تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,576 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,628 |
بررسی نقش کتابهای آموزش زبان آلمانی به غیر آلمانیزبانها برای کسب آمادگی شرکت در آزمونهای رسمی زبان آلمانی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 14، شماره 2، تیر 1403، صفحه 181-196 اصل مقاله (1.46 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2024.367103.1076 | ||
نویسنده | ||
آنیتا امیری* | ||
گروه زبان و ادبیات آلمانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر میزان هماهنگی میان آزمونهای استاندارد بینالمللی و محتوای آموزشی در کلاسهای یادگیری زبان آلمانی را مورد مطالعه و بررسی قرار میدهد. ضرورت و فایده محتوای درسی برای رسیدن به اهداف آموزشی بر کسی پوشیده نیست و استفاده از کتاب درسی درخور میتواند فراگیران را سریعتر به سمت اهداف قصدشده سوق دهد. یکی از اصلیترین اهداف آموزش، کسب آمادگی لازم برای شرکت در آزمونهای بینالمللی زبان آلمانی است. در این مقاله ابتدا مفهوم آزمون بینالمللی استاندارد تبیین و سپس شرایط و ویژگیهای محتوای آموزشی اثربخش اعم از معیارهای کیفیت و استفاده از انواع تمرین به عنوان گامی لازم برای ایجاد آمادگی پیش از آزمون ذکر میگردد و به این سوال اساسی که «آشنایی با تمرینهای کتاب آموزشی چه نقشی را برای آمادگی شرکت در آزمونهای استاندارد بینالمللی بازی میکند؟» پاسخ میدهد. در اینجا، با استفاده از جدول معیارها با رویکرد تحلیلی، مقایسه تطبیقی میان یکی از آزمونهای بینالمللی استاندار زبان آلمانی بهنام ÖSD B2 و تمرینهای یک کتاب آموزشی برای پایان سطح میانی با عنوان Sicher B2 انجام میگردد و در آخر نشان خواهیم داد که آیا تمرینهای این کتاب آموزشی شرایط لازم برای ایجاد آمادگی کلی آلمانیآموزان جهت شرکت در آزمونهای بینالمللی زبان آلمانی را دارند. نتیجه اینکه: Sicher B2 میتواند کتاب آموزشی مناسبی برای ایجاد آمادگی نسبی بهمنظور شرکت در آزمون بینالمللی ÖSD B2 باشد، مشروط بر اینکه مدرسین با شناسایی کمبودها و بهرهگیری از محتوای آموزشی همخوان با سوالات آزمون برای اثربخشی و بهترشدن نتایج یادگیری برنامهریزی کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون رسمی بینالمللی"؛ کتاب آموزشی"؛ آموزش آلمانی به غیرآلمانیزبانها"؛ انواع تمرین"؛ معیار کیفیت"؛ "؛ جدول معیارها" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examination of the role of German as a foreign language textbooks for participation in standardized German exams | ||
نویسندگان [English] | ||
Anita Amiri | ||
Department of German Language and Literature, Faculty of Letters and Human Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study examines the relation between exercises and tasks in German as a foreign language textbooks and in standardized tests and examinations. The importance of course content in achieving learning goals is not hidden from anyone and the use of appropriate textbooks can lead learners to the desired goals more quickly. One of the main goals of foreign language didactics is preparation for participation in standardized German exams. This article first explains the concept of standardized tests and examinations, and then mentions the characteristics of effective learning and teaching content, including good criteria and the use of practice types, as a necessary step in pre-test preparation. And answer the basic question “What role does familiarity with the exercises in the textbook play in preparing to take standardized tests and exams?” Here, based on the catalog of criteria with an analytical approach, a contrastive comparison is made between a standardized test called ÖSD B2 and the exercises in a textbook for Pre-Intermediate Sicher B2, and finally it will show whether the exercises in this textbook offer the necessary prerequisites for general preparation of To ensure that German learners take part in standardized German tests. The result is: Sicher B2 can be a suitable textbook to create relative preparation for taking the standardized ÖSD B2 exam, provided that teachers plan the effectiveness and improvement of learning outcomes by identifying deficits and using learning content, that are consistent with the test questions and tasks. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
standardized tests", DaF- textbook, German lessons", exercise typology", quality criteria", ", criteria catalog" | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Refences
BAMF (2023): Abschlussprüfung mit Zertifikat, available on: https://www.bamf.de/DE/Themen/Integration/TraegerLehrFachkraefte/TraegerIntegrationskurse/Paedagogisches/Abschusspruefung/abschlusspruefung-node.html, last access 23.07.2023.
Eine Lehrwerkanalys. Munich: Grin.
DSH (2018): Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang, available on: https://dsh.de/#:~:text=Die%20DSH%2D%20Pr%C3%BCfung%20ist%20eine,deutsch%2Dsprachigen%20Hochschule%20zu%20absolvieren, last access 23.07.2023.
https://www.bamf.de/DE/Themen/Integration/TraegerLehrFachkraefte/TraegerIntegrationskurse/Paedagogisches/Abschusspruefung/abschlusspruefung-node.html Life Sciences. Stuttgart: UTB.Fremdsprache Deutsch (2006): Kompetenzen testen, prüfen, zertifizieren. München: Hueber.
Gebhardt, M., Scheer, D. & Schurig, M. (Hrsg.) (2022). Handbuch der sonderpädagogischen Diagnostik. Grundlagen und Konzepte der Statusdiagnostik, Prozessdiagnostik und Förderplanung. Regensburg: Universitätsbibliothek. https://doi.org/10.5283/epub.53149, last access 05.08.2023.
Kranert, M. (2013): Korrigieren, Prüfen und Testen im Fach Deutsch als Fremdsprache Ein kurzer Leitfaden. FU Berlin. https://www.researchgate.net/publication/265612096_Korrigieren_Prufen_und_Testen_im_Fach_Deutsch_als_Fremdsprache_Ein_kurzer_Leitfaden, last access 15.08.2023.
ÖSD Zertifikat B2 (o.J.): https://www.osd.at/en/exams/oesd-exams/oesd-zertifikat-b2-zb2/, last access 09.09.2023.
Roy, A. (2016): Chancengleichheit im Bildungswesen. Hamburg: Diplomica Verlag.
Schlüter, S. (2014): IM BERUF, Konzeption des Lehrwerks, available on: https://www.hueber.de/media/36/imb_Konzeption.pdf, last access 23.07.2023.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 242 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 301 |