تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,892 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,733 |
چارچوب حکمرانی تحول دیجیتال برای بانکداری باز در بانکهای تجاری ایران | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 3، دوره 17، شماره 2، شهریور 1403، صفحه 23-55 اصل مقاله (2.47 M) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی آمیخته | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2024.374532.654350 | ||
نویسندگان | ||
حسین خسروپور* 1؛ مهدی الیاسی2؛ سید سروش قاضی نوری3؛ محمدرضا تقوا4 | ||
1گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی- دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
4گروه مدیریت عملیات و فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: صنعت بانکداری در حال تحول اساسی است که محور اصلی آن کاربست فناوریهای تحولآفرین دیجیتال است. حکمرانی تحول دیجیتال در بانکها عاملی کلیدی برای موفقیت و رقابتپذیری است، زیرا حکمرانی قوی تضمین میکند که بانکها به طور مؤثرتری فرآیندهای دیجیتالیسازی خود را پی گرفته، قابلیتهای خود را تقویت نموده و تصمیمات آگاهانهای برای بکارگیری و سرمایهگذاری در فناوری میگیرند. بنابراین حکمرانی تحول دیجیتال، برای آنها دارای اولویت راهبردی خواهد بود. در همین راستا به منظور تقویت توان بانکهای تجاری کشور در حکمرانی تحول دیجیتال، پژوهش حاضر انجام شده است. روش: پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی- کیفی به صورت مقطعی و در سال 1402 با هدف شناخت الگوهای حکمرانی تحول دیجیتال در بانکها در چهار مرحله به صورت گام به گام انجام شده است. مرحله اول، به منظور طراحی چارچوبِ مفهومی برای حکمرانی تحول دیجیتال از پژوهش وایزبک و هس(2020) اقتباس شده است. مرحله دوم، در ابتدا عوامل مؤثر بر بانکداری باز با استفاده از گزارشهای 5 موسسه در رابطه با سنجش آمادگی بانکداری باز استفاده شده است و سپس سناریوهای بانکداری باز در دو محور رویکردهای مرتبط با تنظیمگری(شامل رویکرد بانک مرکزی، مجوز، استاندارد، شرایط محیط کسب و کار فینتک و...) و پذیرش یا نفوذ فناوریهای نوین مالی(زیرساختها فنی، دسترسی، کسب و کار مبتنی بر دادهها) طراحی شده است. مرحله سوم، شناسایی الگوهای حکمرانی تحول دیجیتال در بانکهای برتر دیجیتالی دنیا، با استفاده از روش مطالعه موردی چندگانه(MCS) و خوشهبندی(Clustering) انجام شده است. در مرحله چهارم، الگوها و راهبرد حکمرانی تحول دیجیتال در فضای سناریوهای بانکداری باز و شناسایی راهبرد متناسب بر اساس شاخصها و معیارهای پابرجایی بررسی شده است. یافتهها: بر اساس مطالعه موردی چندگانه در 11 بانک برتر تحول دیجیتالی، 7 الگو بر اساس ابعاد 3گانه حکمرانی تحول دیجیتال ارائه شده است. در بعُد ساختار حکمرانی تحول دیجیتال بانکها به دو سبک فرصتطلب و انتخابگر خوشهبندی شدهاند. در بعُد فرآیندهای توسعه و پیادهسازی راهبردهای تحول دیجیتال بانکها به دو سبک معتدل و خطشکن خوشهبندی شدهاند. در بعُد سازوکارهای رابطهای بانکها به سه سبک رابطهگرا، کاوشگر و خودتوانمندساز خوشهبندی شدهاند. در مجموع بانکهای منتخب را میتوان با جایگشت الگوهای مرتبط با ابعاد 3گانه به 7 الگو و 12 راهبرد ترکیبی دستهبندی نمود. نتیجه: در پایان بر اساس نتایج حاصل از گامهای فوق، در شرایط عدم قطعیت بانکداری باز پیشنهاد شده است تا بانکهای تجاری ایران راهبرد ترکیبیِ حاصل از الگوهای حکمرانی تحول دیجیتال (انتخابگر - خط شکن - خودتوانمندساز) را اتخاذ نمایند. یعنی بانکها در ساختار حکمرانی باید بر اساس شرایطشان بین حالت متمرکز، نیمه متمرکز و یا ساختار موازی انتخاب نمایند. از سویی دیگر بانکها باید در رابطه با فرآیندهای توسعه و بکارگیری راهبردهای تحول دیجیتالشان نگرش خود را نسبت به بکارگیری فناوری با هدف پیشرو بودن در بازار صنعت بانکداری تنظیم نمایند. در همین راستا بانک باید در رابطه با سازوکارهای رابطهایشان الگوی خودتوانمندساز(یعنی نگاه ویژه به سازوکارهای درون بنگاهی) را اولویت قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحول دیجیتال؛ حکمرانی تحول دیجیتال؛ بانکداری باز و بانکداری دیجیتال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Governance framework of digital transformation for open banking in commercial banks of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Khosropour1؛ Mahdi Elyasi2؛ Seyed Soroush Ghazinoori3؛ MohammadReza Taghva4 | ||
1Department of Technology Management and Entrepreneurship, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran. | ||
2Department of Technology and Enterpreneurship, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabaei University, Tehran | ||
3Department of Technology and Entrepreneurship, Faculty of Management and accounting, Allameh Tabatabaei University, Tehran | ||
4Department of Operations Management and Information Technology, Management of Technology and accounting, Allameh Tabatabai University Tehran. | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The banking industry is undergoing fundamental transformation, the main axis of which is the use of digital transformative technologies. The governance of digital transformation in banks is a key factor for success and competitiveness, because strong governance ensures that banks more effectively pursue their digitization processes, strengthen their capabilities, and make informed decisions to deploy and invest in technology; Therefore, governance of digital transformation is of strategic importance for them. In this regard, in order to strengthen the ability of the country's commercial banks in the governance of digital transformation, the present research has been conducted. Method: The present research was conducted with a descriptive-qualitative approach in a cross-sectional study in 1402 with the aim of understanding the archetypes of governance of digital transformation in banks in four stages in a step-by-step. In the first step, Weisbeck and Hess (2020) research has been used to design a conceptual framework for governance of digital transformation. In the second stage, initially, in order to identify the factors affecting the open banking environment in the country, the reports of 5 open banking readiness evaluation institutions were used, and then the four scenarios for open banking in two axes of approaches related to regulation (including the approach of the central bank, license, standard , fintech business environment conditions, etc.) and adoption or penetration of new financial technologies (technical infrastructures, access, data-based business) is designed. In the third stage, the governance archetypes of digital transformation in the world's top digital banks have been identified using the multiple case study (MCS) and clustering method. In the fourth stage, robust archetypes and strategies for the governance of digital transformation in the open banking scenarios have been introduced. Findings: Based on the case study of 11 top digital transformation banks in the world, 7 archetypes and 12 strategies have been identified based on the three dimensions of structure, process and relational mechanisms in governance of digital transformation. These archetypes are clustered in the structural dimension including two opportunistic and selective archetypes; Later, the governance processes of the banks' models are clustered into two moderate and line-breaking archetypes, and later, the relational mechanisms of the banks are clustered into three relational, exploratory, and self-empowering archetypes. Conclusion: In the end, based on the results of the above steps, in the conditions of uncertainty of open banking, it is suggested that Iran's commercial banks adopt a Robust strategy of governance of digital transformation with the title (selector - vanguard- self-empowering). That is, banks in the governance structure should choose their own style between centralized, semi-centralized or parallel structure based on the conditions. On the other hand, banks should adjust their attitude towards the use of technology in relation to governance processes with the aim of being a leader in the banking industry market. In this regard, banks should prioritize the self-empowering model (special attention to internal mechanisms) in relation to their relational mechanisms. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Digital transformation, digital transformation governance, open banking and digital banking | ||
مراجع | ||
اسدی، محسنه و شامیزنجانی، مهدی. (1401). ارائه چارچوبی برای ارزیابی بلوغ دیجیتال سازمانها. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 11(42)، 135-184. https://doi.org/10.22054/ims.2021.56164.1837
چاوشی، سیدکاظم و انیسی، فاطمه. (1401). الگوی کنترل راهبردی برای استقرار بانکداری دیجیتال در نظام بانکی ایران، مطالعات مدیریت راهبردی، 13(50)، 1-19. https://doi.org/10.22054/sms.2022.509368
حدادی هرندی، علیاکبر؛ رضاییفرد، مهرداد و اسماعیلی، سحر. (1400). مدل بلوغ دیجیتال؛ حوزهها و روندهای پژوهش در ایران، فصلنامه موسسه آموزش عالی مهر البرز، 2 (2)، 43-72.
https://doi.org/10.22034/dtj.2022.340076.1061
حسینینسب، سید مهدی؛ شامیزنجانی، مهدی و قلیپور، آرین. (1398). ارائه مدل شایستگی مدیر ارشد دیجیتال به عنوان حکمران تحول دیجیتال. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 36(3)، 835-860.
https://doi.org/10.52547/jipm.36.3.835
حیدری، آرمان. (1402). طراحی مدل مفهومی بلوغ تحول دیجیتال در کسب و کارهای ورزشی دیجیتال، (رساله دکتری، دانشگاه کردستان).
سخایی، الهام. (1399). بررسی تاثیر تحول دیجیتالی بر مؤلفههای کسب و کار در نظام بانکداری، (پایاننامه کارشناسی ارشد، پیام نور استان البرز).
سیفی، مجید. (1400). بررسی عوامل مؤثر بر رفتار کارکنان در عصر تحول دیجیتال در صنعت بانکداری، (پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران).
علیزاده مقدم، شکوه سادات؛ کرد نائیج، اسدالله؛ خدادادحسینی، سید حمید و محمدیان، ایوب. (1402). مدل مفهومی شکلگیری راهبرد تحول دیجیتال در سازمانهای خرده فروشی پوشاک، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 16 (4)، 82-115. https://doi.org/10.22059/jed.2023.366608.654278
غیوری، حسین (1399). چالشهای تحول دیجیتال در بانکداری، ماهنامه پیوست. https://peivast.com/p/78801
فرزانه کندری، نرگس و روحانی، سعید. (1400). ارائه چارچوب مفهومی تحول دیجیتال قضایی در راستای حکمرانی دیجیتال، مدیریت دولتی 13 (3)، 593-620. https://doi.org/10.22059/jipa.2021.317608.2891
نبیی، فراز. (1402). طراحی و تبیین چارچوب شکلدهی راهبرد تحول دیجیتال در سازمان، (رساله دکتری، دانشگاه تهران).
نوری، مژگان؛ شاهحسینی، محمد علی؛ شامی زنجانی، مهدی و عابدین، بابک. (1398). طراحی چارچوب مفهومی رهبری تحول دیجیتال در سازمانهای ایرانی، فصلنامه مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 2 (23)، 242-211. https://doi.org/10.29252/mpes.12.2.211
نیستانی، عادل؛ درخشان، علیرضا، عباس پور اسفدن، قنبر و شاه منصوری، اشرف. (1402). ارائه مدل تحول دیجیتالی در بانکهای تخصصی کشور در راستای سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه، سیاستهای راهبردی و کلان، 12 (46)، https://doi.org/10.30507/jmsp.2024.435854.2684
Abukhait, R. M., Bani-Melhem, S., & Zeffane, R. (2019). Empowerment, knowledge sharing and innovative behaviours: Exploring gender differences, International Journal of Innovation Management, 23(1), 1950006. DOI: 10.1142/S1363919619500063
Al Sahaf, M., & Al Tahoo, L. (2021). Examining the key success factors for startups in the kingdom of Bahrain, International Journal of Business Ethics and Governance, 4(2), 9–49. DOI: 10.51325/ijbeg.v4i2.65
Aldianto, L., Anggadwita, G., Permatasari, A., Mirzanti, I. R., & Williamson, I. O. (2021). Toward a business resilience framework for startups. Sustainability, 13(6), 3132. DOI:10.3390/su13063132
Alizadeh Moghadam, Shokoh Sadat; Kurd Naij, Asadullah; Khodadad Hosseini, Seyyed Hamid and Mohammadian, Ayub. (1402). Conceptual model of digital transformation strategy formation in clothing retail organizations. Quarterly scientific research. journal of entrepreneurship development. DOI: 10.22059/jed.2023.365581.654269. [In persian].
Arsanjani, A., Gholipour Soleimani, A., Delafrooz, N., & Taleghani, M. (2019). Challenges of the Iranian E-Banking Business Model in Digital Transformation. Journal of Money and Economy, 14(3), 389-419. DOI:10.29252/jme.14.3.389
Asadi, Mohsena and Shamizanjani, Mehdi. (1401). Providing a framework for evaluating the digital maturity of organizations. Smart business management studies. 11(42) DOI:
10.22054/IMS.2023.15486. [In persian].
Ashwell. M. L. (2017). The digital transformation of intelligence analysis, J. Financ. Crime, vol. 24, no. 3, pp. 393–411, 2017. DOI: 10.1108/JFC-03-2017-0020
Asif, C., Olanrewaju, T., Sayama, H., & Vijayasrinivasan, A. (2021, July 11). Financial services unchained: The ongoing rise of open financial data. McKinsey & Company.
Babbar, A., Janardhanan, R., Paternoster, R., & Soller, H. (2023, April 11). Why most digital banking transformations fail—and how to flip the odds. McKinsey & Company.
Badham, M., and Luoma-aho, V. (2023). Introduction to the handbook on digital corporate communication. In Handbook on digital corporate communication (pp. 1-16). Edward Elgar Publishing. DOI: 10.4337/9781802201963.00009
Bala, M. (2017). Digital Transformation: Review of Concept, Digital Framework, and Challenges. In V. P. Gupta & D. Bansal (Eds.), Theoretical and Empirical Development in Management and IT (1st ed., pp. 133-152). Swaranjali Publication. https://ssrn.com/abstract=3555282
Beattie, A., Rasure, E., & Reeves, M. (2023, January 30). Understanding first mover advantage.
Investopedia. https://www.investopedia.com/articles/investing/111016/understanding-first-mover-advantage.asp
Berman, S., & Marshall, A. (2014). The next digital transformation: From an individual-centered to an everyone-to-everyone economy. Strategic Leadership, 42(5), 9–17. DOI: 10.1108/SL-07-2014-0048
Bharadwaj, A., El Sawy, O. A., Pavlou, P. A., & Venkatraman, N. (2013). Digital business strategy:
Toward a next generation of insights. MIS Quarterly, 37(2), 471–482. DOI: 10.25300/MISQ/2013/37:2.3
Cao, R., & Iansiti, M. (2022). Digital transformation, data architecture, and legacy systems. Journal of Digital Economy, 1(1), 1-19. DOI:10.1016/j.jdec.2022.07.001
Capgemini. (2017). World retail banking report. https://www.capgemini.com/consulting-fr/wp-content/uploads/sites/31/2017/06/world-retail-banking-report_2017_final_web.pdf
Catarino, J. R. (2018). Governance of digital transformation in the public sector (Master's thesis, Instituto Superior Técnico).
Centric Digital. (2016, September 15). Understanding digital organization models for commercial and regional banks. https://www.centricdigital.com/blog/understanding-digital-organization-models-for-commercial-and-regional-banks
Chanias, S. (2017). Mastering digital transformation: The path of a financial services provider towards a digital transformation strategy. In Proceedings of the 25th European Conference on Information Systems (ECIS) (pp. -). Guimarães, Portugal. https://aisel.aisnet.org/ecis2017_rp/2
Chatterjee, D., Grewal, R., & Sambamurthy, V. (2002). Shaping up for e-commerce: Institutional enablers of the organizational assimilation of web technologies. MIS Quarterly, 26(2), 65–90.
DOI:10.2307/4132321
Chavoshi, S. K., & Anisi, F. (2022). Strategic control model for the establishment of digital banking in Iran's banking system. Strategic Management Studies, (50), 1-19. [In Persian].
De Haes, S., & Van Grembergen, W. (2009). An exploratory study into IT governance implementations and its impact on business/IT alignment. Information Systems Management, 26(2), 123-137. DOI:10.1080/10580530902873165
Dery, K., Sebastian, I. M., & van der Meulen, N. (2017). The digital workplace is key to digital innovation. MIS Quarterly Executive, 16(2), 135–152. DOI:10.25300/MISQ/2017/16.2.3
European Central Bank. (2023, February 15). Banks’ digital transformation: Where do we stand? https://www.bankingsupervision.europa.eu/press/publications/newsletter/2023/html/ssm.nl230215_2.en.html
Farzaneh Kandari, N., & Rouhani, S. (2021). Presenting the conceptual framework of judicial digital transformation in line with digital governance. Governmental Management. [In Persian].
Ghiori, H. (2019). Challenges of digital transformation in banking. The Monthly Newsletter.
https://peivast.com/p/78801 [In Persian].
Gilli, K., Nippa, M., & Knappstein, M. (2023). Leadership competencies for digital transformation: An exploratory content analysis of job advertisements. German Journal of Human Resource Management, 37(1), 50-75. DOI: 10.1177/23970022221087252
Green, J., & Daniels, S. (2019). Digital governance: Leading and thriving in a world of fast-changing technologies (1st ed.). Routledge. DOI:10.4324/9780429022371
Guerrero-Avendaño, A., Nieto Bernal, W., & Luna Amaya, C. (2023). Governance and corporate management system supported by innovation, technology, and digital transformation as a driver of change. Sustainability, 15(17), 13150. DOI: 10.3390/su151713150
Haday, P., & Cassivi, L. (2009). Collaborative e-product development and product innovation in a demand-driven network: The moderating role of eCRM. Electronic Markets, 19(2–3), 71–87.
Haddadi Harandi, A. A., Rezaifard, M., & Ismaili, S. (2021). Digital maturity model: Research areas and trends in Iran. Mehr Alborz Institute of Higher Education Quarterly, 2(2), 43-72. [In Persian].
Haffar, R. (2023). Digital transformation in banks: Impact and roadmap. New Metrics.
Haffke, I., Kalgovas, B., & Benlian, A. (2017). Options for transforming the IT function using bimodal IT. MIS Quarterly Executive, 16(2), 101–120. DOI: 10.1145/3081055.3081067
Haskamp, T., Dremel, C., Marx, C., & Uebernickel, F. (2021). Understanding inertia in digital transformation: A literature review and multilevel research framework. DOI: 10.30844/wi_2021_j5-haskamp
Hess, T., Matt, C., Benlian, A., & Wiesboeck, F. (2016). Options for formulating a digital transformation strategy. MIS Quarterly Executive, 15(2), 123-139. DOI:10.1016/j.bushor.2015.09.003
Heydari, A. (2023). Designing a conceptual model of maturity of digital transformation in digital sports businesses (PhD dissertation, University of Kurdistan). [In Persian].
Horlacher, A., & Hess, T. (2016). What does a chief digital officer do? Managerial tasks and roles of a new C-level position in the context of digital transformation. In 49th Hawaii International Conference on System Sciences (pp. 5126–5135). IEEE. DOI:10.1109/HICSS.2016.635
Hosseininasab, S. M., Shami Zanjani, M., & Arin Qalipour. (2021). Presenting the competency model of the chief digital officer as the ruler of digital transformation. Journal of Information Processing and Management, 36, 835-860. DOI:10.18502/ipm.v36i3.6438 [In Persian].
Islam, N., Buxman, P., & Eling, N. (2017). Why should incumbent firms jump on the start-up bandwagon in the digital era? A qualitative study. In Wirtschaftsinformatik Conference (pp. 1378-1392). AIS Electronic Library. DOI: 10.30844/wi_2017_j5-islam
Jewer, J., & van der Meulen, N. (2022). Governance of digital transformation: A review of the literature. DOI: 10.24251/HICSS.2022.804
Kafi Khan, Md. (2023). Why digital banking needs to get the governance framework right. The Business Standard. https://www.tbsnews.net/thoughts/why-digital-banking-needs-get-governance-framework-right-239920
Karttunen, E., Lintukangas, K., & Hallikas, J. (2023). Digital transformation of the purchasing and supply management process. International Journal of Physical Distribution and Logistics Management, 53(5/6), 685-706. DOI: 10.1108/IJPDLM-06-2022-0199
Klimenko, A. (2023, August 28). Digital transformation in banking and financial services. Mad Devs. https://maddevs.io/blog/digital-transformation-in-banking-and-financial-services/
Koch, S., & Bierbamer, M. (2016). Opening your product: Impact of user innovations and their distribution platform on video game success. Electronic Markets, 26(4), 357–368. DOI: 10.1007/s12525-016-0230-5
Kraus, S., Jones, P., Kailer, N., Weinmann, A., Chaparro-Banegas, N., & Roig-Tierno, N. (2021). Digital transformation: An overview of the current state of the art of research. Sage Open, 11(3). DOI: 10.1177/21582440211047576
Lacombe, I., & Jarboui, A. (2023). Governance and management of digital transformation projects: An exploratory approach in the financial sector. International Journal of Innovation Science, 15. DOI: 10.1108/IJIS-02-2022-0034
Maadani, M., Shabro, M., & Alavikia, Z. (2019). Analysis of demand-side business opportunities in Iran as a digital transformation perspective. Paper presented at the 2019 International Power System Conference (PSC). DOI: 10.1109/PSC.2019.8840064
Mangla, R., Singh, R., Trehan, K., & Williams, M. (2020, May 14). How digital collaboration helps banks serve customers better. McKinsey & Company. https://www.mckinsey.com/industries/financial-services/our-insights/banking-matters/how-digital-collaboration-helps-banks-serve-customers-better
Marous, J. (2023, January 9). Banks seek digital transformation via fintech collaborations. The Financial Brand. https://thefinancialbrand.com/news/banking-trends-strategies/banking-fintech-collaboration-innovation-digital-transformation-trends-157828/
Matt, C., Hess, T., & Benlian, A. (2015). Digital transformation strategies. Business & Information Systems Engineering, 57(5), 339-343. DOI: 10.1007/s12599-015-0401-5
Mattila, J. (2022). Governance of digital transformation: As observed in two cases of military transformations. ECMLG, 18(1), 300-309. DOI: 10.34190/ecmlg.18.1.705
Max Bankewitz, C., Aberg, C., & Teuchert, C. (2016). Digitalization and boards of directors: A new era of corporate governance? Business and Management Research, 5(2), 58-69.
DOI: 10.5430/bmr.v5n2p58
Mosneanu, D. (2020). Corporate governance in the digital world. Proceedings of the International Conference on Business Excellence, 14, 333-342. DOI: 10.2478/picbe-2020-0032
Müller, C. (2018, August 2). The most important stakeholders in the digital transformation of finance. Knowis. https://www.knowis.com/blog/the-most-important-stakeholders-in-the-digital-transformation-of-finance
Nabii, F. (2023). Designing and explaining the framework for shaping the digital transformation strategy in the organization (Doctoral thesis, University of Tehran). [In Persian].
Nayal, K., Raut, R. D., Yadav, V. S., Priyadarshinee, P., & Narkhede, B. E. (2022). The impact of sustainable development strategy on sustainable supply chain firm performance in the digital transformation era. Business Strategy and the Environment, 31(3), 845-859. DOI: 10.1002/bse.2951
Neyestani, A., Derakhshan, A., Abbaspour Esfadan, Q., & Shah Mansouri, A. (2023). Presenting the digital transformation model in specialized banks of the country in line with the general policies of the sixth development plan. Strategic and Macro Policies. [In Persian].
Nyaga, G. N., Whipple, J. M., & Lynch, D. F. (2010). Examining supply chain relationships: Do buyer and supplier perspectives on collaborative relationships differ? Journal of Operations Management, 28(2), 101–114. DOI: 10.1016/j.jom.2009.07.005
Obwegeser, N., Yokoi, T., Wade, M., & Voskes, T. (2020). 7 key principles to govern digital initiatives.
MIT Sloan Management Review. https://sloanreview.mit.edu/article/7-key-principles-to-govern-digital-initiatives/
Ovington, T. (2023, May 21). Digital transformation in banking: A complete guide. WalkMe.
Papavasiliou, S. (2023). System of systems engineering governance framework for digital transformation: A case study of an Australian large government agency. Systems Engineering, 27(2), 267-283. DOI: 10.1002/sys.21719
Petterle, A. (2022, January 19). Choosing the right digital transformation governance model.
LinkedIn. https://www.linkedin.com/pulse/choosing-right-digital-transformation-governance-model-petterle/
PYMNTS. (2023, June 16). Banks and fintechs now prioritize collaboration over competition.
Sakhai, E. (2019). Investigating the impact of digital transformation on business components in the banking system (Master's thesis, Payam Noor University). [In Persian].
Saldanha, T. J., Mithas, S., & Krishnan, M. S. (2017). Leveraging customer involvement for fueling innovation: The role of relational and analytical information processing capabilities. MIS Quarterly, 41(1), 267-286. DOI: 10.25300/MISQ/2017/41.1.14
Saleh, A., & Yousif, N. (2017, December 13). Why aren’t banks getting more from digital? Boston Consulting Group. https://www.bcg.com/publications/2017/why-are-banks-not-getting-more-from-digital
Seifi, M. (2021). Investigating the factors affecting employee behavior in the era of digital transformation in the banking industry (Master's thesis, Payam Noor University). [In Persian].
Shahhosseini, M. A., Shamizanjani, M., & Abedin, B. (2019). Designing a conceptual framework for leading digital transformation in Iranian companies. Journal of Management and Planning in Educational System, 12(2), 211-242. DOI: 10.29252/mpes.12.2.211 [In Persian].
Shoushany, R. (2023, August 10). Implementing IT governance in enterprises, banks, fintech, and other industries. LinkedIn. https://www.linkedin.com/pulse/implementing-governance-enterprises-banks-fintech/
Sia, S. K., Soh, C., & Weill, P. (2016). How DBS Bank pursued a digital business strategy. MIS Quarterly Executive, 15(2), 105–121. DOI: 10.1016/j.bushor.2016.03.002
Spremic, M. (2017). Governing digital technology: How mature IT governance can help in digital transformation. International Journal of Economics and Management Systems, 2, 214-223. DOI: 10.5281/zenodo.1138475
Systems-Arabia. (2023, August 30). 5 winning strategies for digital transformation journey of banks. LinkedIn. https://www.linkedin.com/pulse/5-winning-strategies-digital-transformation-journey-banks/
Tarver, E., & Drury, A. (2020, September 28). First mover: What it means, examples, and first mover advantages. Investopedia. https://www.investopedia.com/terms/f/firstmover.asp
Tian, G., Li, B., & Cheng, Y. (2022). Does digital transformation matter for corporate risk-taking? Finance Research Letters, 49, 103107. DOI: 10.1016/j.frl.2022.103107
Tran, P., Le, T., & Phan, N. (2023). Digital transformation of the banking industry in developing countries. International Journal of Professional Business Review, 8, 1-24.
Uhl, A., & Gollenia, L. (2016). Digital enterprise transformation: A business-driven approach to leveraging innovative IT. Routledge. DOI: 10.4324/9781315577166
Varoglu, A., Gokten, S., & Ozdogan, B. (2021). Digital corporate governance: Inevitable transformation. In Advances in Digital Corporate Governance (pp. 1-10). DOI: 10.1007/978-3-030-72624-9_10
Venkatraman, V. (2017). The digital matrix: New rules for business transformation through technology. LifeTree Media. https://books.google.com/books?id=L2r0jwEACAAJ
Vinnai, B. (2018, September 25). 5 reasons why banks still struggle with digital transformation.
Westerman, G., Bonnet, D., & McAfee, A. (2014). Leading digital: Turning technology into business transformation. Harvard Business Press. DOI: 10.1057/9781137371356
Wiesböck, F., & Hess, T. (2020). Digital innovations. Electronic Markets, 30(1), 75-86.
Wu, L., Chuang, C. H., & Hsu, C. H. (2014). Information sharing and collaborative behaviors in enabling supply chain performance: A social exchange perspective. International Journal of Production Economics, 148, 122–132. DOI: 10.1016/j.ijpe.2013.09.016
Yeow, C., Soh, C., & Hansen, R. (2018). Aligning with new digital strategy: A dynamic capabilities approach. Journal of Strategic Information Systems, 27(1), 43–58. DOI: 10.1016/j.jsis.2017.09.001
Zachariadis, M., & Ozcan, P. (2017). The API economy and digital transformation in financial services: Open banking. SWIFT Institute Working Paper No. 2016-001. https://swiftinstitute.org/wp-content/uploads/2017/07/SIWP-2016-001-Impact-Open-APIs-FINAL.pdf
Zhu, Y., & Jin, S. (2023). How does the digital transformation of banks improve efficiency and environmental, social, and governance performance? Systems, 11(7), 328.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 609 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 999 |