![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,248 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,925,845 |
اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر مسئولیتپذیری اجتماعی و هوش اخلاقی کودکان 9 تا 12 سال | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 9، دوره 15، شماره 4، دی 1403، صفحه 147-161 اصل مقاله (753.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.344560.644301 | ||
نویسندگان | ||
زینب غدیری بیدهندی1؛ سیدمحمود میرزمانی بافقی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی بالینی و تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ روان شناسی، موسسه آموزش عالی بصیر، آبیک، قزوین، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر مسئولیتپذیری اجتماعی و هوش اخلاقی کودکان 9 تا 12 سال انجام گرفت. این پژوهش با روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و مرحلۀ پیگیری دوماهه انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل کودکان 9 تا 12 سالۀ منطقۀ 12 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود. در این پژوهش 32 کودک (دختر) با ضعف در مسئولیتپذیری اجتماعی و هوش اخلاقی به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (17 کودک در گروه آزمایش و 15 کودک در گروه گواه). کودکان حاضر در گروه آزمایش آموزش فلسفۀ کودکان را در هشت جلسۀ 60 دقیقهای دریافت کردند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامۀ مسئولیتپذیری اجتماعی (SRQ) و پرسشنامۀ هوش اخلاقی (EIQ) بود. دادههای جمعآوریشده به شیوۀ تحلیل واریانس آمیخته و آزمون بنفرونی با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش فلسفه به کودکان بر مسئولیتپذیری اجتماعی (0/001>P؛ 0/55=Eta؛ 36/30=F) و هوش اخلاقی (0/001>P؛ 0/64=Eta؛ 55=F) کودکان تأثیر معنادار دارد. براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش فلسفه با بهرهگیری از گفتگوی عمیق و ایجاد توانمندی درونی در کودک میتواند بهعنوان روشی مناسب برای بهبود مسئولیتپذیری اجتماعی و هوش اخلاقی کودکان مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فلسفه به کودکان؛ مسئولیتپذیری اجتماعی؛ هوش اخلاقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Efficacy of Philosophy Training for Children on the Social Responsibility and Ethical Intelligence of 9-12-Year-Old Children | ||
نویسندگان [English] | ||
Zeinab Ghdiri Bidhendi1؛ Seyyed Mahmoud Mirzamani Bafghi2 | ||
1Department of Clinical and Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
2Department of Psychology, Faculty of Psychology, Basir Institute of Higher Education, Abik, Qazvin, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted to investigate the efficacy of philosophy training for children in fostering social responsibility and ethical intelligence in 9-12-year-old children. The present study was quasi-experimental with pretest, posttest and control group design method. Additionally, a two-month follow-up period was implemented. The statistical population of the current survey consisted of 9-11-year-old children residing in Tehran during the academic year 2021-2022. The purposive sampling method was employed to select thirty-two girls with low social responsibility and ethical intelligence. The girls were randomly assigned to the experimental and control groups, with 17 children in the experimental group and 15 in the control group. Eight 60-minute sessions of training philosophy for children were administered to the experimental group’s children. The questionnaires that were implemented were the Social Responsibility Questionnaire (SAQ) and the Ethical Intelligence Questionnaire (EIQ). The collected data were analyzed through mixed ANOVA and Bonferroni test via SPSS23 software. The results showed that the instruction of children in philosophy has a significant effect on social responsibility (F=36.30, Eta-0.55, P<0.001) and ethical intelligence (F=55, Eta=0.64, P<0.001). According to the findings of the study it can be concluded that training philosophy for children can be used as an efficient method to improve the children’s social responsibility and ethical intelligence through employing deep conversation and creating internal empowerment in the child. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ethical Intelligence, Social Responsibility, Training Philosophy for Children | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
امینیمقدم، ی.، رضایی، ع. م.، و مکوند حسینی، ش. (1397). ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش اخلاقی کودکان مبتنی بر نظریۀ بوربا. فصلنامۀ اندازهگیری تربیتی. 9(34)، 45-27. https://doi.org/10.22054/jem.2019.40348.1903
پورسید، س.، و پورسید، س. (1400). ارتباط هوش اخلاقی با سلامت روان در دانشجویان. اخلاق در علوم و فناوری. 16(1)، 154-151. http://ethicsjournal.ir/article-1-2182-fa.html
تربتینژاد، ح.، قاسمپور، ص.، و طاهونه بان گل خطمی، س. (1400). اثربخشی قصهگویی بر میزان هوش اخلاقی و گنجینۀ لغات دانشآموزان پایۀ دوم دبستان. پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره. 7(15)، 123-105. https://educationscience.cfu.ac.ir/article_2151.html
جلائی، م.، چراغ ملایی، ل.، و خدابخش پیرکلانی، ر. (1398). تأثیر بازی مبتنی بر هوش اخلاقی بر وجدان، خویشتنداری و مسئولیتپذیری اجتماعی کودکان بااستعداد دبستانی. روانشناسی تربیتی. 15(54)، 89-59. https://doi.org/10.22054/jep.2020.38713.2536
چراغزاده، م.، کردنوقابی، ر.، و سهرابی، ز. (1398). اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر احساس تنهایی و ناامیدی دانشآموزان. تفکر و کودک. 10(1)، 50-37. https://doi.org/10.30465/fabak.2019.4927
دهقان منشادی، م.، شفیعی، ف.، و همتی، ح. (1400). تأثیر آموزش خویشتنداری به شیوۀ فلسفه برای کودکان بر خودکنترلی دانشآموزان پایۀ دوم ابتدایی شهر یزد. پژوهش در آموزش علوم ابتدایی. 3(5)، 50-38. https://reek.cfu.ac.ir/article_1803.html
رحیمی، س.، واحدی، ش.، و ایمانزاده، ع. (1398). تأثیر آموزش «فلسفه برای کودکان» بر تابآوری دانشآموزان ابتدایی. تفکر و کودک. 10(2)، 112-91. https://fabak.ihcs.ac.ir/article_8829.html?lang=fa
رستمی، ک.، فیاض، ا.، مفیدی، ف.، ملکی، ح.، و بهشتی، س. (1398). تأثیر برنامۀ آموزشی فلسفه برای کودکان بر میزان مهارت استدلال دانشآموزان پسر. پژوهش در نظامهای آموزشی. 13(46)، 33-23. https://doi.org/10.22034/jiera.2019.144300.1584
شریعت باقری، م.، و نیکپور، ف. (1397). تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی-ارتباطی بر مسئولیتپذیری و سازگاری دانشآموزان. روشها و مدلهای روانشناختی. 9(32)، 220-203. https://jpmm.marvdasht.iau.ir/article_3159.html?lang=fa
شیرزادی، م.، بیاتی، ش.، بداقی، آ.، و بابادی عکاشه، ن. (1400). اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر هنجارگریزی و درگیری تحصیلی دانشآموزان پسر پایۀ ششم ابتدایی شهر بروجن. مجلۀ علوم روانشناختی. 20(98)، 304-295. http://psychologicalscience.ir/article-1-865-fa.html
عیسی مراد، ا.، نفر، ز.، و فاطمی، ف. (1398). اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر همدلی و حل مسئلۀ اجتماعی دانشآموزان پنجم ابتدایی. مطالعات روانشناسی بالینی. 9(36)، 134-117. https://doi.org/10.22054/jcps.2020.42545.2139
فتحی آذر، ا.، تقیپور، ک.، و حاج آقایی خیابانی، آ. (1398). تأثیر برنامۀ آموزش فلسفه برای کودکان بر خودتنظیمی هیجانی کودکان کار. تفکر و کودک. 10(2)، 114-95. https://doi.org/10.30465/fabak.2020.4930
فتحی، ل.، احقر، ق.، و نادری، ع. (1397). تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان (P4C) به روش پژوهش مشارکتی بر مسئولیتپذیری دانشآموزان. خانواده و پژوهش. 15(1)، 18-7. http://qjfr.ir/article-1-560-fa.html
فتحی، ل.، احقر، ق.، و نادری، ع. (1398). تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان (P4C) به روش پژوهش مشارکتی بر روابط میانفردی دانشآموزان. تعلیم و تربیت. 35(4)، 64-51. http://qjoe.ir/article-1-2088-fa.html
فلاح مهنه، ت.، یمینی، م.، و مهدیان، ح. (1397). تأثیر رویکرد محتوایی آموزش فلسفه برای کودکان بر باورهای فراشناختی و تفکر انتقادی دانشآموزان ابتدایی. پژوهش در نظامهای آموزشی. 12(42)، 172-157. https://doi.org/10.22034/jiera.2018.84470
کردلو، م. (1387). بررسی عوامل مؤثر بر مسئولیتپذیری اجتماعی دانشآموزان در خانه و مدرسه. نشریۀ مشاور مدرسه. 4(1)، 11-4. https://ensani.ir/fa/article/58350/
محمدیان، ب.، و فرقدانی، آ. (1397). اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر ارزیابی تعارض بین والدین و خودگردانی تحصیلی. تفکر و کودک. 9(1)، 72-53. https://fabak.ihcs.ac.ir/article_3529.html
References Amini Moghadam, Y., Rezaei, A., & Makvand Hoseyni, S. (2018). Preparation and standardization the moral intelligence of children questionnaire based on Borba's theory. Quarterly of Educational Measurement, 9(34), 27-45. https://doi.org/10.22054/jem.2019.40348.1903 (In Persian) Canen, M. J., & Brooker, R. J. (2017). ERN, theta power, and risk for anxiety problems in preschoolers. Biological Psychology, 123, 103-110. https://doi.org/10.1016/j.biopsycho.2016.12.003 Cheraghzadeh, M., Kord Noghabi, R., & Sohrabi, Z. (2019). The effectiveness of training philosophy to children on the feeling of loneliness and disappointment of students. Thinking and Children, 10(1), 37-50. https://doi.org/10.30465/fabak.2019.4927 (In Persian) Dehghan Manshadi, M., Shafiee, F., & Hemati, H. (2021). The effectivness of self-care education on children's philosophy on self-control of second grade elementary students in Yazd. Research in Elementary Education, 3(5), 38-50. https://reek.cfu.ac.ir/article_1803.html?lang=en (In Persian) Fathi, L., Ahghar, G., & Naderi, E. (2018). Teaching philosophy for children (p4c) using a community of inquiry method and its impact on students’ accountability. Quarterly Journal of Family and Research, 15(1), 7-18. Fathi, L., Ahghar, G., & Naaderi, E. (2020). Teaching Philosophy for Children (P4C) Using a Community of Inquiry Method and its Impact on Students’ Interpersonal Relations. Journal of Education, 35(4), 51-64 Fathi Azar, E., Taghipour, K., & Haj Agaie Khiabani, A. (2020). The effectiveness of Teaching Philosophy for Children on emotional self-regulation in labor children. Thinking and Children, 10(2), 141-161. https://doi.org/10.30465/fabak.2020.4930 (In Persian) Falah Mehneh, T., Yamini, M., & Mahdian, H. (2018). The impact of the content approach of teaching philosophy for children on metacognitive beliefs and critical thinking of elementary school students. Journal of Research in Educational Systems, 12(42), 157-172. https://doi.org/10.22034/jiera.2018.84470 (In Persian) Gholami Motlagh, F., Nobahar, M., & Raiesdana, N. (2020). The relationship of moral intelligence and social capital with job satisfaction among nurses working in the emergency department. International Emergency Nursing, 52, 100911. https://doi.org/10.1016/j.ienj.2020.100911 Humberto, M., Moura, F., & Giannotti, M. (2022). Incorporating children's views and perceptions about urban mobility: Implementation of the “philosophy with children” inquiry approach with young children. Travel Behaviour and Society, 26, 168-177. https://doi.org/10.1016/j.tbs.2021.10.003 Isiklar, S., & Ozturk, Y.A. (2021). The Effect of Philosophy for Children (P4C) Curriculum on Critical Thinking through Philosophical Inquiry and Problem Solving Skills. International Journal of Contemporary Educational Research, 9(1), 130-142. https://doi.org/10.33200/ijcer.942575 Isa Morad Roudineh, A., Nafar, Z., & Fatemi, F. (2019). The effectiveness of teaching philosophy on children on empathy and solving social problems elementary school students. Clinical Psychology Studies, 9(36), 117-134. https://doi.org/10.22054/jcps.2020.42545.2139 (In Persian) Jalaei, M., Cheraghmollaei, L., & Khodabakhsh Pirkalani, R. (2019). The effect of play based on moral intelligence on conscience, self-control and social responsibility of elementary school children. Educational Psychology, 15(54), 59-89. https://doi.org/10.22054/jep.2020.38713.2536 (In Persian) Kurdlo, M. (2008). Investigating the factors affecting the social responsibility of students at home and school. School Counselor Journal, 4(1), 4-11. https://ensani.ir/fa/article/58350/ (In Persian) Kwok, S.Y. C. L., Gu, M., & Cheung, A. P. S. (2017). A longitudinal study of the role of children’s altruism and forgiveness in the relation between parental aggressive discipline and anxiety of preschoolers in China. Child Abuse & Neglect, 65, 236-247. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.02.004 Lam, C. (2022). A Philosophy for Children Approach to Professional Development of Teachers. Cambridge Journal of Education, 53(1), 1-17. https://doi.org/10.1080/0305764X.2022.2056143 Lennick, D., & Kiel, F. (2011). Moral Intelligence 2.0: Enhancing Business Performance and Leadership Success in Turbulent Times. Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River. Lipman, M. (2003). Thinking in education (2nd Ed.). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511840272 Malboeuf-Hurtubise, C., Léger-Goodes, T., Mageau, G. A., Joussemet, M., Herba, C., Chadi, N., ... & Gagnon, M. (2021). Philosophy for children and mindfulness during COVID-19: Results from a randomized cluster trial and impact on mental health in elementary school students. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, 107, 110260. https://doi.org/10.1016/j.pnpbp.2021.110260 Mohammadiyan, B., & Farghadani, A. (2018). The effectiveness of teaching philosophy for children on the assessment of conflict between parents and academic self-management. Thinking and Children, 9(1), 53-72. https://fabak.ihcs.ac.ir/article_3529.html?lang=fa (In Persian) Pourseyed, S. M., & Pourseyed, S. R. (2021). The relationship between Ethical Intelligence and mental health in students. Ethics in Science and Technology, 16(1), 151-154. Qu, G., Wang, L., Tang, X., Wu, W., Zhang, J., & Sun, Y. (2020). Association between caregivers’ anxiety and depression symptoms and feeding difficulties of preschool children: A cross-sectional study in rural China. Archives de Pédiatrie, 27(1), 12-17. https://doi.org/10.1016/j.arcped.2019.11.007 Rahimi, S., Vahedi, S., & Imanzadeh, A. (2020). The effect of “philosophy for children” education on resiliency of elementary students. Thinking and Children, 10(2), 91-112. https://fabak.ihcs.ac.ir/article_8829.html?lang=en (In Persian) Ren, L., & Xu, W. (2019). Coparenting and Chinese preschoolers’ social-emotional development: Child routines as a mediator. Children and Youth Services Review, 107, 104549. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104549 Rostami, K., Fayaz, I., Mofidi, F., Maleki, H., & Beheshti, S. (2019). The effect of philosophy for children educational program on the reasoning skills of the fifth grade elementary school boy students. Journal of Research in Educational Systems, 13(46), 23-33. https://doi.org/10.22034/jiera.2019.144300.1584 (In Persian) Shariat Bagheri, M., & Nikpour, F. (2018). The effect of teaching socio-communicative skills on accountability and adaptation with school in students. Psychological Models and Methods, 9(32), 203-220. https://jpmm.marvdasht.iau.ir/article_3159.html?lang=en (In Persian) Shirzadi, M., Bayati, S., Bodaghi, A., & Babadi Akasheh, N. (2021). The effectiveness of philosophy for children program on academic incivility and academic engagement of sixth grade male students in borujen. Journal of Psychological Science, 20(98), 295-304. http://psychologicalscience.ir/article-1-865-en.html (In Persian) Siddiqui, N., Gorard, S., & See, B. H. (2019). Can learning beyond the classroom impact on social responsibility and academic attainment? An evaluation of the Children’s University youth social action programme. Studies in Educational Evaluation, 61, 74-82. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2019.03.004 Torbatinezgad, H., Ghasempoor, S., & Tahooneban Gol Khatmi, S. (2022). The effectiveness of storytelling on the level of moral intelligence and vocabulary of second grade students. Journal of Pouyesh in Education and Consultation (JPEC), 7(15), 105-123. https://educationscience.cfu.ac.ir/article_2151.html?lang=en (In Persian) Whalen, D. J., Sylvester, C. M., & Luby, J. L. (2017). Depression and anxiety in preschoolers: A review of the past 7 years. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 26(3), 503-522. https://doi.org/10.1016/j.chc.2017.02.006 Wubbolding, R. E., Robey, P., & Brickell, J. (2010). A partial and tentative look at the future of choice theory, reality therapy and lead management. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy, 19(2), 25-34. https://www.wglasserinternational.org/wp-content/uploads/bsk-pdf-manager/newsletter_Spring2010.pdf Yildirim, E. D., Roopnarine, J. L., & Abolhassani, A. (2020). Maternal use of physical and non-physical forms of discipline and preschoolers’ social and literacy skills in 25 African countries. Child Abuse & Neglect, 106, 104513. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104513 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 263 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 81 |