تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,236 |
تعداد مقالات | 67,810 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,288,171 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 90,030,722 |
ارائه چارچوبی از عوامل موثر بر اجرای خطمشیهای حوزه حفاظت و بهرهبرداری از جنگلهای شمال کشور | ||
مدیریت دولتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 بهمن 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2024.371150.3460 | ||
نویسندگان | ||
داود حسین پور1؛ سید مهدی الوانی2؛ حسین اصلی پور3؛ عقیل قربانی پاجی* 4 | ||
1دانشیار، مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2استاد، مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت دولتی دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
4دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: در حقوق ایران حفاظت محیطزیست یک وظیفه عمومی است و ماهیت فرا بخشی و چندبعدی امر حفاظت محیطزیست نیز عمومی بودن این وظیفه را ایجاب میکند؛ بنابراین وظیفه حفاظت محیطزیست الزاماً نباید مختص یک سازمان واحد باشد و ایفای بهتر این وظیفه اساسی سازوکارهای حقوقی واداری مشخصی را برای تعیین وظایف هر یک از نهادهای مختلف در این زمینه ایجاب میکند. در کشور ما، دولت تصمیمگیری در مورد مدیریت جنگل را بر عهده دارد که بر راهحلهای فنی و تصمیمگیری از بالا به پایین تأکید دارد و تجارب ذینفع را نادیده میگیرد. روند جهانی مدیریت جنگل اکنون درک گستردهتری از شکستها و عدم موفقیت در اتخاذ استراتژیهایی دارد که بر مدیریت مشارکتی با اهداف متعدد تأکیددارند. اجرا مرحله مهمی از سه مرحله تدوین، اجرا و ارزیابی خطمشی عمومی است که در آن هدف خطمشی گذاران نمود و ظهور پیدا میکند؛ از سوی دیگر محیطزیست و حفاظت از آن موضوعی است که در دهههای اخیر بسیار به آن توجه شده است؛ بنابراین هدف اصلی این پژوهش ارائه چارچوبی از عوامل موثر بر اجرای خطمشیهای حوزه حفاظت و بهرهبرداری از جنگلهای شمال کشور بوده است. روش: نوع روش در این پژوهش، آمیخته بوده است؛ در بخش کیفی، کدها با استفاده از روش کیفی تجزیهوتحلیل مضمون به الگو تبدیل شدند. در بخش کمی پژوهش، برای بررسی اهمیت هر شاخص و رتبه بندی شاخص ها، از مدل تحلیل عملکرد ـ اهمیت (IPA) استفاده شده است. نمونهگیری هدفمند روش متوالی یا متواتر استفاده شده است. در بخش کیفی تعداد 14 خبره در پژوهش حضور داشتند و پس از مصاحبه با نفر 12 اشباع نظری حاصلشده است. حجم نمونه در بخش کمی با استفاده از مدل تحلیل عملکرد- اهمیت، 16 نفر بوده است. یافتهها: بـا مطالعه دادهها واطلاعات استخراج شده در نهایت، 473 کد باز (مفهوم اولیه)، 390 مضمون پایه، 56 مضمون سازماندهنده و 10 مضمون فراگیر شنـاسـایی شدنـد؛ مضامین فراگیر شناسایی شده جهت اجرای خط-مشیهای حوزه محیطزیست عبارت است از: مسئولیتپذیری زیستمحیطی، مدیریت علمی جنگل، مدیریت منابع سازمانی، اولویت قرار گرفتن مسائل زیستمحیطی، ارتقای کیفیت خطمشی گذاری زیستمحیطی، هماهنگی بین دستگاههای اجرایی و تقنینی، توسعه بوم محور، طراحی بسته ابزاری، بوروکراتهای سطح خیابان و مشارکت شهروندان. در بخش کمی با رویکرد اهمیت - عملکرد مؤلفههای شناسایی شده نشان داد که بوروکرات های سطح خیابان، مشارکت شهروندان، طراحی بسته ابزاری، توسعه بوم محور و حل مسئله بهعنوان مولفههای اصلی است که باید در خطمشیگذاری و اجرا به آن توجه شود. نتیجهگیری: اجرای خطمشی نیاز به اقدام هماهنگ ذینفعان در مقیاسهای مکانی و زمانی، از طریق آرایش شبکهای از سطوح دولتی، موسسات تحقیقاتی، سازمانهای بهرهبردار و ... ، چارچوبهای قانونی مؤثر و ترتیبات نهادی خاصی نیاز دارد. راهبرد همکاریجویانه به دلیل مشارکت دادن تمام ذینفعان و کنشگران مرتبط با مسئله، راهبرد موفقی است. این راهبرد همکاری جویانه را میتوان در حکمرانی جنگل جست وجو کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اجرای خطمشیهای محیطزیست؛ حفاظت و بهرهبرداری از جنگلهای شمال کشور؛ تحلیل عملکرد ـ اهمیت (IPA)؛ بوروکرات های سطح خیابان؛ مشارکت شهروندان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting a Framework of Effective Factors on the Implementation of Policies in the Field of Protection and Exploitation of Forests in the North of the Country | ||
نویسندگان [English] | ||
Davoud Hosseinpoor1؛ seyed mAhdi alvani2؛ Hossein Aslipour3؛ Aghil Ghorbani Paji4 | ||
1Associate Professor, Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
2Professor, Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Prof. in Public policy, Faculty of Faculty of Management and Accounting Allameh Tabataba'i University,Tehran, Iran | ||
4Phd student, Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran, | ||
چکیده [English] | ||
Objective: In Iranian law, environmental protection is a public duty, and the trans-sectoral and multi-dimensional nature of environmental protection requires the generality of this duty; Therefore, the task of environmental protection should not necessarily be specific to a single organization, and the better performance of this basic task requires specific coercive legal mechanisms to determine the duties of each of the different institutions in this field. In our country, the government is in charge of forest management decision-making, which emphasizes technical solutions and top-down decision-making and ignores beneficiary experiences. Global forest management trends now have a broader understanding of the failures and failures to adopt strategies that emphasize participatory management with multiple objectives. Implementation is an important stage of the three stages of formulation, implementation and evaluation of the public policy, in which the goal of the policy makers appears and emerges; On the other hand, the environment and its protection is a subject that has received a lot of attention in recent decades; Therefore, the main object of this research is: Presenting a Framework of Effective Factors on the Implementation of Policies in the Field of Protection and Exploitation of Forests in the North of the Country. Methods: The type of method in this research has been mixed; In the qualitative section, the codes were converted into patterns using the qualitative method of thematic analysis. In the quantitative part of the research, the performance-importance analysis (IPA) model has been used to examine the importance of each index and rank the indices. Sequential or successive method is used for targeted sampling. In the qualitative part, 14 experts were present in the research, and theoretical saturation has been achieved after interviewing 12 people. The sample size in the quantitative section using the performance-importance analysis model was 16 people. Results: By studying the extracted data and information, 473 open codes (initial concept), 390 basic themes, 56 organizing themes and 10 overarching themes were identified; The overarching themes identified for the implementation of policies in the field of environment are: environmental responsibility, scientific forest management, management of organizational resources, prioritization of environmental issues, improvement of the quality of environmental policy making, coordination between executive bodies and legislation, eco-oriented development, toolkit design, street-level bureaucrats and citizen participation. In the quantitative part, with the importance-performance approach of the identified components, it showed that street-level bureaucrats, citizen participation, tool package design, eco-oriented development and problem solving are the main components that should be used in policy making and Implementation should pay attention to it. Conclusion: The implementation of the policy requires the coordinated action of the stakeholders in spatial and temporal scales, through the arrangement of a network of government levels, research institutes, operating organizations, etc., effective legal frameworks and arrangements. It requires a special institution. The cooperative strategy is a successful strategy due to the participation of all stakeholders and actors related to the problem. This cooperative strategy can be found in forest governance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Implementation of environmental policies, protection and exploitation of forests in the north of the country, -Importance- Performance analysis (IPA), street-level bureaucrats, citizen participation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 65 |