تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,853 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,387 |
تطبیق کارکرد اسطوره ها در نمایشنامه های ژان کوکتو و غلامحسین ساعدی با آراء ژیلبر دوران | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 28، شماره 2، بهمن 1402، صفحه 589-613 اصل مقاله (795.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2022.334449.2235 | ||
نویسندگان | ||
فتانه محمودی* ؛ الهام السادات ماهری | ||
گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندزان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هر دوی این نویسندگان نگاه ویژهای به اساطیر فرهنگ خود داشتهاند و در آثار خود، خاصه دو اثر انتخابی این پژوهش، به اقتباسی نیمه وفادارانه نسبت به این اسطورهها دست زدهاند. کوکتو با بازخوانی اسطورة اودیپ در این آثار، به دنبال نشان دادن انسان معاصر در برابر دستگاه سیاسی و دستگاه قضا و قدر یا همان سرنوشت و ساعدی با بازآفرینی داستان اسطورهای ضحاک بودهاند. نتیجه حاصل از پژوهش بیانگر این نکته است که اسطورة اودیپ، که ژان کوکتو به دنبال نشان دادن خلع سلاح انسان در مقابل سرنوشت خویش آن را انتخاب کرده است، مانند اسطورة شخصی او نمود مییابد و از طرفی اسطورة جمشید که به عنوان اسطورة روشنگر در داستان ضحاک تجلی مییابد میتواند به مثابة اسطورة شخصی غلامحسین ساعدی در نظر گرفته شود. در نهایت نیز با مطالعة تطبیقی این دو هنرمند، به نقاط اشتراکی مانند بهرهگیری از درام به منظور روشنگری، نگاه هجوآمیز به اسطوره، استفاده از ادبیات فانتزی و توجه به مضمون مرگ رسیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ژان کوکتو؛ غلامحسین ساعدی؛ اسطوره سنجی؛ ژیلبر دوران؛ ادبیات تطبیقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Compare the function of myths in the plays of Jean Cocteau and Gholam Hossein Saedi with the views of Gilbert Doran | ||
نویسندگان [English] | ||
Fataneh Mahmoudi؛ Elham Maheri | ||
Department of Art Research, Faculty of Art and Architecture, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
To this end, two plays were examined, "Zahak" by Gholam Hossein Sa'edi and "Infernal Machine" by Jean Cocteau. The findings of this study suggested that both of the authors paid attention to the myths of their culture, and they adapted their works, especially these two works under analysis, from these myths. Sa'edi, by recreating the myth story of Zahhak and Cocteau by recreating the Oedipus myth in their works, intended to show the conflict between contemporary man and the political system and fate. It was concluded that “Jamshid” myth that manifests as an intellectual myth in the story of Zahak can be considered as the personal myth of Gholam Hossein Sa'edi. Also, Oedipus myth chosen by Jean Cocteau which shows human disarmament against his fate, is like his own personal myth. Finally, according to the comparative analysis of the works of these two authors, some common features such as using drama for enlightenment, having satirical look at myth, using the fantasy literature, and paying attention to the death theme discovered. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hossein Sa&rsquo, edi, Jean Cocteau, Gilbert Durand, Mythocritique, Comparative Literature | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Abiteboul, M. “Mythes et croyances au théâtre”. Théâtre du monde. 22 (2012):11-39. Amuzegar, Zhaleh. Mythical History of Iran. Tehran: Samt, 2012. Anoushirvani, Alireza.. “The Necessity of Comparative Literature in Iran”. Comparative Literature [Adabiat-e Tatbighi ], 1.1(2010): 6-38. Awazpour, Behrooz, and Bahman, Namvar Motlagh. “Gilbert of the Age and Mythical Critique (Study Scale: The Dog Heart Novel by Mikhail Bulgakov). Mystical and Mythological Literature [Adabiat-e Erfani va Osture shenasi], 10. 37 (2014): 205 - 236. Awazpour, Behrooz. A Treatise on Personal Mythology. Tehran: Iranian Book Design, 2016. Bassnett, Susan. “Reflection on Comparative Literature in the Twenty-First Century”. Comparative Cultural Studies, no. 3(2006): 3-11. Bolton, Marjorie. Anatomy of Drama. Translated by Reza Shirmarz. Tehran: Qatre, 2004. Brunel, Pierre. La mythocritique au carrefour européan. Puf: 1992. Cocteau, JeanOrpheus: Œdipus Rex ; The Infernal Machine. Oxford University Press, 1962 ---. La Machine infernale. Paris: Le livre de poche, 1992. Dolatabadi, Hassan. “Jean Cocteau: Father of Seven Arts”. Scene book [Ketabe Sahneh]. 2 (2011): 165-173. Durand, Gilbert. De la mythocritique à la mythanalyse. Paris: Berge International, 1979. ---. Introduction à la mythodologie. Paris: Mythes et sociétés, 1996. Farhadi, Farhanaz, Halabi, Ali Asghar. “A Comparative Study of the Function of Georges Dumézil’s Trifunctionalism Theory of Contemporary Mythologist in the Myth of “Rostam and Esfandiar”. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], 25. 2 (2019): 562-588. Hutcheon, Linda. “On the Art of Adaptation”. Daedalus, 133. 2 (2004) :108-111. Jamshidi, Ismail. Gem and Self-willed Death. Tehran: Elm, 2002. Kahnmoueipour, Zhaleh, and Chitra Rahbar. “Investigating the Reasons for Rereading Myth in Twentieth-Century French Theater.” Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], 12. 37 (2007): 43-54. Katozian, Homayoun. “Marxist Style and Magical Realism.” Iran Farda, 2.12, 1994. Lumni. Le mythe d'Orphée, clé de compréhension de Cocteau, https://www.lumni.fr/article/le-mythe-d-orphee-cle-de-comprehension-de-cocteau, 2021. Accessed 30 Sep. 2022. Malekpour, Jamshid. Excerpts from the History of the World Show. Tehran: Kayhan, 1985. Mathur, C. “Jean Cocteau et le mythes d’Orphée”. Litératures, no. 5 (1990): 42-54. Mir Mohammadi, Mehdi. “Conversation with the Play: Adaptation, Follow-up, Allusions”. Art Quarterly [Faslnameh Honar], 60 (2004): 78-90. Mir Shahvalad, Minoo. “On the Art of Adaptation.” Namayesh, 119 (2009): 19-21. Mohammadi, Majid. “Cocteau's Trinity (Combination of Myth and Reality in Cocteau's Poetic Images)”. Farabi. 22. (1994): 256-267. Mousavi, Mustafa, and Atefeh Jamali. “What is Fantasy and its History in World and Iranian Literature?” Persian Literature [Adabe Farsi], 1.2 (2009): 61-74. Nadelman, Lane. “Fantasy, Escape from Reality or Promotion of Reality.” Translated by Hossein Ebrahimi. Journal of Children and Adolescent Literature. 23 (2000): 7-31. Namvar Motlagh, Bahman. "Mythology with Gilbert Doran". Language and Literature[ Naghd-e zaban va Adabiat-e khareji], 1. 2 (2009): 111-127. ---. An Introduction to Mythology. Tehran: Sokhan, 2013. Nojomian, Amir Ali. “Towards a New Definition of Comparative Literature and Comparative Criticism”. Literary Research [Pazhohesh-haye Adabi], 9. 38( 2012):115-138. Nazari Monazam, Hadi. “Comparative Literature: Definition and Fields of Research”. Comparative Literature [Adabiyat-e Tatbighi] , vol. 2 ( 2010): 221 - 238. Rajotte, P. “Mythes, mythocritique et mythanalyse: Théorie et parcours”. Nuit blanche, magazine littéraire. 53(1993): 30-32. Royai, Talayeh. ““Birth of New Myths From the Modern Literature and Art”. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji]. 25.1 (2015): 91-109. Saedi, Ghulam Hussain. Zahak. Electronic Version. Tehran: Negah, 2014. Said, Edward.w. Culture and Imperialism. New York: Vintage Books, 1994. Samini, Naghmeh. “dialogue”. Scene Book [ketab-e Sahneh]. 1 (1998): 63-72. ---. Theater of Myths. Tehran: Ney, 2008. Satari, Jalal. Religion and Myth in Theater. Tehran: Tous, 2012. Sepanloo, Mohammad Ali. Leading Iranian Writers. Tehran: Negah, 2008. Surmann, Caroline. Cinéma et théâtre chez Jean Cocteau. Intermédialité et esthétique, Paris, Classiques Garnier, 2012. Strauss, Lévi. Structural Anthropology. Paris: Plon Publishing, 1958. Wittgenstien, Ludwig. The Blue and Brown Books. Oxford: Blackwell, 1985. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 222 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 275 |