تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,525,379 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,787,568 |
انواع مرگ در شخصیتهای انیمیشن کوکو در تطابق با آرای هایدگر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 29، شماره 3، مهر 1403، صفحه 56-67 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2024.373070.615854 | ||
نویسندگان | ||
مریم آیت اللهی1؛ فریده آفرین* 2 | ||
1کارشناسی ارشدگروه، پژوهش هنر دانشکدۀ هنر دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
2دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
مسئله پژوهش پیش رو این است چگونه میتوان با توجه به ظرافتهای بحث و مفاهیم مارتین هایدگر درباره انواع مرگ به تحلیل ابعاد شخصیتهای انیمیشن کوکو با تمرکز بر شخصیت میگل پرداخت. پرسشهای پژوهش از این قرارند: زاویه نگرش این انیمیشن به مرگ با کدام یک از انواع مرگ و یافتحال مناسب آن در نظر هایدگر همخوانی بیشتری دارد؟ به ابعاد مرگ هایدگری چه مولفههایی میافزاید؟ چه مباحثی درباره مرگ و چه ابعادی از شخصیتها را در این انیمیشن آشکار میکند؟ رویکرد پژوهش از آرای هایدگر در باب مرگ از کتاب هستی و زمان به هدف مطالعه انواع آن در انیمیشن کوکو برگرفته شده است. برای تکمیل مباحث در بخش تحلیل مباحث از کتاب کانت و مسئله متافیزیک، استفاده شده است. روش پژوهش پیشرو از نظر نوع نظری و کیفی است. روش گرداوری اطلاعات کتابخانهای و اسنادی است. با روش توصیفی-تحلیلی انواع مرگ با توجه به شخصیتها در این انیمیشن بیرون کشیده میشود. برای پاسخ به پرسشها در پژوهش، انواع مرگ، یافتحال متناسب با آنها از نظر هایدگر معرفی شده و با توجه به شخصیتهای منتخب انیمیشن به نحوی تحلیل میشود که فرم و محتوای انواع مرگ در انیمیشن کوکو در تطابق با آرای هایدگر مشخص شود. نتایج حاکی از این است که در این انیمیشن مرگ شخصیتها (هکتور، دلاکروز و امیلدا) بیشتر جسمانی بوده است. در جهان زندگان غیر از میگل و هکتور چندان مرگ اگزیستانسیال را مطرح نمیتوان کرد. به نظر میرسد جشن مردگان مکزیکیها ترس هایدگری از مرگ را پشت سر میگذارد و نشان میدهد مرگآگاهی با استفاده از عکس و بهیادآوردنِ مردگان، برگزاری جشن سالیانه، طریق پیشنهادی انیمیشن در کاهش ترس از مرگ است. | ||
کلیدواژهها | ||
انیمیشن کوکو؛ میگل؛ مارتین هایدگر؛ مرگ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Dimensions of the Types of Death in Coco Animation Characters in Accordance with Heidegger's Views | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Ayatollahi1؛ Farideh Afarin2 | ||
1M.A of Art Studies, Faculty of Art, Semnan University, Semnan, Iran. | ||
2Associate Professor, Faculty of Art, Semnan University, Semnan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This research analyzes the concept of death in the animation production of Coco by Lee Unkrich. According to Martin Heidegger’s perspective of being, death and time, the characters of this work correspond to this viewpoint. The problem of the upcoming research is how to analyze the dimensions of the animated characters of Coco (Lee Unkrich, 2017) with Miguel as the center, according to Martin Heidegger's discussion and concepts about the types of death. The research questions are as follows. Which one of the types of death and fear of it in Heidegger's being and time is more consistent with the viewpoint of this animation towards death? What components does this animation add to the dimensions of Heidegger's death? What topics about death and what aspects of the characters do they reveal in this animation? To answer these questions in the research, relying on library sources and analytical-applied method, types of death, finding the present corresponding to them from Heidegger's point of view are studied and the selected characters of animation are analyzed in such a way that the form and content of types of death in Coco are conformity with Heidegger's opinions should be determined. The results of the study of Heidegger's types of physical death and existential death in Coco indicate that most of the characters entered the world of the dead due to physical death. The characters (Hector, Delacruz, and Imelda) entered the world of the dead mostly due to physical death (demise). In the world of the living, apart from Miguel who temporarily faces existential anxiety and existential death, we do not face deep existential death. Therefore, physical death is considered more in this animation. It seems that in the celebration of the dead, the Mexicans show that death should not be feared and the death of awareness is the recommended way. Not being afraid of physical death and welcoming it is a kind of conscious death, despite the fact that they know they are going to die, they do not sacrifice their lives for this event, but they hold a celebration of the dead every year so that no one has any fear of eternal forgetting and knows the value of time. Although Heidegger did not discuss the fate of Dasein in the world after death in existence and time, and only talked about the ways of living death in this world and the types of fear, but in this animation, by showing the world of the dead, its quality and ways to deal with deep physical death, by resorting to pictures and remembering it every year and by holding a celebration, depicts the world of the dead and the communication bridges of the living with them, as well as the ways to fight against the real death of humans. It also shows the dead living in the world of the dead after physical death. Finally, through some characters, it promises that one can live better with awareness of death and one can try ways to deal with the fear of death in special ways. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Coco animation, Miguel, Martin Heidegger, death, fear | ||
مراجع | ||
اکبرزاده، فریبا؛ دهباشی، مهدی؛ شانظری، جعفر (1393). بررسی و تحلیل تطبیقی مرگ و رابطهی آن با معنای زندگی از دیدگاه مولوی و هایدگر، الهیات تطبیقی،) 5 (11، 20-1، Dor.20.1001.1.20089651.1393.5.11.1.8
آفرین، فریده (1399). تحلیل هایدگری از یافتحالهای دازاین در مواجهه با کوید 19. پژوهشهای فلسفی، 14(31) ، 247-278. https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.40171.2578
حسینی، پگاه سادات (1399). چگونگی بازنمایی مرگ در دو انیمیشن کوکو و پارانورمن بر اساس ادراک ذهنی کودکان، پایاننامه کارشناسی ارشد تصویرسازی، دانشکده هنر، دانشگاه سوره تهران.
رابرتزای، ونز (1984). مرگ و جاودانگی در اندیشه هایدگر و عرفان اسلامی، ترجمه شهین اعوانی(1367)، فرهنگ، 2 و 3، 246-209.
سامع، سیدجمال (1395). تأملی بر معنای مرگاندیشی درفلسفة هایدگر، تأملات فلسفی، 17، 186-155. Dor.20.1001.1.22285253.1395.6.17.7.7
شفیعی، اسماعیل؛ خیری، حسن (1397). بررسی ماهیت مرگ و هستی کاراکترهای اصلی تراژدیهای چهارگانة شکسپیر بر اساس آراء هایدگر، نشریه تئاتر، 27، 76-54
عسگری یزدی، علی و میرزایی، مسعود (1397). مرگاندیشی و معنای زندگی در هایدگر، مجله علمی فلسفه دین، 15(1) 25-49، doi: 10.22059/jpht.2018.242285.1005509
کمپانی زارع، مهدی (1389). هستی در آیینه نیستی، کتاب ماه فلسفه، 42، 135-131.
موحدی، راضیه (1400). بازنمایی مرگ و جهان پس از مرگ در انیمیشن کوکو و پیامدهای آن برای تربیت دینی کودکان مسلمان در تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
هایدگر، مارتین (1993). هستی و زمان، ترجمه: عبدالکریم رشیدیان (1389)، تهران: نشر نی.
هایدگر، مارتین (1993). هستی و زمان، ترجمه: عبدالکریم رشیدیان. (1400)، تهران: غزال.
Briggle, Adam. The Untimely Lesson Of Coco, AthenaeumReview, URL 1: https://athenaeumreview.org/review/the-untimely-lesson-of-coco/ Heidigger, Martin (1985). Being and Time. Translated by. J. Macquarrie & E. S. Robinson. New York: Harper and Row. Heidegger, Martin (1997). Kant and the Problem of Metaphysics. Translated by R. Taft. Bloomington. Indiana University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 160 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 222 |