تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,579 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,637 |
تأثیر هویت حرفه ای، شناخت و تحصیلات معلم بر فرآیند ارزیابی پویا | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 14، شماره 2، تیر 1403، صفحه 303-324 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2024.373917.1113 | ||
نویسنده | ||
لیلا عسگری* | ||
گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران،:ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه بررسی تأثیر هویت، شناخت و تحصیلات معلم بر فرآیند ارزیابی پویای دانشجویان زبان انگلیسی است. بنابراین، این مطالعه از نظر هدف جز تحقیقات توسعهای و از لحاظ شیوهی گردآوری یافتهها با رویکرد کیفی و روش سنتز پژوهی مبتنی بر مدل شش مرحلهای روبرتس (2009) انجام شده است. جامعه آماری این مطالعه را تمامی مقالات معتبر علمی مرتبط با موضوع در بازه زمانی (2023-2000) میباشد که در پایگاههای تخصصی و علمی داخل و خارج از کشور ثبت شدهاند. از بین این مطالعات پس از چند مرحله غربالگری با شاخصهای بررسی عنوان، چکیده، محتوا و کیفیت پژوهش و معیار مهارتهای ارزیابی حیاتی (CASP)، 25 منبع به صورت هدفمند انتخاب گردید. دادهها از طریق فرم چک لیست محقق ساخته و روش تحلیل مضمون در محیط نرم افزار MAXQDA کدگذاری و تحلیل شدند. اعتباریابی یافتهها از طریق چهار معیار لینکن و گوبا (1985)، خودبازبینی محقق، توافق بین دو کدگذار مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس یافتههای پژوهش، 130 مضمون پایه به عنوان نشانگرها و 27 مضمون سازماندهنده به عنوان مؤلفهها شناخته شدهاند. با توجه به یافتههای پژوهش معلمان باید به طور کامل با هویت حرفهای خود آشنا باشند و از این اطلاعات در فرآیند ارزیابی استفاده کنند. همچنین، معلمان با شناخت کامل از ماموریت و اهداف حرفهای خود و نیز درک بهتر از نیازها و تواناییهای دانشآموزان و تقویت مهارتهای تدریس و تواناییهای آموزشی، برنامههای آموزشی را بهبود بخشیده و از این طریق بهبود ارزیابی پویای زبانآموزان را تسهیل کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت حرفهای؛ شناخت؛ تحصیلات؛ معلم؛ زبان انگلیسی؛ ارزیابی پویا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Impact of Teacher Professional Identity, Knowledge and Education on Dynamic Assessment Processes in English Language Learning | ||
نویسندگان [English] | ||
Leila Asgari | ||
Department of English Teaching, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.. | ||
چکیده [English] | ||
This study explores the influence of teachers' identity, knowledge, and education on the dynamic assessment of English language learners. The research adopts a developmental approach with a qualitative methodology and research synthesis, utilizing Roberts' (2009) six-stage model. The target population encompassed all relevant scientific articles published between 2000 and 2023 in domestic and international databases. After a rigorous screening process involving title, abstract, content analysis, and CASP criteria, 25 studies were chosen for further analysis. Data coding and analysis were conducted using a researcher-developed checklist and thematic analysis within MAXQDA software. The findings were validated through Lincoln and Guba's (1985) four criteria, researcher self-review, and intercoder agreement. The research identified 130 "markers" (basic themes) and 27 "components" (organizing themes). According to the research findings, teachers should be fully familiar with their professional identity and use this information in the evaluation process. Also, teachers with a full understanding of their professional mission and goals, as well as a better understanding of students' needs and abilities and strengthening teaching skills and educational abilities, improve educational programs and thereby facilitate the improvement of dynamic assessment of language learners. Dynamic assessment helps language learners, teachers, test designers, and textbook writers significantly. From the dynamic evaluation that evaluates language skills, vocabulary knowledge and pronunciation well, teachers and learners can find the problems of learning the second language and solve their problems by practicing the specified methods unique to this type of evaluation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional identity, cognition, education, teacher, English language, dynamic assessment | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
باقری اصل، جواد؛ حسنی، رفیق؛ عبدالهی، فردین. (1400). بازنمایی معنایی پدیدۀ هویت حرفهای مدیران مدارس متوسطه و ارائة مدلی پارادایمیک. نوآوریهای آموزشی. (4)20: 55-80. doi: 10.22034/jei.2021.276608.1838.
بیرجندی، صمد، و نجفی صارم، سعید. (1391). ارزیابی پویا (DA): تحولی از روندهای فعلی در آزمون و ارزیابی زبان. نظریه و عمل در مطالعات زبان، 2 (4)، 747-753.
رضائی، عباسعلی؛ اسفندیاری، مجتبی. (1402). شناخت معلمان زبان انگلیسی ضمن خدمت ایرانی درباره آموزش ارزشها: مطالعه ترکیبی. مسائل آموزش زبان انگلیسی، انتشار برخط 26 تیر ماه. doi: 10.22054/ilt.2023.73052.760
زارع بهتاش، اسماعیل ؛ فرخیپور، سجاد. (1398). بررسی تأثیر مداخله پویا بر توانش زبانآموزان در تعبیر ارائههای معنوی متون ادبی. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی. (2)9: 493-514. doi: 10.22059/jflr.2019.278032.610
شریف زاده، سیدعلی؛ برجعلی، احمد؛ اسکندری، حسین؛فرخی، نورعلی؛ سهرابی، فرامرز. (1399). شناسایی ویژگیهای روانشناختی در انتخاب معلمان ابتدایی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، (57)16: 282-301. doi: 10.22054/jep.2021.46550.2770.
کاظمی، نادر. (1397). تأثیر ارزیابی پویا در مقابل تشخیصی بر توانایی گفتاری زبانآموزان زبان انگلیسی. پایاننامه چاپ نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
گلی، یوسف؛ فتحی واجارگاه، کوروش؛ صفایی موحد، سعید؛ پوشنه، کامبیز. (1402). طراحی الگوی برنامۀ درسی توسعۀ رهبری مدیران متوسطه براساس رویکرد حل مسئله. نوآوریهای آموزشی. شماره 86. ص 155-190.doi: 0.22034/JEI.2023.377293.2524
میرزایی، علی.، و علی اکبری، محمد. (1396). نقش ابزارهای میانجی اجتماعی فرهنگی در رشد معلمان زبان انگلیسی: بینشهایی از رویکرد تاریخ زندگی .مجله بینالمللی آموزش مادامالعمر، 36(6)، 644-661. DOI: 10.1080/02601370.2017.1373711
نفرزاده نفری، ف.(1395). تأثیر بازخورد خودتنظیمی در ارزیابیهای جمعی، تکوینی و پویا بر درک شنیداری زبانآموزان متوسطه زبان انگلیسی. پایاننامه چاپ نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
Abtahi, T., & Motallebzadeh, K. (2016). Iranian EFL teachers' sense of professional identity and their computer literacy. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 5(2), 207-214. DOI:10.7575/aiac.ijalel.v.5n.2p.207.
Ardin, M. (2018). The effect of diagnostic assessment vs. dynamic assessment on EFL learners’ descriptive and narrative writing. Unpublished MA Thesis, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
Baleni, Z. G. (2015). "Online formative assessment in higher education: Its pros and cons ". Electronic Journal of e -Learning, Vol. 13, pp. 228 -236.
Chen, Y., & Reay, T. (2021). Responding to imposed job redesign: The evolving dynamics of work and identity in restructuring professional identity. Human Relations, 74(10), 1541-1571. doi.org/10.1177/0018726720906437.
Colbeck, C. L. (2008). Professional identity development theory and doctoral education. New Directions for Teaching and Learning, 113, 9-16. https://doi.org/10.1002/tl.304.
Dixson, D. D., & Worrell, F.C. (2016). Formative and summative assessment in the classroom. Theory into Practice, Vol. 55 , pp. 153 -159. DOI: 10.1080/00405841.2016.1148989.
Ebadi, S., Ashtarian, S., M., & Yousefi, N. (2021). Dynamic assessment training and mediational strategies of EFL student mediators. Teaching English Language, 15(2), 95-126. https://doi.org/10.22132/TEL.2021.140223
Fogle, L. W., & Moser, K. (2017). Language teacher identities in the Southern United States: Transforming rural schools. Journal of Language, Identity & Education, 16(2), 65-79. https://doi.org/10.1080/15348458.2016.1277147
Ghanizadeh, A., & Ostad, S. A. (2016). The dynamism of teachers’ identity: The case of Iranian EFL teachers. Sino-US English Teaching, 13(11), 831- 841. DOI:10.17265/1539-8072/2016.11.001.
Grabe, W., and Jiang, X. (2014). Assessing reading. In A.J. Kunnan (Ed.), The companion to language assessment. Volume I: Abilities, contexts, and learners (pp.185-200). John Wiley & Sons, Inc. DOI:10.1002/9781118411360.wbcla060
Jermolajeva, J., & Bogdanova, T. (2017). Professional identity of higher education teachers in samples of Riga and Smolensk. In Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference. Vol 1., 197-207. DOI:10.17770/sie2017vol1.2284.
Kafipour R & Khoshnood A., (2023). Effect of feedback through dynamic assessment on EFL field-dependent and field-independent learners’ speaking skill development. Front. Educ. 8:1049680. doi: 10.3389/feduc.2023.1049680.
Kalali Sani, A. F., Motallebzadeh, Kh., Khodabakhshzadeh, H., & Zeraatpisheh, M. (2021). Iranian EFL teachers' professional identity and their goal orientation. Teaching English Language, 15(1), 137-160. https://doi.org/10.22132/TEL.2021.132248
Poehner, M.E., & Lantolf, J.P. (2005). Dynamic assessment in the language classroom. Language Teaching Research, 9,(3) 233-265. https://doi.org/10.1191/1362168805lr166oa
Rahimi, M., Kushki, A., & Nassaji, H. (2015). Diagnostic and Developmental Potentials of Dynamic Assessment for L2 writing. Language and Sociocultural Theory. 2. 185–208. Doi: 10.1558/lst.v2i2.25956.
Varghese, M., Morgan, B., Johnston, B. & Johnson, K. (2005) Theorizing language teacher identity: Three perspectives and beyond. Journal of Language, Identity, and Education, 4 (1), 21–44. DOI:10.1207/s15327701jlie0401_2.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 95 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 66 |