تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,240 |
تعداد مقالات | 67,870 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,416,848 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 90,186,313 |
یک مدل بهبودیافته فرآیند ثبتنام دانشآموزی در مدارس هیئتامنایی آموزشوپرورش با رویکرد معماری سازمانی | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 اسفند 1402 اصل مقاله (2.76 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2024.371552.1008633 | ||
نویسندگان | ||
محسن یدی1؛ بهرنگ برکتین* 2؛ آیتین سعادت ملی3 | ||
1دانشکده مهندسی کامپیوتر، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد ، ایران فارغ التحصیل رشته معماری سازمانی | ||
2دانشکده مهندسی کامپیوتر | ||
3گروه ریاضی، دانشکده مهندسی کامپیوتر، واحد نجف اباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد ، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه سازمانها با معضل پیچیدگی و تغییرات زیاد و پیدرپی، در کسبوکار و فناوری مواجهاند و اجباراً برای بقا در اکوسیستم خود و رقابت با رقبا، در پی راهحل و روشهایی هستند تا به شکل اثربخش، کسبوکار و خدمات خود را مدیریت، روزآمد و بهینه کنند. معماری سازمانی راهحل غلبه بر دو مشکل بالاست. معماری سازمانی دیدی فنی، از بالا و همهجانبه به سازمان است که تمام مؤلفههای یک سازمان و ارتباطات بین آنها را مشخص میکند. به بیان فنیتر «معماری سازمانی» مجموعهای از نقشههای فنی، نمودارها، و مستنداتی است که میتوان به کمک آنها وضعیت فعلی سازمان را ترسیم، گلوگاهها را تشخیص و وضعیت ایدهآل را ترسیم نمود و سپس برنامه گذار جهت مهاجرت به وضعیت مطلوب تدوین و عملیاتی نمود. حیطه بحث این مقاله سازمان آموزشوپرورش ایران و به طور خاص واحدهای عملیاتی آن که مدارس هستند میباشد. فعالیت مدارس به طورکلی در چهار فرآیند کلی؛ ثبتنام، آموزش، ارزشیابی و فارغ التحصیلی خلاصه میشود. در این مقاله فرآیند ثبتنام مدارس هیئتامنایی متوسطه دوم سازمان آموزشوپرورش که هرسال تابستان مخاطب زیادی (ذینفعان) را دچار چالش و تحتتأثیر قرار میدهد، مورد بررسی قرار داده و با رویکرد معماری سازمانی و طبق روش ADM توگف، مدلی مطلوب و بهبودیافته در تمام لایههای معماری سازمانی برای آن معرفی مینماییم. مدل بهبودیافته را در سه مدرسه پیادهسازی کرده و سپس نتایج عملکرد آن را با فرآیند سنتی توسط پرسشنامه مورد مقایسه و ارزیابی قرار دادیم. طبق مقادیر بدستآمده از شاخصهای آزمونهای آماری، مدل پیشنهادی بهبودیافته عملکرد برتری نسبت به مدل سنتی داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
معماری سازمانی؛ آموزشوپرورش ایران؛ بهبود فرآیندها؛ ADM توگف؛ آزمونهای ناپارامتری آماری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Improved Model for Enterprise Process of Student Registration in the Board of Trustees Schools Using Enterprise Architecture Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
mohsen yadi1؛ Behrang Barekatain2؛ Aitiin Saadat Melli3 | ||
1Faculty of Computer Engineering, Islamic Azad University Najafabad Branch, Najafabad, Iran | ||
2Facultuy of computer engineering | ||
3Department of Mathematics, Faculty of Computer Engineering, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays, enterprises face two challenges: complexity and frequent changes in business and technology, and in order in survive in their ecosystem and compete with competitors, they are looking for solutions and methods to effectively manage, update and optimize their businesses and services. Enterprise architecture is the solution to overcome the above two problems. Enterprise architecture is a technical, top-down and comprehensive view of the organization that defines all the components of an organization and the connections between them. In more technical terms, "enterprise architecture" is a set of technical maps, diagrams, and documents that can be used to draw the current state of the organization, identify the bottlenecks, and draw the ideal state of the organization, and then formulate a plan to migrate to the desired state. and operated.In this article, one of the four main processes of the second secondary school board of trustees of Iran Education Organization, which is the registration process and challenges and affects a large audience (stakeholders) every summer, is examined and with the approach of organizational architecture and according to We introduce ADM (TOGAF) method, a desirable and improved model for it in all layers of organizational architecture. The improved model was implemented in three schools and then its performance results were compared and evaluated with the traditional process by questionnaire. According to the values obtained from the indices of statistical tests, the proposed improved model has performed better than the traditional model. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Improving the registration process, Enterprise architecture, Education, ADM method, Statistical test | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 28 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 22 |