![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,078 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,709,943 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,943,184 |
مطالعه تطبیقی نقوش کتیبهها و پرندگان سفالهای دوره سامانی (نیشابور، قرن 3 و 4 ه.ق) با سفال دوره تانگ درچین (چانگشا، قرن7تا10م) بر اساس نظریه گشتالت | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 5، دوره 28، شماره 1، فروردین 1402، صفحه 45-55 اصل مقاله (781.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2022.348645.666977 | ||
نویسندگان | ||
افسانه جعفرطیاری* 1؛ علیرضا خواجه احمد عطاری2؛ فرناز معصوم زاده3 | ||
1کارشناس ارشد صنایع دستی، گروه صنایع دستی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار گروه صنایع دستی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
3استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
سامانیان افزون بر ارتباط گسترده با مناطق مختلف، با احیای هنر ایران پیشازاسلام، زمینههای رشد و شکوفایی فرهنگ و هنر ایران را فراهم آوردند. از دستاوردهای این زمینهسازی، کاربرد متفاوت تزیینات خوشنویسی بر ظروف سفال سامانی است که با تمرکز بر اندیشۀ ایرانی و تأثیرپذیری از نقوش همعصر خود در سفال دوره تانگ چین شکل گرفتهاست. مسئله اینجاست که تنوع خطوط کوفی و سادهسازی نقوش پرندگان در سفال سامانی چه شباهتهایی با نقوش سفال تانگ و تفکر آن دارد؟ این مقاله با هدف شناخت ویژگیهای مشترک بصری و معنایی خوشنویسی و دیگر نقوش سفال دو منطقه نیشابور و چانگشا، بر این فرض میباشد که روابط بینافرهنگی میان این دو تمدن در شکل و محتوا، مبتنی بر چرخش زمان،گردش طبیعت و بهویژه ارتباط انسان با جهان هستی است که از طریق عناصر طبیعت در تزیینات بازنمایی شدهاست. نگارندگان با روش توصیفی-تحلیلی به مطالعۀ تطبیقی عناصر بصری و اندیشههای این دو دوره بر اساس اصول گشتالت پرداخته و به این نتیجه رسیدهاند که نقوش سفالهای هر دو منطقه بر پایۀ اصول گشتالت مشترکی شکل گرفتهاست که معناهای مشابهی از تفکر دائوئیستی و عرفان اسلامی را در بر دارد، بهطوریکه در طرحاندازی برخی از نقوش رایج سفال سامانی تأثیراتی از تفکر چین مشاهده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
سفال نیشابور؛ سفال چانگشا؛ دوره سامانی؛ دوره تانگ؛ نقوش سفال؛ گشتالت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study of the motifs of inscriptions and birds on Samanid pottery (Nishabur, 3rd and 4th centuries A.H.) with Tang pottery in China (Changsha, 7th to 10th centuries AD) based on Gestalt theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Afsaneh Jafartayari1؛ Alireza Khajeh Ahmad Attari2؛ Farnaz Masoumzadeh3 | ||
1Master of Handicrafts, Department of Handicrafts, Faculty of Handicrafts, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Handicrafts, Faculty of Handicrafts, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Visual Communication, Faculty of Visual Arts, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Pottery in the Samanid period (3rd and 4th centuries AD) was one of the most important artistic periods, and the importance of these pottery is due to the presence of various inscriptions in Kufic script and the use of birds in calligraphy. The open-mindedness of the Samanids, along with the promotion of Islam and the extensive connections of the Samanids in different regions, provided the basis for the expansion of science and culture and the prosperity of the period. On the other hand, due to Iran-China connections, the Persian language had influences on that region which equally reached China. This shows the closeness of the two Kufic and Chinese scripts in terms of form, and although both regions had special values and rules for calligraphy, so far, no focused research has been done on the influences of these two scripts on each other. In this regard, the question has been raised that the variety of Kufic lines and simplified bird motifs in Samanid pottery have similarities with the Tang pottery motifs and its thinking.This article aims to know the common visual and semantic features of calligraphy and other pottery motifs of the two regions of Neishabur and Changsha, based on the assumption that the intercultural relations between these two civilizations in form and content are based on the cycle of time, the cycle of nature and especially the relationship between man and the world. This research is descriptive and analytical, and Gestalt design principles have been used in an adaptive manner. Gestalt, or the totality of perceived experience, is the rules that determine the relationship between forms; principles that have been used the most in visual arts. At the same time, what we have experienced in the third century BC in Chinese philosophy and in the language of Lao Tzu, and in Iran in the third and fourth centuries of Hijri in the thought of Ikhwan al-Safa, has been seen later in the twentieth century. Gestalt design principles show that these principles were considered centuries before and after Christ and during the Islamic period in Iran. The sampling method was non-random and purposeful, and for this purpose, five bowls from each region (Neishabur and Changsha) were studied on desk. The results of this research showed that the motifs of both Neishabur and Changsha pottery follow similarities, continuities, common fates and other Gestalt design principles and both regions are influenced by Daoist (Chinese) and Islamic (Iran) thinking. In the meantime, considering the presence of works of Chinese pottery found in Iran and the relations established between Iran and China, it can be seen that there are traces of Chinese thought In Iran and its art. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bird Motif, Samanid Pottery, Tang Pottery, Gestalt design principles | ||
مراجع | ||
قرآن.
ادلر، جوزف ا(1383)، دین های چینی. ترجمه حسن افشار، تهران، مرکز.
اسماعیلی جلودار، محمداسماعیل و محسن جعفرنیا(1395)، ازچانگشا تا سیراف، تحلیلی بر بازرگانی دریایی ایران وچین درهزاره اول میلادی با استناد بر یافتههای سفالین چانگشا و منابع نوشتاری، چهارمین همایش دوسالانه بین المللی خلیج فارس، دانشگاه تهران، 10و11.
ایزوتسو، توشیهیکو(1400)، صوفیسم و تائوئیسم، محمدجواد گوهری، تهران، روزنه.
ایمانی، علی(1385)، سیرخط کوفی، تهران، زوار.
بدیعی، نادره(1377)، فرهنگ واژههای فارسی در زبان ایغوری چین، تهران، بلخ.
بلخاری، حسن(1388)، هندسه خیالی و زیبایی، پژوهش در آرای اخوان الصفاء، تهران، متن.
بورکهارت، تیتوس(1381)، هنرمقدس، جلال ستاری، تهران، سروش.
پوپ، آرتور و فیلیس اکرمن(1385)، سیری درهنرایران (از دوران پیش از تاریخ تا به امروز)، جلد چهارم. سیروس پرهام. تهران، علمی فرهنگی.
حسن، زکی محمد(1384)، چین و هنرهای اسلامی، غلامرضا تهامی، تهران، فرهنگستان هنر.
جای، چو و وینبرگ چای(1369)، تاریخ فلسفه چین، ع. پاشایی. تهران، گفتار.
خادمی، عین الله(1383)، نظریه اخوان الصفا درباره چگونگی پیدایش کثیر از واحد(نظام فیض)، مقالات و بررسیها، دفتر75، 127-146. خلیلی، ناصر(1384)، سفال اسلامی، تهران، کارنگ.
دستغیب، نجمه(1394)، تأثیر اسلام بر سفالگری خراسان با مقایسه تطبیقی نقوش سفالهای چین و نیشابور در دورة سامانی، همایش ملی نقش خراسان در شکوفایی هنراسلامی، 1-13.
دستغیب، نجمه و سیدجواد ظفرمند(1394)، مطالعه تطبیقی نقوش پرنده درسفالینه های ایران دوره عباسی وسفال های چین (قرن 9 میلادی)، فصلنامه علمی-پژوهشگاه نگاره، 107-117.
دورانت، ویل(1347)، تاریخ تمدن(کتاب اول)، ا.ح آریان پور، تهران، اقبال.
رضازاده، طاهر(1387)، کاربرد نظریه گشتالت درهنر و طراحی، آینه خیال، شماره 9، 31-37.
سلطان علیشاه، سلطان محمد بن حیدر(۱۴۰۸/۱۹۸۸)، بیان السعادة فی مقامات العبادة، ۴ ج. بیروت – لبنان، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
شاپوریان، رضا(1386)، اصول کلی گشتالت، تهران، رشد.
شوالیه، ژان و آلن گربران(1384)، فرهنگ نمادها، جلد دوم، سودابه فضائلی، تهران، جیحون.
شوالیه، ژان و آلن گربران(1385)، فرهنگ نمادها، جلد چهارم، سودابه فضائلی. تهران، جیحون.
فرای، ار.ان و ویلیام بین فیشر(1387)، تاریخ ایران کمبریج، جلد چهارم، تیمور قادری، تهران، مهتاب.
قمیر، یوحنا(1363)، اخوانالصفا (یا روشنفکران شیعهمذهب)، محمدصادق سجادی، تهران، فلسفه.
قوچانی، عبدالله و بتول احمدی(1364)، کتیبه های سفال نیشابور، تهران، موزه رضا عباسی.
لائوتزو(1397)، دائودجینگ، احسان عباسلو، تهران، ثالث.
مبلغی آبادانی، عبدالله(1376)، تاریخ صوفی و صوفیگری،ج1. قم، حرّ.
مقنی پور، رضا، سیدجواد ظفرمند و اشکان رحمانی(1399)، مطالعه تطبیقی فرم، تکنیک و کاربرد سفالینههای منطقه چانگشا در دوره نیشابور در دوره سامانی با تولیدات منطقه چانگشا در دوره تانگ، نشریه جستارهای تاریخی، سال یازدهم، شماره یک، 125-146.
مینگ، دو وی، مایکل استریک من و فرانک رینولدز(1388)، آیینهای: کنفسیوس، دائو و بودا، غلامرضا شیخ زینالدین، تهران، فیروزه، چ3. ناجی، محمدرضا(1386)، فرهنگ و تمدن اسلامی در قلمروی سامانیان، تهران، امیرکبیر.
Abaei, Mohammad and Mohsen Jaafarnia(2015), Where Was the Destination of Black Stone Shipwreck: Comparative study on founded products in Iran and products of Black Stone, New Silk Road Program 2015, GCIDC2015 Conference Proceedings, the 3rd - 10th July, Changsha, China, The People Museum Journal, Volume 1, Issue 1, ISSN 2588-6517. Behrens, R. R.(1998), Art, Design and Gestalt Theory, Leonardo, 31(4), 299-303. doi:10.2307/1576669 Barlow, A. R.(1983), The derivation of a psychological theory: Gestalt therapy, Doctor of Philosophy thesis, Department of Psychology, University of Wollongong. Eshots, Y.(2006), Sufi and Taoist Heritage and Glocalism or Two Types of Civilizations and Two Kinds of Dialogue, Afkar-Jurnal Akidah & Pemikiran Islam, 7(1), 121-132. Flecker, M.(2001), A Ninth – Century AD Arab or Indian Shipwreck in Indonesia: First Evidence for Direct Trade with China, IN World Archaeology, Vol.32, No.3, Shipwreck, 335-354. Kotitsa, Zoi (2004), The Belitung Wreck: Sunken Treasures from Tang China, New Zealand: Seabed Explorations. Madhumali, Rangika A. K. and P. R. Asanka Buddikasiri(2021), Changsha Ceramics Trade in Ancient Silk Road, Journal of History, Art and Archaelogy, Vol. 1, No. 1, pp 63-73. Murata, S. (1992), The Tao of Islam: A sourcebook on gender relationships in Islamic thought, New York: Suny Press. Punekar, R. M., & Ji, S(2016), Ceramic-ware along the Ancient Silk Trade Route—A Short Study of Cross-Cultural Influences on Product Form, Sience and Technology Journal, Vol. 4, Issue: II, 84-97. Perls, F. S.(1969), Gestalt therapy verbatim, Compiled and edited by John O. Stevens, Toronto/New York/London: Bantam Books. Vigário, Edgar(2020), The Tang Wares in the Belitung Shipwreck, Retrieved Dec 1, 2022 from https://www.academia.edu/42251694/The_Tang_Wares_in_the_Belitung_Shipwreck. Wilkinson, Charles Kyrle (1973), Nishapur: pottery of the early Islamic period, New York: Metropolitan Museum of Art. Yang, Liu (2011), Tang Dynasty Changsha Ceramics, Shipwrecked, Singapore: Arthur M. Sackler Gallery, Smithsonian Institution, 145-59. Metropolitan Museum, Retrieved Dec 15, 2022 from https://www.metmuseum.org/ Cincinnati Art Museum, Retrieved Dec 15, 2022 from https://www.cincinnatiartmuseum.org/ Art Gallery of South Australia, Retrueved Dec 18, 2022 from https://www.agsa.sa.gov.au https://www.nhb.gov.sg/acm/galleries/maritime-trade/tang-shipwreck(last updated on 19 jul 2022) https://www.agerin.ir(بازیابی1401) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 599 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 468 |