correlates of the four-factor model of cultural intelligence. Group & Organization Management, 31(1), 100-123.
Arpacı, D., & Bardakçı, M. (2016). An Investigation on the Relationship between Prospective Teachers'' Early Teacher Identity and Their Need for Cognition. Journal of Education and Training Studies, 4(3), 9-19. http://jets.redfame.com
Bairisal, S., & Kumar, J. (2019). Design and Development of a New Instrument for Measuring Aesthetic Sensitivity. In Research into Design for a Connected World (pp. 281-290). Springer, Singapore.
Bloom, S. B. Hasting, J. T., & Madams, G. F. (2011). Handbook of formative and summative evolution of student learning. New York: McGraw-hill.
Brodey, W. (1969). The other than visual world of the blind. Ekistics, 28, 100-103.
Cacioppo, J. T., & Petty, R. E. (1982). The need for cognition. Journal of Personality and Social Psychology, 42(1), 116-31. http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.42.1.116
Cacioppo, J. T., Petty, R. E., Feinstein, J. A., & Jarvis, W. B. G. (1996). Dispositional differences in cognitivation: The life and time of individuals varying in need for cognition. Psychological Bulletin, 119, 197-253.
Cassidy, T., & Long, C. (2013). Problem solving style. Stress and Psychological illness: Development of a multifactorial measure. British Journal of Clinical Psychology, 3(5), 265-277.
Cohen, A. R., Stotland, E., & Wolfe, D. M. (1955). An experimental investigation of need for cognition. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 51(2), 291.
Córdova, F. M., Díaz, M. H., Cifuentes, F., Cañete, L., & Palominos, F. (2015). Identifying problem solving strategies for learning styles in engineering students subjected to intelligence test and EEG monitoring. Procedia Computer Science, 55, 18-27.
Corradi, G., Belman, M., Currò, T., Chuquichambi, E. G., Rey, C., & Nadal, M. (2019). Aesthetic sensitivity to curvature in real objects and abstract designs. Acta Psychologica, 197, 124-130.
Corradi, G., Chuquichambi, E. G., Barrada, J. R., Clemente, A., & Nadal, M. (2020). A new conception of visual aesthetic sensitivity. British Journal of Psychology, 111(4), 630-658.
Diaconu-Gherasim, L. R., Tepordei, A. M., Mairean, C., & Rusu, A. (2019). Intelligence beliefs, goal orientations and children’s academic achievement: does the children’s gender matter? Educational Studies, 45(1), 95-112.
Earley, P. C., & Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interaction across cultures, CA, Stanford Bushness Books.
Fleischhauer, M., Enge, S., Brocke, B., Ullrich, J., Strobel, A., & Strobel, A. (2010). Same or different? Clarifying the relationship of need for cognition to personality and intelligence. Personality and Social Psychology Bulletin, 36(1), 82-96.
Gary, W. N., & Hepner, P. (1986). Problem Solving self-appraisal, awareness and utilization of campus Helping resources. Journal of Counseling Psychology, 133(1), 34-44.
Isaksen, S. G., Dorval, K. B., & Treffinger, D. J. (2010). Creative Approaches to Problem Solving: A Framework for Innovation and Change. SAGE Publications.
Levinson, A. (2009). Technology, international trade, and pollution from US manufacturing. American Economic Review, 99(5), 2177-92.
Liu, K. L., Tsai, W. C., & Lee, C. H. (2020). Non-mycosis fungoides cutaneous lymphomas in a referral center in Taiwan: A retrospective case series and literature review. Plos one, 15(1), e0228046.
Lopes-Murphy, S. A. (2013). Evaluating the Impact of Two Globalization Projects on College Students'' Cultural Competence and Cultural Intelligence (CQ). Journal of Effective Teaching, 13(1), 5-18.
Marsico, G., & Tateo, L. (2018). Introduction: The construct of educational self. In the Emergence of Self in Educational Contexts (pp. 1-14).
Mohammadi, S. D., Moslemi, Z., & Ghomi, M. (2021). The relationship between, academic motivation with academic burnout and academic achievement in students. Development Strategies in Medical Education, 8(2), 11-23.
Myszkowski, N., & Storme, M. (2019). Judge response theory? A call to upgrade our psychometrical account of creativity judgments. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 13(2), 167.
Myszkowski, N., Çelik, P., & Storme, M. (2020). Commentary on Corradi et al.’s (2019) new conception of aesthetic sensitivity: Is the ability conception dead? British Journal of Psychology, 111(4), 659-662.
Nair, K. U., & Ramnarayan, S. (2000). Individual differences in need for cognition and complex problem solving. Journal of Research in Personality, 34(3), 305-28.
Petty, R. E., Brinol, P., Loersch, Ch., & McCaslin, M. J. (2009). The need for cognition. In M. R. Leary & R. H. Hoyle (Eds.), Handbook of individual differences in social behavior. New York: Guilford Publications. p. 318-329.
Raver, L., & Van Dyne, L. (2017). Developing cultural intelligence. Cambridge University Press, 407-440.
Sbitnieva, O. F., Sbitnieva, L. M., Ovcharenko, H. E., Furkalo, V. S., & Bondar, S. S. (2020). Aesthetic education as a topical direction of preparation of a modern specialist. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(5).
Shelley, J. (2019). The default theory of aesthetic value. The British Journal of Aesthetics, 59(1), 1-12.
Smith, L. F., Smith, J. K., & Tinio, P. P. (2017). Time spent viewing art and reading labels. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 11(1), 77.
Süzen, H. N. (2020). Art and Aesthetics in Higher Education. Online Submission, 7(6), 335-350.
Tuleja, E. A. (2014). Developing cultural intelligence for global leadership through mindfulness. Journal of Teaching in International Business, 25(1), 5-24.
Wawrosz, P., & Jurasek, M. (2021). Developing Intercultural Efficiency: The Relationship between Cultural Intelligence and Self-Efficacy. Social Sciences, 10(8), 312.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 408 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 260 |