تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,161 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,384 |
مدل ساختاری افسردگی بر اساس عزت نفس و شفقت به خود با نقش میانجی نشخوار فکری مشترک در نوجوانان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 شهریور 1403 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.355936.644554 | ||
نویسندگان | ||
فریبا پاینده* 1؛ پروانه محمدخانی2؛ محمود برجعلی3 | ||
1دانشجوی دکترا، رشته روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل ساختاری افسردگی بر اساس عزت نفس و شفقت به خود با نقش میانجی نشخوار فکری مشترک در نوجوانان بود. مطالعه حاضر از نوع مطالعات همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری در این پژوهش شامل دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه بر اساس مدل کلاین و با روش نمونهگیری در دسترس(شیوه آنلاین) 300 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها شامل سیاهه تجدیدنظر شده(BDI-II)، مقیاس عزت نفس(RSEs)، مقیاس شفقت خود(SCS) و پرسشنامه نشخوار فکری مشترک(CO-RQ) بود. آنالیز آماری دادهها با استفاده از نرم افزار AMOS نسخه 24 انجام گرفت. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که عزت نفس و شفقت به خود هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق نقش میانجی میانجی نشخوار فکری مشترک توانایی پیشبینی افسردگی نوجوانان را دارند. بنابراین از این یافته میتوان برای طراحی مداخله و رویکرد جامع کاهش علائم افسردگی در جامعه نوجوانان استفاده کرد، به این صورت که با توجه به نقش معنادار عزت نفس و شفقت به خود، پیشنهاد میشود تا با آموزش تکنیکهای عزت نفس و شفقت به خود به نوجوانان و تأثیر بر نشخوار فکری مشترک، از بروز افسردگی در میان آنان کاسته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
افسردگی؛ شفقت خود؛ عزت نفس؛ نشخوار فکری مشترک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Modeling Structural of Depression Based on Self-Esteem and Self-Compassion with Role Mediator of Co-Rumination in Adolescent | ||
نویسندگان [English] | ||
Fariba Payandeh1؛ Parvaneh Mohammadkhani2؛ Mahmoud Borjali3 | ||
1PhD student, in Psychology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran | ||
2Professor of Clinical Psychology, University of Rehabilitation and Social Health, Tehran. Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, University of Kharazmi, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was to investigate the modeling structural of depression based on self-esteem and self-compassion with role mediator of co-rumination in adolescent. The present research is the correlation study using structural equation modeling. The statistical population in this research included the high schools’ students of Tehran city in academic year of 2021-2022. The sample size was selected based on Kline model (2016) and with available sampling method (online method) of 300 students. Data collection tools included the depression inventory-II (BDI-II), self-esteem scale (RSEs), self- compassion scale (SCS) and co-rumination questionnaireof (CO-RQ). Statistical analysis of data was performed using AMOS-24 software. The results of the structural equation model showed that showed that self-esteem and self-compassion have the ability to predict depression both directly and indirectly through role mediating of co-rumination. Thus, this finding can be used to design an intervention and a comprehensive approach to reduction of depression symptoms in adolescent community, in such a way that given the significant role of self-esteem and self-compassion, it is suggested that by influencing the co-rumination through the teaching of self-esteem and self-compassion techniques, we can attempt to reduce the occurrence of depression in adolescent. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Co-Rumination, Depression, Self-Compassion, Self-Esteem | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 256 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 207 |