تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,241 |
تعداد مقالات | 67,871 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,467,387 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 90,237,640 |
واکاوی مرگ دازاین در فلسفه هایدگر از دیدگاه انسان گرایانه مسیحی یوهانس تِپلا | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 فروردین 1403 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2024.367362.1006002 | ||
نویسنده | ||
محمد جواد حجاری* | ||
گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
هایدگر در هستی و زمان مرگ را پایانبخش احتمالات زندگی دازاین دانسته و آن را معیاری در تعریف کلیت دازاین، تعلیق و استمرار وجودی او از لحظه تولد در نظر میگیرد، مسألهای که به ظاهر پیوندی با سنت مسیحیت ندارد. با این حال، تبیین مرگ به ویژه در بخش 48 این اثر به برداشت انسانگرایانهای از مرگ در اواخر قرون وسطی اشاره دارد که نخست توسط یوهانس تِپلا، شاعر اهل جمهوری چک، در سروده شخمزن بوهم در سده پانزدهم میلادی مطرح شد و هایدگر در هستی و زمان به گفتاری از آن سروده در باره همزمانی تولد و مرگ دازاین در توضیح مرگ دازاین اشاره کرده است. تفسیر انسانگرایانهای که یوهانس در سروده مذکور از ارتباط میان انسان و مرگ عرضه میدارد نه تنها تفسیری نو در تعدیل مسائل فلسفی و مسیحی پیش از او بود، بلکه در رشد اندیشه انسانگرایی در آغاز دوره رنسانس اروپا نقش بسزایی داشت. کاوشی در بهرهگیری هایدگر از سروده یوهانس در پردازش مفهوم مرگ دازاین نه تنها درک این پدیده را در راستای درک بهتر دازاین ممکن میسازد، بلکه چارچوب فلسفی غیرمذهبی هایدگر در تبیین ابعاد دازاین را از گذرگاه انسانگرایی مسیحی اوایل رنسانس عبور میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
دازاین؛ شخمزن بوهم؛ مرگ؛ هایدگر؛ یوهانس تپلا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Dasein’s Death in Light of Johannes von Tepl’s Christian Humanism | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad-Javad Haj'jari | ||
English Department, Faculty of Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Heidegger in Being and Time represents death as the culmination of Dasein in his life possibilities and considers it as a criterion in defining the totality of Dasein, its suspension of being and its stretching from birth to death, a problem that apparently has no connection with the Christian tradition. However, the explanation of death, especially in Section 48 of his magnum opus, refers to a humanistic conception of death in the late Middle Ages which was first introduced by the Czech poet Johannes von Tepl in the 15th-century poem The Plowman from Bohemia (Der Ackermann aus Böhmen). Heidegger’s particular use of a quotation from this poem in explaining Dasein’s death in Being and Time on the simultaneity of Dasein’s birth and death builds upon the humanist interpretation that Johannes presents in his poem. Johannes’ Christian humanism in rendering the relationship between humanity and death was not only gave a new interpretation of death in line with late Medieval philosophy but also played a significant role in the development of humanist thought at the beginning of the European Renaissance. Exploring Heidegger's use of Johannes’ poem in processing the concept of Dasein’s death not only makes it possible to better understand this phenomenon but also reads Heidegger's non-religious philosophical framework in defining Dasein in light of Christian humanism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Dasein, Death, Heidegger, The Ploughman from Bohemia, Johannes von Tepl | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 17 |