![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,694,451 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,923,776 |
نا-دیگری: خداوند در فلسفۀ نیکولاس کوسانوس | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
دوره 21، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 59-73 اصل مقاله (778.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2024.375044.1006040 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم رنجبر* ؛ حسین کلباسی اشتری | ||
گروه فلسفه، دانشکدة ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
رابطۀ خدا و عالم یا به تعبیری نسبت نامتناهی و متناهی در فلسفۀ رنسانس محوریترین مفهومی است که فکر متفکرین آن دوره را به خود مشغول کرده بود. سرچشمههای این موضوع نیز به نوبۀ خود به تلاشهای فلاسفه و متألهان به تبیین نسبت خدا و خلقت در کتاب مقدس بازمیگشت. نیکولاس کوسانوس یکی از متفکرانی است که به حل این معضل فلسفیـ الهیاتی همت کرد و با معرفی مفهوم «نا-دیگری» به مثابۀ تصوری تازه از خداوند یا نامتناهی ضلع تازهای به دوگانۀ «دیگری» و «اینهمان» افزود و بدین ترتیب شرایطی فراهم آورد تا بتوان در نظام مفهومی تازهای به نسبت یادشده نگریست. در این مقاله سعی شده نخست گزارشی از سیر نسبت خدا با عالم در فلسفه به دست داده شود. آنگاه دیدگاه خاص کوسانوس و مفاهیم مرتبط با آنـ مفاهیمی همچون تاخوردگی و تاگشایی، نا-دیگری، اتفاق اضدادـ بررسی خواهد شد و در این میان به ریشههای این نوع تفکر در اندیشۀ دیونوسوس دروغین و مایستر اکهارت پرداخته خواهد شد. در اینجا نشان داده خواهد شد که کوسانوس با توجه به نوع تازهای از متافیزیک، یعنی متافیزیک احدی، و دست کشیدن از متافیزیک مرسوم ارسطویی، یعنی متافیزیک وجودی، و با توجه به تفاسیری که مایستر اکهارت از خلقت و دیونوسوس دروغین از خداوند به دست داده دوگانۀ دیگری-اینهمان را خنثیسازی کرده و زمینه را جهت پیدایش فلسفهای درونماندگار فراهم آورده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تا؛ دیونوسوس مجعول؛ مایستر اکهارت؛ نا-دیگری؛ نیکولاس کوسانوس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
God in the philosophy of Nicholas Cusanus | ||
نویسندگان [English] | ||
Ebrahim Ranjbar؛ Hosein Kalbasi Ashtari | ||
Department of Philosophy, Faculty of Literature and Foreign Languages, University of Allame Tabataba'i, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The relationship between God and the world, or in other words, the relationship between the infinite and the finite, is the most central concept in Renaissance philosophy and occupied the minds of the thinkers of that period. The origins of this issue, in turn, go back to the efforts of philosophers and theologians to explain the relationship between God and creation in the Bible. Nicholas Cusanus is one of the thinkers who tried to solve this philosophical-theological problem and by introducing the concept of "non-other" as a new concept of God or infinity, he added a new side to the duality of "other" and "the same". In this article, an attempt has been made to first report on the relationship between God and the world in philosophy. Then the special view of Cusanus and its related concepts, such as folding and unfolding, non-otherness, and coincidence of opposites, will be examined. The roots of this type of thinking will be discussed in the thoughts of Pseud-Dionysus and Meister Eckhart. Here it will be shown that Cusanus, considering a new type of metaphysics, i.e., metaphysics of oneness, and abandoning the traditional Aristotelian metaphysics, i.e., existential metaphysics, and according to the interpretations of Meister Eckhart about creation, and the Pseud-Dionysus about God, has neutralized the duality of other-same and created the ground for the emergence of an intrinsic philosophy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nicholas Cusanus, non-other, Fold, Meister Eckhart, Pseud-Dionysus | ||
مراجع | ||
Ackermans, H. (Ed.) (1985). Qu’est-ce que Dieu? Philosophie/théologie. Hommage à l’abbé Daniel Coppieters de Gibson (1929-1983). Presses universitaires Saint-Louis Bruxelles. doi:10.4000/books.pusl.7065.
Aristotle (1924). Aristotle's Metaphysics. ed. W.D. Ross. Oxford: Clarendon Press.
Biblia Hebraica Stuttgartensia (1997). German Bible Society; Compact edition.
De Koninck, T. (1991). La «Pensée de la Pensée» chez Aristote. Dans: Thomas De Koninck éd., La Question de Dieu selon Aristote et Hegel (pp. 69-151). Paris cedex 14: Presses Universitaires de France. https://doi.org/10.3917/puf.dekon.1991.01.0069.
Greisch, J. (2012). Du «non autre» au «tout autre»: Dieu et l’absolu dans les théologies philosophiques de la modernité. Presses Universitaires de France. https://doi.org/10.3917/puf.grei.2012.01.
Heil, G. & Ritter, A. (1991). Band 2 Pseudo-Dionysius Areopagita. De Coelesti Hierarchia, De Ecclesiastica Hierarchia, De Mystica Theologia, Epistulae. Berlin, Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110886320.
Larre, D. ed. Nicolas de Cues, penseur et artisan de l’unité. Lyon: ENS Éditions, 2005.
Noblesse-Rocher Annie. Le nom et l'être de Dieu (Ex 3,14) selon Thomas d'Aquin et Martin Bucer. In: Revue d'histoire et de philosophie religieuses, 81e année n4, Octobre-décembre 2001. pp. 425-447.DOI: https://doi.org/10.3406/rhpr.2001.5680.
Stoffers, S.J., J. (2019). Nicholas Cusanus and His ‘non-aliud’ as Concept of God. European Journal for Philosophy of Religion, 11(1), 39–60. https://doi.org/10.24204/ejpr.v11i1.260.
Plato (1903). Platonis Opera. ed. John Burnet. Oxford University Press.
Roger Pouivet, Le Dieu de la Bible est-il une personne?. Revue des sciences religieuses, 92/1| 2018, 79-98.
Vernant, J. (2004). Mythe et société en Grèce ancienne. La Découverte. https://doi.org/10.3917/dec.verna.2004.01.
Von Cues, N. (1967). Werke, 2 Bände, De Gruyter Berlin. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 152 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 142 |