![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,688,227 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,917,247 |
تأثیر تمرین بدنی و الگوی مشاهدهای انتخابی و اجباری بر میزان انگیزه درونی و یادگیری شناختی مهارت شوت جفت بسکتبال: با رویکرد نیازهای روانشناختی پایه | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 3، آذر 1401، صفحه 5-23 اصل مقاله (488.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2018.250503.1340 | ||
نویسندگان | ||
فرزاد ملکی* 1؛ محمود شیخ2؛ فضل الله باقرزاده3؛ رسول حمایت طلب4 | ||
1گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، ایران. | ||
2گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران . | ||
4گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی ، دانشکدة علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین بدنی و الگوی مشاهدهای انتخابی و اجباری بر میزان انگیزۀ درونی و یادگیری شناختی مهارت شوت جفت بسکتبال با رویکرد نیازهای روانشناختی پایه بود. روش پژوهش: 80 دانشجوی پسر (۱۸-22 سال) بهصورت داوطلبانه انتخاب و براساس نمرات پیشآزمون بهصورت تصادفی در چهار گروه (20 نفر) خودکنترل، جفتشده، آزمونگر کنترل و کنترل قرار گرفتند. برای بررسی میزان انگیزه، از پرسشنامۀ انگیزۀ درونی ((IMI وبرای بررسی میزان یادگیری شناختی از پرسشنامۀ فراخوانی (اقتباس از نودسون، 1993) استفاده شد. ویدئوی آموزشی از مدل ماهر اجزای حرکت را نمایش داد و به آزمودنیها ارائه شد. آزمون یادداری24ساعت بعد انجام گرفت. برای بررسی نتایج از تحلیل واریانس یکراهه (آنوا) استفاده شد (0/05≥P). یافتهها: نتایج نشان داد در مرحلۀ اکتساب میزان انگیزۀ درونی برای یادگیری مهارت شوت جفت بسکتبال آزمودنیها در شرایط مشاهدۀ خودکنترل بهطور معناداری بالاتر از آزمودنیها در شرایط جفتشده و کنترل بود. همچنین در مرحلۀ یادداری میزان انگیزۀ درونی در شرایط مشاهده خودکنترل بهطور معناداری بالاتر از دیگر شرایط آزمایشی بود. علاوهبر این در مراحل اکتساب و یادداری یادگیری شناختی (موفقیت فراخوانی) آزمودنیها در شرایط مشاهدۀ خودکنترل بهطور معناداری بالاتر از آزمودنیهای در شرایط جفتشده و کنترل بود. نتیجهگیری: بهطور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که انگیزه بر یادگیری تأثیر دارد، همچنین نمایش تکلیف بهصورت کل- بخش- کل روشی مؤثر و کارامدی در مرحلۀ شناختی یادگیری مهارت است. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزه؛ تمرین بدنی؛ فراخوانی؛ مدل؛ نمایش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Physical Practice and Selective and Compulsive 0bservational Pattern on Inner Motivation and Cognitive Learning of Basketball Jump Shot: with regard to the basic Psychological Needs | ||
نویسندگان [English] | ||
Farzad Maleki1؛ Mahmood Sheikh2؛ Fazlallah Bagherzadeh3؛ Rasoul Hemayattalab4 | ||
1Department of Physical Education, University of Payam Noor, Iran. | ||
2Department of Motor Behavior and Sports Psychology, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
3Department of Motor Behavior and Sports Psychology , Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran . | ||
4Department of Motor Behavior and Sports Psychology, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran , Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: This research aimed to investigate the effect of physical training and selective and compulsory observational pattern on the intrinsic motivation and cognitive learning of basketball jump shot skill with the approach of basic psychological demands. Methods: Eighty male students (18-22 years old) were selected voluntarily and based on their pre-test scores, were randomly divided into four Self-Control, Paired, Experimenter-Control, and Control groups (20 people in each group). To examine the motivation level, the Intrinsic Motivation Inventory (IMI), and to examine the cognitive learning level, Recall Questionnaire (adapted from Knudson, 1993) was used. An educational video of the expert model that showed the movement components was presented to the participants. A retention test was conducted 24 hours later. One-way analysis of variance (ANOVA) was used to examine the data (p≥0.05). Results: The results showed that in the acquisition phase, the level of intrinsic motivation of the participants to learn the basketball jump shot skill in the Self-Control observation condition was significantly higher than the participants in the Paired and Control conditions. Also, in the retention phase, the level of intrinsic motivation in the Self-Control observation condition was significantly higher than in other experimental conditions. In addition, in the acquisition and retention phases of cognitive learning (recall success), the participants in the Self-Control observation condition scored significantly higher than the participants in the Paired and Control conditions. Conclusion: In general, the results of this study show that motivation affects learning. Also, task demonstration as a whole-part-whole is an effective and efficient method in the cognitive phase. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Demonstration, Model, Motivation, Physical Practice, Recall | ||
مراجع | ||
A, S. A. (2000). Training psychology (Education and learning psychology) (first ed.). Tehran, Iran: Agah Publication. Bund, A., & Wiemeyer, J. (2004). Self-controlled learning of a complex motor skill: Effects of the learner's preferences on performance and self-efficacy. Journal of human movement studies, 47, 215-236. Knudson, D. (1993). Biomechanics of the basketball jump shot—Six key teaching points. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 64(2), 67-73. Wulf, G. (2007). Attention and motor skill learning: Human Kinetics. Wulf, G., Clauss, A., Shea, C. H., & Whitacre, C. A. (2001). Benefits of self-control in dyad practice. Research quarterly for exercise and sport, 72(3),299-303. Wulf, G., & Mornell, A. (2008). Insights about practice from the perspective of motor learning: a review. Music Perform Res, 2,1-25. Wulf, G., Raupach, M., & Pfeiffer, F. (2005). Self-controlled observational practice enhances learning. Research quarterly for exercise and sport, 76(1),107-111. Wulf, G., & Toole, T. (1999). Physical assistance devices in complex motor skill learning: Benefits of a self-controlled practice schedule. Research quarterly for exercise and sport, 70(3),265-272. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 221 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 208 |