نصیری, جواد, زیدآبادی, رسول, شهابی کاسب, محمد رضا. (1402). یادگیری پنهان اثربخشی کانون توجه درونی را افزایش میدهد: اهمیت کاهش بار شناختی. , 15(2), 35-49. doi: 10.22059/jsmdl.2023.355021.1702
جواد نصیری; رسول زیدآبادی; محمد رضا شهابی کاسب. "یادگیری پنهان اثربخشی کانون توجه درونی را افزایش میدهد: اهمیت کاهش بار شناختی". , 15, 2, 1402, 35-49. doi: 10.22059/jsmdl.2023.355021.1702
نصیری, جواد, زیدآبادی, رسول, شهابی کاسب, محمد رضا. (1402). 'یادگیری پنهان اثربخشی کانون توجه درونی را افزایش میدهد: اهمیت کاهش بار شناختی', , 15(2), pp. 35-49. doi: 10.22059/jsmdl.2023.355021.1702
نصیری, جواد, زیدآبادی, رسول, شهابی کاسب, محمد رضا. یادگیری پنهان اثربخشی کانون توجه درونی را افزایش میدهد: اهمیت کاهش بار شناختی. , 1402; 15(2): 35-49. doi: 10.22059/jsmdl.2023.355021.1702
یادگیری پنهان اثربخشی کانون توجه درونی را افزایش میدهد: اهمیت کاهش بار شناختی
1گروه رفتار حرکتی ، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
2گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی ، دانشگاه حکیم سبزواری ، سبزوار، ایران.
3گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری ، سبزوار، ایران.
چکیده
مقدمه: رسیدن به سطوح بالای یادگیری حرکتی مستلزم یافتن ترکیب بهینهای از متغیرها و روشها است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تعاملی کانون توجه (درونی و بیرونی) و توع یادگیری (آشکار و پنهان) بر یادداری و انتقال مهارت پرتاب آزاد بسکتبال می باشد. روش پژوهش: 48 دانش آموز پسر داوطلب به صورت تصادفی در چهار گروه یادگیری آشکار- توجه درونی، یادگیری آشکار – توجه بیرونی، یادگیری پنهان – توجه درونی، یادگیری پنهان – توجه بیرونی تقسیم شدند. در مرحلۀ اکتساب گروه ها در 6 بلوک 10 کوششی به تمرین پرتاب آزاد بسکتبال پرداختند. 24 ساعت پس از پایان مرحله اکتساب، آزمون یادداری و دو آزمون انتقال هر کدام در یک بلوک 10 کوششی اجرا شد. آزمون انتقال اول ده دقیقه بعد از آزمون یادداری در شرایط تحت فشار اجرا شد و آزمون انتقال دوم نیز، ده دقیقه پس از آزمون انتقال اول از فاصله 4 متری و زاویه 45 درجه اجرا شد. یافته ها: نتایج نشان داد که در شرایط یادگیری آشکار، کانون توجه بیرونی و در شرایط یادگیری پنهان، کانون توجه درونی موجب یادگیری بهتر در پرتاب آزاد بسکتبال شد. نتیجه گیری: بر اساس یافتهها، اضافه بار شناختی شیوه یادگیری آشکار را از طریق ارائه دستورالعمل کانون توجه بیرونی تعدیل نمود. اما در شیوه یادگیری پنهان که به دلیل استفاده از قیاس، بار شناختی اندکی به حافظه کاری یادگیرندگان وارد میشود، میتوان توجه آنان را به طرف خود مهارت و یا بخشهایی از بدن که درگیر اجرای مهارت است معطوف کرد و از مزایای کانون توجه درونی استفاده نمود.
Implicit Learning Increases the Effectiveness of Internal Focus of Attention: The Importance of Reducing Cognitive Load
نویسندگان [English]
Javad Nasiri1؛ Rasool Zeidabadi2؛ Mohammad reza Shahabi kaseb3
1Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Hakim Sabzevari University , Sabzevar, Iran.
2Department of Motor Behavior , Faculty of Sport Sciences, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran.
3Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Hakim Sabzevari University, Sabzevar , Iran.
چکیده [English]
Introduction: Achieving a high level of motor learning requires finding an optimal combination of variables and methods. This research aimed to investigate the interactive effect of the focus of attention (internal and external) and learning approach (explicit and implicit) on the retention and transfer of basketball free throw skills. Methods: Forty-eight volunteer male students were randomly assigned to four Explicit Learning - Internal Attention, Explicit Learning - External Attention, Implicit Learning - Internal Attention, and Implicit Learning - External Attention groups. In the acquisition phase, the groups practiced basketball free throws in 6 blocks of 10 trials. 24 hours after the end of the acquisition phase, a retention test and two transfer tests were performed in a block of 10 trials for each test. The first transfer test was performed 10 minutes after the retention test under pressure conditions, and the second transfer test was performed ten minutes after the first transfer test from a 4-meter distance and a 45-degree angle. Results: The results showed that in explicit learning conditions, the external focus of attention and in implicit learning conditions, the internal focus of attention led to better learning in basketball free throw. Conclusion: According to the findings of the present study, the cognitive overload of the explicit learning approach was moderated by providing the external focus of attention instructions. However, in the implicit learning approach, due to the use of analogy learning, little cognitive load is exerted on the learners’ working memory and it is possible to direct their attention to the skill itself or parts of the body that are involved in the execution of skill to achieve the benefits of the internal focus of attention.
کلیدواژهها [English]
Cognitive Overload, Conscious Processing Hypothesi, Analogy Learning, Working Memory