تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,241 |
تعداد مقالات | 67,871 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,467,889 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 90,238,211 |
اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر اجتناب تجربهای و تکانشگری دانشآموزان دختر با دشواری در نظمجویی هیجانی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 22 اسفند 1402 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.330421.643988 | ||
نویسندگان | ||
نرگس جوادیان قمی1؛ طیبه شریفی* 2؛ شهرام مشهدی زاده3؛ رضا احمدی4 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | ||
2دانشیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. | ||
3استادیار، گروه علوم پایه پزشکی، دانشکده علوم پایه پزشکی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. | ||
4استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر اجتناب تجربهای و تکانشگری دانشآموزان دختر با دشواری در نظمجویی هیجانی انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه با دشواری در نظمجویی هیجانی شهر تهران در سال تحصیلی 400-1399 بود. در این پژوهش تعداد 31 دانشآموز با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی را طی یک ماه در 10 جلسه 75 دقیقهای به صورت آنلاین دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه پذیرش و عمل (بوند و همکاران، 2011)، پرسشنامه تکانشگری (بارت و همکاران، 2004) و پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان (گراتز و رومر، 2004) بود. دادهها به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر اجتناب تجربهای و تکانشگری دانشآموزان دختر با دشواری در نظمجویی هیجانی تأثیر معنادار داشته است (p<0/001) | ||
کلیدواژهها | ||
اجتناب تجربهای؛ تکانشگری؛ دشواری در نظمجویی هیجانی؛ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of Mindfulness Based Stress Reduction on Experiential Avoidance and Impulsivity of Female Students with Difficulty in Emotional Regulation | ||
نویسندگان [English] | ||
Narges Javadian Qomi1؛ Tayyebeh Sharifi2؛ Shahram Mashhadi Zadeh3؛ Reza Ahmadi4 | ||
1Department of Psychology, Faculty of Humanities, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran. | ||
2Department of Psychology, Faculty of Humanities, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran. | ||
3Department of Basic Medical Sciences, Faculty of Basic Medical Sciences, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran. | ||
4Department of Psychology, Faculty of Humanities, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted to investigate the effectiveness of mindfulness based stress reduction on experiential avoidance and impulsivity of female students with difficulty in emotional regulation. the present study was quasi-experimental with pretest, posttest and control group design and three-month follow-up stage. The statistical population of the study included female high school students with difficulty in emotional regulation in Tehran in the academic year 2020-21. 31 student were selected through purposive sampling method and were randomly accommodated into experimental and control groups. The experimental group received mindfulness based stress reduction online in 10 sessions of 75 minutes per month. The applied questionnaires in this study included acceptance and action questionnaire (Bond et.al, 2011), impulsiveness questionnaire (Barratt et. Al, 2004) and difficulties in emotion regulation questionnaire (Gratz, Roemer, 2004). The data were analyzed through repeated measurement ANOVA. The results showed that the mindfulness based stress reduction has significant effect on the experiential avoidance and impulsivity of female students with difficulty in emotional regulation (p<0.001). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Experimental avoidance, impulsivity, difficulty in emotional regulation, mindfulness based stress reduction | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 67 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 47 |