تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,499,304 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,761,765 |
اعتباریابی الگوی برنامه درسی تربیت بدنی مبتنی بر یادگیری ترکیبی برای دوره ابتدایی | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 اردیبهشت 1403 اصل مقاله (789.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2024.371458.3257 | ||
نویسندگان | ||
گیتا سماحتی1؛ محمد جوادی پور* 2؛ علی اکبر رضائی3؛ حجت حاتمی4 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات | ||
2دانشگاه تهران | ||
3گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4گروه تربیت بدنی، واحد بوئین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بوئین زهرا، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی تربیت بدنی با رویکرد یادگیری ترکیبی در دوره ابتدایی بود. روش پژوهش: پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) و از نوع متوالی بود. جامعه پژوهش شامل افراد دارای تجربه فعالیت در حوزه برنامه درسی تربیتبدنی با رویکرد یادگیری ترکیبی بود. مشارکتکنندگان بهصورت هدفمند و با روش گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمهسازمان یافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته بود. دادهها در بخش کیفی به روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی با استفاده از آزمون t و آزمون رتبهبندی فریدمن تحلیل شدند. یافته ها: تعداد 81 کد باز، 41 کد محوری شناسایی و در هشت طبقه دستهبندی شدند، سپس برای هر طبقه یک نام انتخاب شد که عبارتنداز: نظام برنامهریزی درسی یادگیری ترکیبی، نهاد آموزش، محتوا و ویژگیهای آن، شیوهها و فنون آموزش، تدریس و یادگیری، ویژگیهای عناصر انسانی آموزش، عناصر اخلاقی-انسانی، زیرساخت، تجهیزات و پشتیبانی فنی، مدیریت آموزشی مدرسه (مدیریت رویکرد یادگیری ترکیبی). یافتههای بخش کمی نشان داد؛ بر اساس مقدار تی (در سطح 01/0) مولفههای شناساییشده مورد توافق مشارکتکنندگان قرار گرفت. نتیجه گیری: هر یک از عناصر هشتگانه جایگاه خاص در برنامه درسی تربیتبدنی با رویکرد یادگیری ترکیبی دارند و غفلت از هر یک از این عناصر در اجرای برنامه درسی اثربخشی برنامه درسی را تحتتأثیر خواهد گذاشت. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت بدنی؛ دوره ابتدایی؛ یادگیری ترکیبی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Validation of Physical Education Curriculum Model Based on Blended Learning for Elementary School | ||
نویسندگان [English] | ||
Gita Samahati1؛ mohammad javadipour2؛ ali akbar rezaee3؛ Hojjat Hatami4 | ||
1Department of Curriculum Planning, Faculty of Islamic Education & Training, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor of the Faculty of Psychology and Education University of Tehran | ||
3Department of Cultural Management, Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran. | ||
4Department of Physical education, Buinzahra Branch, Islamic Azad University, Buinzahra, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The purpose of the research was to design and validate the physical education curriculum model with a blended learning approach in the elementary school. Methods: The research was of mixed exploratory type (qualitative-quantitative) and sequential type. The research community included people with experience in the field of physical education curriculum with a blended learning approach. Participants were selected purposefully and by snowball method. The data collection tool was a semi-structured interview in the qualitative part and a researcher-made questionnaire in the quantitative part. The data were analyzed in the qualitative part by open, central and selective coding method and in the quantitative part by using t-test and Friedman ranking test. Results: A number of 81 open codes, 41 central codes were identified and categorized into eight categories, then a name was chosen for each category, which are: blended learning curriculum planning system, educational institution, content and its characteristics, methods and techniques. Education, teaching and learning, characteristics of human elements of education, moral-human elements, infrastructure, equipment and technical support, school educational management (management of blended learning approach). The findings of the department showed little; Based on the t value (at the 0.01 level), the identified components were agreed upon by the participants. Conclusion: Each of the eight elements has a special place in the curriculum of physical education with a combined learning approach, and neglecting each of these elements in the implementation of the curriculum will affect the effectiveness of the curriculum | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Blended learning, Physical Education, primary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 204 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 67 |