جوادموتاب, مبینا, رضایی, فاطمه. (1402). اثر استراحتهای مغزی بر پیشرفت تحصیلی، خودکارامدی و علاقه به فعالیت بدنی دانشآموزان ابتدایی. , 15(1), 63-78. doi: 10.22059/jsmdl.2023.353912.1699
مبینا جوادموتاب; فاطمه رضایی. "اثر استراحتهای مغزی بر پیشرفت تحصیلی، خودکارامدی و علاقه به فعالیت بدنی دانشآموزان ابتدایی". , 15, 1, 1402, 63-78. doi: 10.22059/jsmdl.2023.353912.1699
جوادموتاب, مبینا, رضایی, فاطمه. (1402). 'اثر استراحتهای مغزی بر پیشرفت تحصیلی، خودکارامدی و علاقه به فعالیت بدنی دانشآموزان ابتدایی', , 15(1), pp. 63-78. doi: 10.22059/jsmdl.2023.353912.1699
جوادموتاب, مبینا, رضایی, فاطمه. اثر استراحتهای مغزی بر پیشرفت تحصیلی، خودکارامدی و علاقه به فعالیت بدنی دانشآموزان ابتدایی. , 1402; 15(1): 63-78. doi: 10.22059/jsmdl.2023.353912.1699
اثر استراحتهای مغزی بر پیشرفت تحصیلی، خودکارامدی و علاقه به فعالیت بدنی دانشآموزان ابتدایی
1گروه رفتارحرکتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران .
2نویسندۀ مسؤول، گروه رفتارحرکتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر استراحتهای مغزی بر پیشرفت تحصیلی، خودکارامدی و علاقه به فعالیت بدنی دانشآموزان ابتدایی بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری آن شامل دانشآموزان دختر پایۀ چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 127 نفر از دانشآموزان بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب و به روش تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ خودکارامدی کودکان و نوجوانان موریس (2001) و فعالیت بدنی برای کودکان رز و همکاران (2009) و پیشرفت تحصیلی شرکتکنندگان استفاده شد. گروه مداخله به مدت چهار ماه، دو بار در روز و سه بار در هفته مجموعه فعالیتهای بدنی استراحت مغزی را انجام دادند، درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون تی مستقل ارزیابی شدند. یافتهها :تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که پس از مداخله (استراحت مغزی) میانگین گروه آزمایش در سه متغیر پیشرفت تحصیلی(p=0/001, F=3/57 )، خودکارامدی (P=0/001 F=7/65 ) و علاقه به فعالیت بدنی ( P=0.001,F=10.72)نسبت به گروه کنترل تفاوت معناداری دارد. نتیجهگیری: این یافتهها میتواند ضرورت توجه برنامهریزان و مسئولان آموزشی را به اهمیت نقش فعالیتهای استراحت مغزی در بهبود پیشرفت تحصیلی، خودکارامدی و تأثیر آن بر میزان علاقه به فعالیت بدنی دانشآموزان دختر ابتدایی بهدنبال داشته باشد.
The Effect of Brain Breaks on Academic Progress, Self-Efficacy, and Interest in Physical Activity of Primary School Students
نویسندگان [English]
Mobina Javad Mutab1؛ Fatemeh Rezaei2
1Department of Motor Behavior, Faculty of Humanities, Semnan University, Semnan, Iran.
2Associated professor, Department of Motor Behavior Sports Science, Faculty of Humanities, Semnan University Semnan, Iran.
چکیده [English]
Introduction: This study aimed to investigate the effect of brain breaks on academic progress, self-efficacy, and interest in physical activity of primary school students. Methods: The current research was a quasi-experimental type with a pre-test, post-test, and control group design. Its statistical population included fourth, fifth, and sixth-grade female students. Using the cluster random sampling method, 127 students were selected as the research sample and were assigned to two intervention and control groups through a simple random method. To collect data, the Self-Efficacy Questionnaire for Children (Morris, 2001) and the Children’s Attraction to Physical Activity questionnaire (Rose et al., 2009), and a researcher-made questionnaire for the educational progress of the participants were used. The intervention group performed brain breaks physical activities twice a day and three days a week for four months, while the control group did not receive any intervention. Data were evaluated using an independent t-test. Results: Data analysis indicated that after the intervention (brain breaks), the average scores of the experimental group for three variables of academic achievement (F=3.57, P=0.001), self-efficacy (F=7.65, P=0.001), and interest in physical activity (F=10.72, P=0.001) had a significant difference compared with the control group. Conclusion: These findings can highlight the need for planners and education officials to pay attention to the importance of the role of brain breaks activities in improving academic progress, self-efficacy, and its effect on the level of interest in physical activities of primary school girls.
کلیدواژهها [English]
Brain Break, Academic Progress, Self-Efficacy, New Teaching Method, Physical Activity
Emeljanovas, A., Mieziene, B., Mok, M. M. C., Chin, M.-k., Cesnaitiene, V. J., Fatkulina, N., Trinkuniene, L., Sánchez, G. F. L., & Suárez, A. D. (2018). The effect of an interactive program during school breaks on attitudes toward physical activity in primary school children. Anales de psicología, 34 (3), 586-580. .http://dx.doi.org/10.6018/analesps.34.3.326801
Jackson, J. W. (2002). Enhancing self-efficacy and learning performance. The journal of experimental education, 7.254-253,(3). https://doi.org/10.1080/00220970209599508.
Mahar, M., Kenny R., Shields, T., Scales, D., Collins, G. (2006).Energizers : Classroom-based Physical Activities K-2. Kinesiology. http://hdl.handle.net/10342/5943.
Mok, M. M. C., Chin, M.-K., Korcz, A., Popeska, B., Edginton, C. R., Uzunoz, F. S., Podnar, H., Coetzee, D., Georgescu, L., & Emeljanovas, A. (2020). Brain breaks® physical activity solutions in the classroom and on attitudes toward physical activity: A randomized controlled trial among primary students from eight countries. International journal of environmental research and public health, 17(5), 1666. https://doi.org/10.3390/ijerph17051666.
Zovar T, Masrabadi J, Amirian L. (2016). The effectiveness of drawing group conceptual maps on the cognitive-emotional indicators of chemistry course. Educational Psychology Quarterly, 12(41), 59-78. https://doi.org/10.22054/jep.2016.7019 .(In Persian)