
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,233,328 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,067,798 |
بررسی نقش جهتگیری استراتژیک و آمادگی صنعت چهارم بر چیرهدستی سازمانی | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
دوره 23، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 15-28 اصل مقاله (914.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2024.379693.1008686 | ||
نویسندگان | ||
حسین دامغانیان* 1؛ فرشته قلعهآقابابایی2 | ||
1گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
پیشرفت تکنولوژی و فضای رقابتی سازمانها را ناچار به بهرهبرداری همزمان از محصولات و خدمات فعلی و کشف پیوستۀ ارائۀ بهترینها (چیرهدستی سازمانی) ساخته است تا در عصر صنعتی جدید (چهارم) موفق شوند. در این میان جهتگیری استراتژیک به عنوان مبنایی برای اقدامات سازمان شناخته و ابزاری برای تحقق اهداف آن محسوب میشود. بنابراین پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش جهتگیری استراتژیک (بازارمحوری و کارآفرینمحوری) و آمادگی صنعت چهارم بر چیرهدستی سازمانی در شعبات شرکت بیمة البرز صورت گرفته است. دادهها به وسیلۀ پرسشنامه گردآوری شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی آن به وسیلۀ روایی صوری و روایی همگرا مورد تأیید قرار گرفته است. تحلیل دادهها نیز به کمک مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارSmart PLS انجام شده است. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان میدهد بازارمحوری، کارآفرینمحوری، و آمادگی صنعت چهارم تأثیر مثبت و معنادار بر چیرهدستی سازمانی دارد. در نتیجه به مدیران توصیه میشود با تجزیه و تحلیل نیازهای مشتریان (بازارمحوری)، اصلاح فرایندها، و استفادة فعالانه از فرصتهای بازار (کارآفرینمحوری) در عین توسعۀ فناوریهای نوظهور (آمادگی صنعت چهارم) و ترکیب آنها مقدمات چیرهدستی سازمانی را فراهم آورند. | ||
کلیدواژهها | ||
آمادگی صنعت چهارم؛ بازارمحوری و کارآفرینمحوری؛ جهتگیری استراتژیک؛ چیرهدستی سازمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Role of Strategic Orientation and Industry 4.0 Readiness on Organizational Ambidexterity | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Damghanian1؛ Fereshteh Ghaleh Agha Babaei2 | ||
1Department of Business Management, Faculty of Economic, Management and Administrative Sciences, Semnan University, Semnan, Iran | ||
2Faculty of Economic, Management and Administrative Sciences, Semnan University, Semnan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The advancement of technology and the competitive environment have forced organizations to simultaneously exploit current products and services and continuously discover the best (organizational ambidexterity), in order to succeed in the new industrial age (fourth). Meanwhile, strategic orientation is considered a basis for the organization's actions and a tool for realizing its goals. Therefore, the current research has been carried out to investigate the role of strategic orientation (market orientation and entrepreneurial orientation) as well as industry 4.0 readiness in organizational ambidexterity in the branches of Alborz Insurance Company. The data was collected using a questionnaire, the reliability of which was confirmed using Cronbach's alpha coefficient, and its composite reliability and validity were confirmed by face validity and convergent validity. Data analysis has been done with the help of structural equation modeling and Smart PLS software. The results of the research hypotheses indicate that market orientation, entrepreneurial orientation, and industry 4.0 readiness have a significant positive effect on organizational ambidexterity. As a result, managers are advised to enhance organizational ambidexterity by analyzing customer needs (market orientation), modifying processes, actively using market opportunities (entrepreneurial orientation), and developing emerging technologies (industry 4.0 readiness). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Organizational Ambidexterity, Industry 4.0 Readiness, Strategic Orientation, Entrepreneurial Orientation and Market Orientation | ||
مراجع | ||
بهرامی، محمدرضا؛ هاشمزاده، غلامرضا؛ شاهمنصوری، اشرف و فتحی هفشجانی، کیامرث (1402). تحلیل مؤلفههای مؤثر بر ارزیابی آمادگی صنعت نسل چهارم. چشمانداز مدیریت صنعتی، (2)13، 267 ـ 297.
توکلی، سیما؛ خداداد حسینی، سید حمید و سهرابی، شهلا (1399). تأثیر ویژگیهای هوش تجاری بر رقابتپذیری شرکتها با نقش میانجی کارآفرینیمحوری، بازارمحوری، و نوآوری در کسبوکار. راهبردهای بازرگانی، (15)17، 159 ـ 178.
خدامی، سهیلا و فاریابی، نگار (1400). بررسی اثر جهتگیریهای استراتژیک و نقش تقویتکنندة دوسوتوانی بر شهرت برند دانشگاهی. مدیریت بر آموزش سازمانها، (3)10، ۱۰۵ ـ ۱۲۹.
طباطباییان، سید حبیبالله؛ پورقاسم، محسن و صفردوستمرکیه، عاطیه (1401). بررسی رابطۀ فرهنگ سازمانی دوسوتوان و عملکرد سازمانی: تبیین نقش تصمیمات و جهتگیریهای استراتژیک دوسویه. مدیریت فرهنگ سازمانی، (2)20، 427 ـ 452.
قلیپور، مجید؛ رحمتی، یلدا و شاهرودی، کامبیز (1401). ارائة الگوی بازارگرایی در صنعت خدمات بانکداری ایران. جامعهشناسی سیاسی ایران، (7)5، 85 ـ 104.
کیانی، مهرداد؛ عندلیباردکانی، داود؛ زارعاحمدآبادی، حبیب و میرفخرالدینی، سید حیدر (1402). تحلیلی بر توانمندسازهای مؤثر بر پیادهسازی اقتصاد مدور و صنعت 4.0 در زنجیرة تأمین. مطالعات مدیریت صنعتی، (70)21، 1 ـ 43.
مرادی، محمود؛ یاکیده، کیخسرو و مدنی، فاطمه (1394). فرهنگ سازمانی دوسوتوان و عملکرد: نقش حیاتی دوسوتوانی سازمانی. مدیریت فرهنگ سازمانی، (4)13، 1245 ـ 1266.
مظفریمهر، محمدسعید و تقویفرد، محمدتقی (1403). طراحی و مدلسازی تحول دیجیتال مبتنی بر انقلاب صنعتی نسل چهارم در صنعت خودروسازی. مدیریت صنعتی، (1)16، 148 ـ 174.
ملکی مینباش رزگاه، مرتضی؛ امینی خیابانی، غلامرضا و خوانساری، یحیی (1398). ارزشسازی ظرفیتهای بازاریابی با تأکید بر کارآفرینیمحوری و بازارمحوری؛ نقش میانجی نگرش نوآورانه. مدیریت بازرگانی، (1)11، 87 ـ 104.
Adler, R., Hiromoto, T., & Suzuki, H. (2020). Amoeba management and organizational ambidexterity: Similarities, differences, and implications for organizational fit and success. International Journal of Productivity and Performance Management, 69)2(, 405-427. https://doi.org/10.1108/IJPPM-07-2018-0254
Ali, G. A., Hilman, H., & Gorondutse, A. H. (2020). Effect of entrepreneurial orientation, market orientation and total quality management on performance: Evidence from Saudi SMEs. Benchmarking: An International Journal, 27(4), 1503-1531.
Anderson, B. S., Kreiser, P.M., Kuratko, D. F., Hornsby, J. S., & Eshima, Y. )2015(. Reconceptualizing entrepreneurial orientation. Strategic Management Journal, 36(10), 1579–1596.
Bahrami, M. R., Hashemzadeh, Gh., Shahmansouri, A., & Fathi Hefeshjani, K. (2023). Analyzing Effective Components in Industry 4.0 Readiness Assessments. Industrial Management Perspective, 13(2), 267-297. (in Persian)
Blarr, W. H. (2012). Organizational Ambidexterity Implications for the Strategy, Performance Linkage. Gabler Verlag Wiesbaden.
Brix, J. (2019). Ambidexterity and organizational learning: revisiting and reconnecting the literatures. The Learning Organization, 26(4), 337-351. https://doi.org/10.1108/TLO-02-2019-0034
Buli, B. M. (2017). Entrepreneurial orientation, market orientation and performance of SMEs in the manufacturing industry: evidence from Ethiopian enterprises. Management Research Review, 40(3), 292-309.
Castelo-Branco, I., Cruz-Jesus, F., & Oliveira, T. (2019). Assessing Industry 4.0 readiness in manufacturing: Evidence for the European Union. Computers in Industry, 107, 22-32.
Ciampi, F., Demi, S., Magrini, A., Marzi, G., & Papa, A. (2021). Exploring the impact of big data analytics capabilities on business model innovation: The mediating role of entrepreneurial orientation. Journal of Business Research, 123, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.09.023.
Demong, N., Melissa, S., Emi Normalina., O., Ramita Abdul., R., & Mornizan, Y. (2021). Industry 4.0 readiness assessment tool: a conceptual framework from social well-being perspective. Romanian Journal of Information Technology and Automatic Control, 31(1), 53-64.
Dranev, Y., Izosimova, A., & Meissner, D. (2018). Organizational Ambidexterity and Performance: Assessment Approaches and Empirical Evidence. Journal of the Knowledge Economy, 11, 676–691. https://doi.org/10.1007/s13132-018-0560
Ed-Dafali, S., Al-Azad, M. S., Mohiuddin, M., & Hassan Reza, N. (2023). Strategic orientations, organizational ambidexterity, and sustainable competitive advantage: Mediating role of industry 4.0 readiness in emerging markets. Journal of Cleaner Production, 401. doi:/10.1016/j.jclepro.2023.136765
Enkel, E., Heil, S., Hengstler, M. & Wirth, H. (2016). Exploratory and exploitative innovation: To what extent do the dimensions of individual level absorptive capacity contribute. Technovation, 60, 29-38.
Friedrich, B. (2023). Leveraging Organizational Structure to Achieve Ambidexterity as a Dynamic Capability in Service Organizations. Master's thesis of university of Turku.
Ghantous, N. & Alnawas, I. (2020). The differential and synergistic effects of market orientation and entrepreneurial orientation on hotel ambidexterity. Journal of Retailing and Consumer Services, 55, 102072.
Gholipour, M., rahmati, Y., & shahroudi, K. (2022). Presenting a market orientation model in the Iranian banking services industry. Political Sociology of Iran, 5(7), 85-104. doi: 10.30510/psi.2022.272329.1519. (in Persian)
Hajipour, B. & Momeni, M. (2009). Recognizing Resource-Based Approach to Organizational Resources and Constant Competitive Advantage (Case Study: Saran Manufacturing Co.). Strategic Management Thought, 3(1), 77-102. doi: 10.30497/smt.2009.124. (in Persian)
Jayashree, S., Reza, M. N. H., Malarvizhi, C. A. N., & Mohiuddin, M. (2021). Industry 4.0 implementation and Triple Bottom Line sustainability: an empirical study on small and medium manufacturing firms. Heliyon, 7(8), e07753.
Jogaratnam, G. (2017). The effect of market orientation, entrepreneurial orientation and human capital on positional advantage: evidence from the restaurant industry. International Journal of Hospitality Management, 60, 104-113.
Kassotaki, O. (2022). Review of Organizational Ambidexterity Research. Sage Open, 12(1). https://doi.org/10.1177/21582440221082127
Keh, H. T., Nguyen, T. T. M., & Ng, H. P. (2007). The effects of entrepreneurial orientation and marketing information on the performance of SMEs. Journal of Business Venturing, 22(4), 592–611.
Khoddami, S. & Faryabi, N. (2021). Investigating the effect of strategic orientations and the role of organizational ambidexterity on academic brand reputation. Journal of managing education in organizations, 10(3), 105-129. URL: http://journalieaa.ir/article-1-239-fa.html. (in Persian)
Kiani, M., Andalib Ardakani, D., Zare Ahmadabadi, H., & Mirfakhraddini, S. H. (2023). An analysis of the enablers effective on the implementation of the circular economy and Industry 4.0 in the supply chain. Industrial Management Studies, 21(70), 1-43. doi: 10.22054/jims.2023.71900.2835. (in Persian)
Kumar, V., Jones, E., Venkatesan, R., & Leone, R. P. (2011). Is market orientation a source of sustainable competitive advantage or simply the cost of competing?. Journal of Marketing, 75(1), 16-30.
Lee, O.-K. (Daniel), Sambamurthy, V., Lim, K. H., & Wei, K. K. (2015). How Does IT Ambidexterity Impact Organizational Agility?. Information Systems Research, 26(2), 398–417. http://www.jstor.org/stable/24700124
Maleki Minbashrazgah, M., Amini Khiabani, G., & Khansari, Y. (2019). Value Creation for Marketing Capacities; Articulating Entrepreneurship Orientation and Market Orientation Interactions: The Mediating Role of Innovative Approach. Journal of Business Management, 11(1), 87-104. doi: 10.22059/jibm.2018.257205.3040. (in Persian)
Mayr, A., Weigelt, M., Kuhl, A., Grimm, S., Erll, A., Potzel, M., & Franke, J. (2018). Lean 4.0 - A Conceptual Conjunction of Lean Management and Industry 4.0, 51st CIRP Conference on Manufacturing Systems, Procedia CIRP 72: 622–628. doi:10.1016/j.procir.2018.03.292.
Moradi, M., Yakideh, K., & Madani, F. (2016). Organizational Culture Ambidexterity and Performance: The Critical Role of Organizational Ambidexterity. Organizational Culture Management, 13(4), 1245-1266. doi: 10.22059/jomc.2016.55436. (in Persian)
Mozafari Mehr, M. S. & Taghavifard, M. T. (2024). Designing and Modeling Digital Transformation in the Automotive Industry: Leveraging the Fourth Industrial Revolution. Industrial Management Journal, 16(1), 148-174. doi: 10.22059/imj.2024.373674.1008135. (in Persian)
Narver, J. C. & Slater, S. F. (1990). The effect of a market orientation on business profitability. Journal of marketing, 54(4), 20-35.
Ogrean, C. (2016). Solving Strategic Paradoxes through Organizational Ambidexterity - A Foray into the Literature-. Studies in Business and Economics, 11(2), 97-103. https://doi.org/10.1515/sbe-2016-
O'Reilly, C. A. & Tushman, M. L. (2004). The Ambidextrous Organization. Harvard Business Review, 82(4), 74–81.
----------------------------------------. (2008). Ambidexterity as a dynamic capability: resolving the innovator's dilemma. Research in Organizational Behavior, 28, 185–206.
Patel, P., Messersmith, J., & Lepak, D. (2013). Walking the Tightrope: An Assessment of the Relationship between High Performance Work System and Organizational Ambidexterity. Academy of Management Journal, 56, 1420-1442. http://dx.doi.org/10.5465/amj.2011.0255
Prasetio, A. B., Aboobaider, B. M., & Ahmad, A. (2022). Organizational Ambidexterity as an Outcome of Quality Dimensions and Triple Helix: The Role of Technology Readiness and User Satisfaction. Sustainability, 14(21), 14237. https://doi.org/10.3390/su142114237
Qina, J., Liua, Y., & Grosvenora, R. (2016). A Categorical Framework of Manufacturing for Industry 4.0 and Beyond. Procedia CIRP, 52, 173–178.
Rosin, F., Forget, P., Lamouri, S., & Pellerin, R. (2020). Impacts of Industry 4.0 technologies on Lean principles. International Journal of Production Research, (58)6, 1644-1661. DOI: 10.1080/00207543.2019.1672902
Sahi, G. K., Gupta, M. C., & Cheng, T. C. E. (2020). The effects of strategic orientation on operational ambidexterity: a study of indian SMEs in the industry 4.0 era. International Journal of Production Economics, 220, 107395.
Scholz, V. & Castro, J. (2022). Organizational Ambidexterity in Practice (An Exploratory Study to Examine the Implementation of Selected Individual-Level Design Dimensions). Master degree, Nova School of Business and Economics.
Severgnini, E., Vieira, V., & Galdamez, E. (2018). The indirect effects of performance measurement system and organizational ambidexterity on performance. Business Process Management Journal. https://doi.org/10.1108/BPMJ-06-2017-0159
Shakiba, H., Pazhouhan, A., Amiri, S., & Sakhdari, K. (2023). Inclusive urban entrepreneurial ecosystem: An exploration of factors affecting organizational ambidexterity. Annals of Public and Cooperative Economics.
Song, L. & Jing, L. (2017). Strategic orientation and performance of new ventures: empirical studies based on entrepreneurial activities in China. International Entrepreneurship and Management Journal, 13, 989–1012. https://doi.org/10.1007/s11365-017-0433-z
Stentoft, J., Wickstrøm, K. A., Philipsen, K., & Haug, A. (2021). Drivers and barriers for Industry 4.0 readiness and practice: empirical evidence from small and medium-sized manufacturers. Production Planning & Control, 32(10), 811-828. DOI: 10.1080/09537287.2020.1768318
Tabatabaeian, S. H., Pourqasem, M., & Safardoust Markiyeh, A. (2022). An Investigation of the Relationship between Ambidextrous Organizational Culture and Organizational Performance: Explaining the Role of Strategic Ambidextrous Decisions and Orientations. Organizational Culture Management, 20(2), 427-452. doi: 10.22059/jomc.2021.329465.1008342. (in Persian)
Tavakoli, S., Khodadad Hosseini, S. H., & sohrabi, S. (2020). The Impact of Business Intelligence Characteristics on Competitiveness of Companies with the Mediating Role of Entrepreneurship, Market Orientation and Business Innovation. Commercial Strategies, 17(15), 159-178. doi: 10.22070/cs.2020.3217. (in Persian)
Tirtayasa, S. & Rahmadana, M. (2023). Mediating Effect of Product Innovation on Market Orientation and Marketing Performance of SME’S During the COVID-19 Pandemic in Indonesia. International Journal of Sustainable Development and Planning, 18(2), 393-399.
Tortora, A. M., Maria, A., Valentinac, D. P., Iannone, R., & Pianese, C. (2021). A survey study on Industry 4.0 readiness level of Italian small and medium enterprises. Procedia Computer Science, 180, 744-753.
Trieu, H., Van Nguyen, P., Nguyen Thuong, T. M., Vu, H., & Tran, K. (2023). Information technology capabilities and organizational ambidexterity facilitating organizational resilience and firm performance of SMEs. Asia Pacific Management Review, 28, 544-555.
Wales, W. J., Kraus, S., Filser, M., Stockmann, C., & Covin, J. G. (2021). The status quo of research on entrepreneurial orientation: conversational landmarks and theoretical scaffolding. Journal of Business Research, 128, 564–577.
Wang, S., Wan, J., Li, D., & Zhang, C. (2016). Implementing Smart Factory of Industrie 4.0: An Outlook. International Journal of Distributed Sensor Networks, 12(1), 3159805. doi:10.1155/2016/3159805.
Wolf, T., Cantner, U., Graf, H., & Rothgang, M. (2019). Cluster Ambidexterity towards Exploration and Exploitation: Strategies and Cluster Management. The Journal of Technology Transfer, 44(6), 1840–1866. doi:10.1007/s10961-017-9617-5.
Zabiegalski, E. (2019). The Rise of the Ambidextrous Organization: The Secret Revolution Happening Right Under Your Nose. Business Research Consulting. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 214 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 202 |