تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,595 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,651 |
آسیبشناسی بوروکراسی اداری سازمان آموزشوپرورش ایران | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
دوره 21، شماره 4، دی 1402، صفحه 387-400 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2023.365636.1008596 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا سوسرائی؛ سکینه جعفری* ؛ علی اکبر امین بیدختی | ||
گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش شناسایی آسیبهای ناشی از بوروکراسی اداری سازمان آموزشوپرورش ایران بود که با رویکرد کیفی و روش مطالعة موردی انجام شد. مشارکتکنندگان پژوهش شامل مسئولان آموزشی و مدیران بودند که طبق روش نمونهگیری هدفمند صاحبنظران کلیدی و بر اساس معیار اشباع نظری 15 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مصاحبة نیمهساختاریافته استفاده شد. بهمنظور شناسایی آسیبهای بوروکراسی اداری سازمان آموزشوپرورش از روش کیفی تحلیل مضمون در سه سطح مضامین پایه، مضامین سازماندهنده و مضامین فراگیر استفاده شد. نتایج نشان داد آسیبهای بوروکراسی اداری در سازمان آموزشوپرورش شامل 5 مضمون فراگیر تضعیف انسجام ساختار سازمانی (افزایش پیچیدگی سازمان، بروز فساد اداری، افزایش تمرکز سازمانی، افزایش حجم اطلاعات نامربوط و نامعتبر، ارزشیابی نامطلوب در سطوح صفی و ستادی)، آسیب و فشار به گروههای ذینفع (مشکلات معلمان و مدیران، مشکلات کارکنان اداری، مشکلات دانشآموزان، مشکلات والدین)، افزایش بیعدالتی آموزشی (تبعیض و نابرابری جنسیتی، نابرابری و ناتوانی در اجرای آموزش عمومی اجباری، طبقاتی شدن آموزش)، تضعیف جایگاه علمی در سطح کشور (تجاری شدن نظام آموزشی، سیاستزدگی آموزشوپرورش)، کاهش اثربخشی نظام آموزشوپرورش (ناهمگونی قوانین و مقررات، افت کیفیت عملکرد آموزشی، افزایش مدرکگرایی) است. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیبشناسی؛ بوروکراسی اداری؛ سازمان آموزش و پرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Pathology of administrative bureaucracy of the Iranian education organization | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Sousaraee؛ Sakineh Jafari؛ Ali-Akbar Aminbeidokhti | ||
Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to identify the damage caused by administrative bureaucracy of the Iranian Education Organization. The current research is done in terms of practical purpose and based on phenomenological approach. The statistical population of the research included educational officials and managers who were selected as sample members according to the targeted sampling method of key experts and based on the theoretical saturation technique. A semi-structured interview was used to collect data. In order to identify the harms of administrative bureaucracy, the qualitative method of theme analysis was used in three levels of identifying basic themes, organizing themes and global Themes. The results showed that the harms of administrative bureaucracy in education organizations include 5 global themes of weakening the cohesion of the organizational structure (increasing the complexity of the organization, incidence of administrative corruption, increasing organizational concentration, increasing the volume of irrelevant and invalid information, unfavorable evaluation at the rank and staff levels); Damage and pressure to the interested groups (problems of teachers and administrators, problems of administrative staff, problems of students, problems of parents); Increase in educational injustice (gender discrimination and inequality, inequality and inability to implement compulsory public education, classification of education); Weakening of the scientific position in the country (commercialization of the educational system, politicization of education); Reducing the effectiveness of the education system (heterogeneity of laws and regulations, decline in the quality of educational performance, increase in degree orientation). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pathology, administrative bureaucracy, education organization | ||
مراجع | ||
ابراهیمپور، حبیب و پورامینی، زهرا (1400). تحلیل نقش تعدیلگر کیفیت بوروکراسی در رابطة بین اندازة دولت و فساد مالی در کشورهای در حال توسعه. مطالعات مدیریت دولتی ایران، 4(3)، 137 ـ 167.
احمدی، فخرالدین؛ عسگرزاده، هاشم؛ بهرامزاده، حسینعلی و اصفهانی، جعفر (1392). بررسی رابطة گرایش به بوروکراسی و فرسودگی شغلی کارکنان سازمان آموزشوپرورش خراسان جنوبی. مهندسی مدیریت نوین، 2(4)، 119 ـ 139.
ایزدی یزدانآبادی، احمد (1393). آسیبشناسی مدیریت آموزشوپرورش کشور و ارائة راهبردها و راهکارهای مطلوب. دبیرخانة شورای عالی انقلاب فرهنگی.
زارعی، ساجده؛ آذربایجانی، کریم و علیرضا، صیادی (۱۳۹۵). ارزیابی تأثیر شهرداری الکترونیکی بر کاهش هزینههای بروکراسی (مطالعة موردی: مناطق 15گانة شهرداری اصفهان). مدیریت شهری نوین، ۴ (۱۲)، ۲۹ ـ ۵۰.
علاقهبند، علی (1389). مبانی و اصول مدیریت آموزشی. تهران: مؤسسة انتشارات بعثت.
غفوری، خالد؛ هویدا، رضا؛ رجاییپور، سعید و سیادت، علی (1400). شناسایی عوامل ایجادکنندة ترومای سازمانی در معلمان مدارس ابتدایی. نوآوریهای آموزشی، 21(83)، 69 ـ 100.
فرجزاده، ثریا؛ ابراهیمپور، حبیب و عسگرنژاد نوری، باقر (1400). تأثیر ایدئولوژی سیاسی بر کارآمدی دولت با نقش واسطهای کیفیت بوروکراسی. حکمرانی و توسعه، 2(1)، 23 ـ 40.
مولوی، زینب؛ طهماسبی، رضا؛ داناییفرد، حسن و حمیدیزاده، علی (1396). بوروکراسی هراسی؛ نگاه دوگانة شهروندان به خدمات عمومی. مدیریت دولتی، 9(2)، 213 ـ 234.
Ahmadi, F., Asgarzadeh, H., Bahramzadeh, H. A., & Esfahani, J. (2012). Examining the relationship between tendency to bureaucracy and job burnout of South Khorasan education and training organization employees. Novin Bahar Management Engineering, 2(4), 119-139. (in Persian)
Alagheband, A. (2009). Basics and principles of educational management. Tehran: Ba'ath Publications Institute. (in Persian)
Alanoglu, M. & Demirtaş, Z. (2021). The Effect of Bureaucratic School Structure on Teachers' Job Satisfaction: The Mediator Role of the Organizational Justice. Research in Educational Administration and Leadership, 6(2), 432-470.
Bauer, M. W., Knill, C., & Eckhard, S. (Eds.). (2016). International bureaucracy: Challenges and lessons for public administration research. Springer.
Brooks, J., Horrocks, C., & King, N. (2018). Interviews in qualitative research. Interviews in qualitative research, 1-360.
Crozier, M. (2009). The bureaucratic phenomenon (Vol. 280). New Brunswick, NJ: Transaction.
Ebrahimpour, H. & Pouramini, Z. (2021). Analyzing the moderating role of bureaucracy quality in the relationship between government size and financial corruption in developing countries. Iranian Public Administration Studies, 4(3), 137-167. (in Persian)
Ezazdi Yazdanabadi, A. (2013). Pathology of country's education management and providing optimal strategies and solutions. Secretariat of the Supreme Council of the Cultural Revolution. (in Persian)
Farajzadeh, S., Ebrahimpour, H. & Asgrenjad Nouri, B. (2021). The effect of political ideology on government efficiency with the mediating role of bureaucracy quality. Governance and Development, 2(1), 23-40. (in Persian)
Fazil, M. & Fahmi, A. (2022). Pathology of Bureaucracy in Implementation of E-Government at the Gampong Government in Lhokseumawe City. In 2nd International Conference on Social Science, Political Science, and Humanities (ICoSPOLHUM 2021), 379-384. Atlantis Press. (in Persian)
Ghafouri, Kh., Hoyda, R., Rajaipour, S., & Siadat, A. (2021). Identifying factors causing organizational trauma in primary school teachers. Educational Innovations, 21(83), 69-100. (in Persian)
Grissom, J. A., Kern, E. C., & Rodriguez, L. A. (2015). The “representative bureaucracy” in education: Educator workforce diversity, policy outputs, and outcomes for disadvantaged students. Educational Researcher, 44(3), 185-192.
Hull, M. S. (2012). Documents and bureaucracy. Annual review of anthropology, 41, 251-267.
Joo, H. J. & Kim, T. (2022). Ambivalence toward bureaucracy: responses from Korean school principals. International Journal of Educational Management, 36(3), 311-324.
Kanter, R. M. (2019). The future of bureaucracy and hierarchy in organizational theory: a report from the field. In Social theory for a changing society (pp. 63-93). Routledge.
Koybasi, F., Ugurlu, C. T., & Bakir, A. A. (2017). The Factors That Influence Bureaucracy and Professionalism in Schools: A Grounded Theory Study. Journal of Education and Practice, 8(8), 196-207.
Liu, C. (2021). Bureaucracy in Higher Education from a Comparative Perspective. In 2nd International Conference on Education Studies: Experience and Innovation (ICESEI 2021), 143-147. Atlantis Press.
Molavi, Z., Tahmasabi, R., Danaeifard, H., & Hamidizadeh, A. (2016). Bureaucracy phobia; Citizens' dual view of public services. Public Administration, 9(2), 213-234. (in Persian)
Mouzelis, N. P. (2013). Organization and bureaucracy. Routledge.
Newman, J., Mintrom, M., & O'Neill, D. (2022). Digital technologies, artificial intelligence, and bureaucratic transformation. Futures, 136, 102886.
Osipov, A. M. (2020). Bureaupathology and paper pressing in the Russian education. RUDN Journal of Sociology, 20(4), 953-966.
Selden, S. C., Brudney, J. L., & Kellough, J. E. (2016). Bureaucracy as a representative institution: Toward a reconciliation of bureaucratic government and democratic theory. In Representative Bureaucracy, 134-154. Routledge.
Sephovand, R., Saedi, A., & Shariatnejad, R. (2018). Analysis of the effect of bureaucratic culture on organizational laziness with the mediating role of organizational pessimism. Organizational Culture Management, 17(4), 549-567.
Skerritt, C. (2021). Pressure, bureaucracy, accountability, and all for show: Irish perspectives on life inside England’s schools. British Journal of Educational Studies, 69(6), 693-713.
Tierean, O. & Bratucu, G. (2009). The evolution of the concept of bureaucracy. Bulletin of the Transilvania University of Brasov. Economic Sciences. Series, 2, 245.
Wilson, J. Q. (2019). Bureaucracy: What government agencies do and why they do it. Hachette UK.
Zarei, S., Azarbaijani, K., & Sayadi, A. (2015). Evaluating the impact of electronic municipality on reducing bureaucracy costs (case study: 15 districts of Isfahan Municipality). Modern Urban Management, 4(12), 29-50. (in Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 593 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 373 |