تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,110,284 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,213,968 |
ارزیابی و مقایسۀ آمادگی روانی شمشیربازان مرد تیم ملی ایران با شمشیربازان مرد نخبة جهان | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
دوره 15، شماره 2، تیر 1402، صفحه 5-19 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2018.250784.1342 | ||
نویسندگان | ||
علی یعقوبیان* 1؛ فضل الله باقرزاده2؛ رسول حمایت طلب3؛ داوود حومنیان4 | ||
1گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران. | ||
2گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
4گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی ، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: امروزه بحث تأثیر مهارتهای روانی در اجرای مهارتهای ورزشی اهمیت زیادی پیدا کرده است. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی و مقایسۀ آمادگی روانی شمشیربازان مرد تیم ملی ایران با شمشیربازان مرد نخبۀ جهان بود. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر تجربی است. شمشیربازان تیمهای ملی ایران و کشورهای مجارستان، آمریکا، روسیه، فرانسه و اوکراین جامعۀ آماری تحقیق را تشکیل دادند. نمونههای تحقیق 58 تن از شمشیربازان کشورهای منتخب بودند. بهمنظور سنجش مهارتهای ذهنی شمشیربازان، از نسخۀ اصلی پرسشنامۀ اومست-۳ و بهمنظور مقایسۀ مهارتهای ذهنی ورزشکاران کشورهای مختلف آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بنفرونی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تمامی شمشیربازان مرد نخبه در مهارتهای روانی پایه شامل اعتمادبهنفس، هدفگزینی و تعهد بیشترین نمرات را کسب کردند و کمترین نمرات بهدستآمده مربوط به مهارتهای بازیافت تمرکز، تمرکز و واکنش به استرس بود. همچنین بیشترین و کمترین امتیاز مهارتهای روانی در این پژوهش بهترتیب مربوط به مهارتهای روانی اعتمادبهنفس و بازیافت تمرکز بود. ورزشکاران روسی بیشترین امتیاز را در تمامی مهارتهای روانی کسب کردند و شمشیربازان ایرانی کمترین امتیاز را در مهارت روانی واکنش به استرس بهدست آوردند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج تحقیق شمشیربازان در دو گروه مهارت روانی شناختی و روانتنی نسبت به مهارتهای پایه تبحر کمتری دارند. شمشیربازان قدرت کمتری نسبت به مهارت روانی تمرکز، بازیافت تمرکز و واکنش به استرس داشتند. شمشیربازان ایرانی و غیرایرانی در مهارتهای روانی، واکنش به استرس و بازیابی تمرکز ضعف بیشتری داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
شمشیربازی؛ مهارتهای روانی پایه؛ مهارتهای روان تنی؛ مهارت های روانی شناختی؛ نخبه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
comparison of the psychological skills of Iranian and world male fencers | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Yaghoobian1؛ Fazlallah Bagherzadeh2؛ Rasool Hemayattalab3؛ Davood Homaniyan4 | ||
1Department of Physical Education and Sport Sciences, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran. | ||
2Department of Motor behavior and sports psychology, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
3Department of Motor behavior and sports psychology , Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
4Department of Motor behavior and sports psychology, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran . | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: Recently, the matter of the influence of mental skills on sports skills performance has become very important. The current research aimed to evaluate and compare the mental preparation of the male fencers of the Iranian national team and the elite male fencers of the world. Methods: The current research method was experimental. The statistical population of this research included the fencers of the national teams of Iran, Hungary, America, Russia, France, and Ukraine. The research samples were 58 fencers from selected countries. To measure the mental skills of fencers, the original version of the Ottawa Mental Skills Assessment Tool (OMSAT-3) questionnaire was used. To compare the mental skills of athletes from different countries, the Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) and Bonferroni's post hoc test were used. Results: The results showed that all elite male fencers achieved the highest scores in foundation mental skills including self-confidence, goal setting, and commitment, and the lowest scores were related to refocusing, focusing, and stress control skills. Also, the highest and the lowest scores of mental skills in this research were related to self-confidence and refocusing skills, respectively. Russian fencers scored the highest in all mental skills and Iranian fencers scored the lowest in the stress control skill. Conclusion: Based on the results of the research, fencers have less proficiency in two sub-skills of cognitive psychological and psychosomatic skills compared with the foundation mental skills. The fencers had lower strength in terms of the mental skill of focusing, refocusing, and stress control. Iranian and non-Iranian fencers were weaker in mental skills of stress control and refocusing. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Fencing, Mental Foundation Skills, Mental Psychosomatic Skills, Mental Cognitive Skills, Elite | ||
مراجع | ||
Arnold, R., & Sarkar, M. (2015). Preparing athletes and teams for the Olympic Games: Experiences and lessons learned from the world's best sport psychologists. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 13(1), 4-20. https://doi.org/10.1080/1612197X.2014.932827 Burton, D., Yukelson, D., Weinberg, R., & Weigand, D. (1998). The goal effectiveness paradox in sport: Examining the goal practices of collegiate athletes. The Sport Psychologist, 12(4), 404-418. https://doi.org/10.1123/tsp.12.4.404
Cashmore, E. (2008). Sport and exercise psychology: The key concepts. Routledge. Durand-Bush, N., Salmela, J. H., & Green-Demers, I. (2001). The Ottawa mental skills assessment tool (OMSAT-3*). The sport psychologist, 15(1), 1-19. https://doi.org/10.1123/tsp.15.1.1 Gould, D., & Maynard, I. (2009). Psychological preparation for the Olympic Games. Journal of sports sciences, 27(13), 1393-1408. https://doi.org/10.1080/02640410903081845 Gould, D., Dieffenbach, K., & Moffett, A. (2002). Psychological characteristics and their development in Olympic champions. Journal of applied sport psychology, 14(3), 172-204. https://doi.org/10.1080/10413200290103482 Gucciardi, D. F., Gordon, S., & Dimmock, J. A. (2008). Towards an understanding of mental toughness in Australian football. Journal of applied sport psychology, 20(3), 261-281. https://doi.org/10.1080/10413200801998556 Gulliver, A., Griffiths, K. M., Mackinnon, A., Batterham, P. J., & Stanimirovic, R. (2015). The mental health of Australian elite athletes. Journal of science and medicine in sport, 18(3), 255-261. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2014.04.006 Orlick, T., & Partington, J. (1988). Mental links to excellence. The sport psychologist, 2(2), 105-130. https://doi.org/10.1123/tsp.2.2.105 Quan, F. (2014) .Psychological Diagnosis and Regulation of Elite Fencer. China School Physical Education, 4: p. 015. Sarkar, M., & Fletcher, D. (2014). Psychological resilience in sport performers: a review of stressors and protective factors. Journal of sports sciences, 32(15), 1419-1434. https://doi.org/10.1080/02640414.2014.901551 VaezMousavi, M., Shams, A., Bahrami, A., Farsi, A., & Abdoli, B. (2015). Mental Preparation of Iranian Elite Athletes. Sport Psychology Studies, 4(13), 22-1. https://doi.org/20.1001.1.23452978.1394.4.13.1.8 (In Persian) Weinberg, R., Burton, D., Yukelson, D., & Weigand, D. (1993). Goal setting in competitive sport: An exploratory investigation of practices of collegiate athletes. The Sport Psychologist, 7(3), 275-289. https://doi.org/10.1123/tsp.7.3.275 Zeidabadi R. Rezaee.F. Moteshareie, E. (2014).Psychometric Properties and Normalization of Persian Version of Ottawa Mental Skills Assessment Tools (OMSAT-3). Sport Psychology Studies, 3(7), 82-63. https://doi.org/20.1001.1.23452978.1393.3.7.5.3 (In Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 346 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 327 |