تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,113 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,393 |
نقش گرایش به رویکرد استارتآپ ناب بر عملکرد پروژه توسعه محصول جدید در حوزه زیست فناوری | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 10، دوره 17، شماره 3، آذر 1403، صفحه 22-53 اصل مقاله (1.6 M) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2024.376137.654366 | ||
نویسندگان | ||
فیروزه طبیب زاده1؛ سیّدرضا حجازی* 2؛ مرتضی موسی خانی3 | ||
1گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2گروه کارآفرینی فناورانه، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: زیستفناوری به عنوان یک صنعت اصلی و در حال رشد در جهان دیده میشود که به رشد اقتصادی بسیاری از کشورها کمک قابل توجهی کرده است. تلاشهای زیستفناوری همواره با چالشهای خاصی در تجاری سازی و توسعه محصول جدید همراه بوده است که سایر تلاشهای کارآفرینانه با آن روبه رو نبودهاند. تجاری سازی تحقیقات و به بازار رساندن آن برای توسعه صنعت زیستفناوری ضروری است و یک نیاز اساسی برای فارغ التحصیلان اینگونه رشتههاست که قادر باشند این فرایند را هدایت کنند. از سویی، فشار و سرعت تغییر کسب و کارها در قرن بیست ویکم، انواع سازمانها را (از کوچک تا شرکتهای بزرگ، دولتی یا خصوصی) مجبور به استفاده از مدیریت صحیح و تولید کرده تا سریع نوآوری کرده و خودشان را همگام با بازار محفوظ دارند. با توجه به این عوامل، روش استارتآپ ناب، در حال حاضر در بسیاری از شرکتهای بزرگ و کوچک و نوپا بهکار گرفته شده است. برای پشتیبانی شرکتهای نوپای فناورانه مخاطره پذیر، استارتآپ ناب، مجموعه ای از روشها را برای آزمایش و اعتبار سنجی ایدهها و محصولات پیشنهاد میکند، بنابراین سریعتر به تغییرات بازار پاسخ میدهد. علی رغم افزایش ارتباط استارتآپ ناب به عنوان موضوعی بجا برای کارآفرینی فناورانه و نوآوری در مدل کسب و کار، تحقیقات موجود تا حد زیادی نشان از انطباق آن در میان مشاغل دیجیتال و نادیده گرفتن انطباق و کاربرد آن توسط دانشمندان در استارتاپهایی با زمینههای فناوری غیر از نرم افزار میدهد. بر این اساس شناخت ارتباط استارت آپ ناب در حوزه های دیگری همچون زیست فناوری ضرورت می یابد. هدف پژوهش حاضر، تبیین نقش گرایش به استارت آپ ناب بر عملکرد پروژه توسعه محصول جدید در حوزه زیست فناوری میباشد. روش: پژوهش از نوع کیفی با راهبرد مطالعه موردی با ابزارهای مشاهده، مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته و مواد صوتی می باشد. جامعه آماری مصاحبه متشکل از 18 نفر خبرگان و متخصصان و اساتید حوزه زیستفناوری در گرایشهای مختلف و مدیران استارتآپهای زیستفناوری و نیز مدیران شتابدهندههای علوم زیستی که دارای تخصص و تجربه در زمینههای مرتبط بودند، میباشد. برای استانداردسازی ابزار سنجش نیز از روایی صوری و پایایی بازآزمون و پایایی بین دو کدگذار استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد و یافته ها در سه مضمون اصلی و نه مضمون فرعی کدگذاری شدند. یافتهها: پس از انجام فرایند کدگذاری، در مجموع 46 کد اولیه، 9 مضمون فرعی و 3 مضمون اصلی حاصل شده است. مضمونهای اصلی و فرعی در این پژوهش که مرتبط با فرآیند کارآفرینانه تشخیص داده شده اند، عبارتند از: مضمون اصلی چرخه استارتآپ ناب مشتمل بر مضمونهای فرعی فرضیه سازی و گرایش به مشتری، ساخت، اندازهگیری و یادگیری؛ مضمون اصلی تعدیل کنندههای چرخه استارتآپ ناب مشتمل بر مضمون های فرعی عدم قطعیت، درجه نوآوری و رویکرد بازاریابی و مضمون اصلی عملکرد پروژه توسعه محصول مشتمل بر مضامین فرعی موفقیت پروژه توسعه محصول و جایگاه خوب در بازار می باشد. نتیجه گیری: بحث در خصوص یافتهها منتج به شکل گیری 5 قضیه گردید و مطرح کرد که گرایش کسب و کارها به ویژه استارت آپ ها و شرکت های نوپای فناور حوزه زیست فناوری به روش استارت آپ ناب در عملکرد پروژه های توسعه محصول جدید آنها می تواند تأثیرگذار باشد. این تأثیرگذاری از مؤلفه های استارت آپ ناب که مشتمل بر تفکر، ساخت، اندازه گیری و یادگیری هستند حاصل می شود. همچنین نوع نوآوری (بنیادی یا افزایشی)، سطح عدم اطمینان بازار، سطح عدم اطمینان فناوری و در آخر نوع رویکرد بازاریابی (B2B یا B2C) نیز می توانند نقشی اثرگذار بر این رابطه داشته باشند و آن را در جهت مثبت افزایش یا کاهش دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
استارت آپ ناب؛ توسعه محصول جدید؛ زیست فناوری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of lean start-up approach on new product development project performance in biotechnology | ||
نویسندگان [English] | ||
Firouzeh Tabibzadeh1؛ Seyed Reza Hejazi2؛ morteza Mousakhani3 | ||
1Department of Entrepreneurship, Faculty of Management and Economics Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Technological entrepreneurship department, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran. Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Department of Management, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Objective: Biotechnology is one of the leading and growing industries in the world, contributing significantly to the economic growth of many countries. Bio-entrepreneurs always face many challenges in commercializing and developing their new products; so much so that the startup stage of biotechnology companies is basically called the "valley of death for companies". To support risky technological startups, Lean Startup offers a set of methods for testing and validating ideas and products, which help them respond more quickly to market changes. The Lean Startup method is a popular framework for creating innovative and pioneering companies and is increasingly attracting the attention of entrepreneurs and large organizations around the world. Since understanding the relationship between lean startups and biotechnology is also important, this study systematically and purposefully examines the relationship between lean startup trends and new product development project performance in biotechnology for the first time in Iran. Method: This is a qualitative-research with a case study strategy with Observation, semi-structured in-depth interview and audio material tools. The statistical population of the interview consists of 18 experts and specialists and professors in the field of biotechnology in various trends and managers of biotechnology start-ups as well as managers of biological science accelerators who had expertise and experience in related fields. To standardize the measurement tool, the validity of the combination of six strategies and the reliability of the test and the reliability between two coders have been used. Thematic analysis method was used to analyze the findings and the findings were coded into three main themes and nine sub-themes. Finally, five theorems were obtained from the intersection of the observed pattern, which is the result of the practical field of research, and the research theoretical pattern, which is the result of the theoretical literature of research. Findings: After the coding process, a total of 46 primary codes, 9 sub-themes and 3 themes have been obtained. The themes and sub-themes in this research, which are related to the entrepreneurial process, are: the theme of the lean start-up cycle including the sub-themes of hypothesizing and customer orientation, construction, measurement and learning; The theme of the moderators of the lean startup cycle includes the sub-themes of uncertainty, degree of innovation and marketing approach and the theme of product development project performance including the sub-themes of success of the product development project and a good position in the market. Results: The discussion about the findings led to the formation of 5 propositions and suggested that the Orientation of businesses, especially start-ups and new technology companies in the field of biotechnology, to lean startup method can be influential. on the performance of their new product development projects. This influence comes from the lean startup components that include thinking, building, measuring and learning. Also, the type of innovation (fundamental or incremental), the level of market uncertainty, the level of technological uncertainty and finally the type of marketing approach (B2B or B2C) can also play an effective role on this relationship and increase or decrease it in a positive direction. An important conclusion is that, given the limitations of using the lean startup method in places where mistakes may have a negative impact on the vital activities of customers, such as in the field of health and organisms, the results of this research showed that the elements of the lean startup cycle in biotechnology, as in other fields, are effective in the successful performance of the new product development process and can be used in this field as well, with some considerations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
biotechnology, lean start-up, new product development | ||
مراجع | ||
خواستار، حمزه. (1388). ارائهی روشی برای محاسبهی پایایی مرحلهی کدگذاری در مصاحبههای پژوهشی. فصلنامه علمی و پژوهشی روششناسی علوم انسانی. سال 15، شماره 58، ص161-174.
-دانائی فرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی و آذر، عادل. (1386). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: نشر اشراقی.
-دانشجووش، خاطره؛ جعفری، پریوش؛ خمسه، عباس. (1399). چرخه تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه در شرکتهای مبتنی بر فناوری پیشرفته. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 10(3), 41-68.
-شلینگ، ملیسا ا.، (1386). مدیریت استراتژیک نوآوری تکنولوژیک. ترجمهی اعرابی و تقیزاده مطلق. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
Afolabi, N. J. A., Opoku, N. G. S., & Apatu, N. V. (2024). Stimulating economic growth and innovations by leveraging bioinformatics in biotechnology SMES. World Journal of Advanced Research and Reviews, 23(2), 211-221. https://doi.org/10.30574/wjarr.2024.23.2.2257
Bandarian, R. (2007). From idea to market in RIPI: an agile frame for NTD process. Journal of Technology Management & Innovation, (2), 25-41. https://www.redalyc.org/pdf/847/84720104.pdf
Bingham, C. B., & Davis, J. P. (2012). Learning sequences: Their existence, effect, and evolution. Academy of Management Journal, 55(3), 611-641. https://doi.org/10.5465/amj.2009.0331
Blank, S. (2018) .Why the lean start-up changes everything. Harvard Business Review,USA. https://www.academia.edu/download/32070310/Why_the_Lean_Start-Up_Changes_Everything_V22-_Harvard_Business_Revi.pdf
Blank, S. (2020). The four steps to the epiphany: successful strategies for products that win, John Wiley & Son, USA. https://www.google.com/books/edition/The_Four_Steps_to_the_Epiphany
Beckman, C., Eisenhardt, K., Kotha, S., Meyer, A. & Rajagopalan, N. (2012). Technology entrepreneurship. Strategic entrepreneurship journal, 6, 89-93. https://doi.org/ 10.1002/sej.1134
Bortolini, R. F., Cortimiglia, M. N., Danilevicz, A. D. M. F. & Ghezzi, A. (2021). Lean Startup: a comprehensive historical review. Management Decision. Vol. 59(8), 1765-1783. https://doi.org/10.1108/MD-07-2017-0663
Bloem, V., & Salimi, N. (2023). Role of knowledge management processes within different stages of technological innovation: evidence from biotechnology SMEs. Knowledge Management Research & Practice, 21(4), 822-836. https://doi.org/10.1080/14778238.2022.2064352
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, (3), 77-101. https://doi.org/ 10.1191/1478088706qp063oa
Calantone, R. J., Cavusgil, S. T., & Zhao, Y. (2002). Learning orientation, firm innovation capability, and firm performance. Industrial Marketing Management, 31(6), 515–524. https://doi.org/10.1016/S0019-8501(01)00203-6
Cherchem, N., & Keen, C. (2022). International entrepreneurial ecosystem, knowledge exploitation and innovation: Case of international pharma-biotech SME. The International Dimension of Entrepreneurial DecisionMaking: Cultures, Contexts, and Behaviours, 65-79. https://doi.org/10.1007/978-3-030-85950-3_4
Collet, C. & Wyatt, D. (2005). “Bioneering”–teaching biotechnology entrepreneurship at the undergraduate level. Education+ Training. 47(6), 408-421. https://doi.org/10.1108/00400910510617033
Dahan, E., & Mendelson, H. (2001). An extreme-value model of concept testing. Management science, (47), 102-116. https://doi.org/10.1287/mnsc.47.1.102.10666
Danaei Fard, Hassan, Alvani, Seyed Mehdi & Azar, Adel. 2007. Qualitative Research Methodology in Management: A Comprehensive Approach. Tehran: Eshraqi Publishing. [In Persian]
Daneshjoovash, Khatereh, Parivash, Jafari & Khamseh, Abbas. (2021). The commercialization cycle of entrepreneurial ideas in high-tech companies .[In Persian]. Innovation and Creativity in the Humanities, 10(3), 41-68. http:// journal. bpj. ir
DaSilva, E. J., Baydoun, E., & Badran, A. (2002). Biotechnology and the developing world. Electronic Journal of Biotechnology, (5), 1-2.
https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0717-34582002000100013&script=sci_arttext&tlng=pt
Deppe, L., Kohn, S., Paoletti, F., & Levermann, A. (2002). The holistic view of the front end of innovation. Proceedings of IMTs and New Product Development, Italy. https://doi.org/10.18844/prosoc.v7i3.5257
Dorf, B. & Blank, S. (2018). Startup: Manual do Empreendedor: O guia passo a passo para construir uma grande empresa. Alta Books Editora, Brazil. https://books.google.com/books?id=AzdtDwAAQBAJ&newbks=0&hl=en&source=newbks_fb
Duc, A. N., & Abrahamsson, P. (2016). Minimum viable product or multiple facet product? The role of MVP in software startups. Paper presented at the Agile Processes, in Software Engineering, and Extreme Programming: 17th International Conference, XP 2016, Edinburgh, UK, May 24-27, 2016, Proceedings 17. (pp. 118-130). Springer International Publishing. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-33515-5_10
Eisenmann, T. R., Ries, E., & Dillard, S. (2012). Hypothesis-driven entrepreneurship: The lean startup. Harvard Business School Entrepreneurial Management Case (095-812). https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7633986/mod_resource/content/1/hde.pdf
Fagerholm, F., Sanchez Guinea, A., Mäenpää, H., & Münch, J. (2017). The RIGHT model for Continuous Experimentation. Journal of Systems and Software, (123), 292–305. https://doi.org/10.1016/j.jss.2016.03.034
Frederiksen, D. L., & Brem, A. (2017). How do entrepreneurs think they create value? A scientific reflection of Eric Ries’ Lean Startup approach. International Entrepreneurship and Management Journal, (13), 169-18. https://doi.org/10.1007/s11365-016-0411-x
Ganguly, A. & Euchner, J. (2018). Conducting Business Experiments: Validating New Business Models Well-designed business experiments can help validate assumptions and reduce risk associated with new business models. Research-Technology Management, (61), 27-36. https://doi.org/10.1080/08956308.2018.1421381
Gummesson, E., & Polese, F. (2009). B2B is not an island! Journal of Business & Industrial Marketing, 24(5/6), 337-350. https://doi.org/10.1108/08858620910966228
Harms, R., Marinakis, Y., & Walsh, S. T. (2015). Lean startup for materials ventures and other science-based ventures: under what conditions is it useful?. Translational materials research, 2(3), 035001.ures and other science-based ventures: under what conditions is it useful? Translational materials research, 2(3), 035001. https://doi.org/ 10.1088/2053-1613/2/3/035001
Hine, D., & Kapeleris, J. (2006). Innovation and entrepreneurship in biotechnology, an international perspective: Concepts, theories and cases. Edward Elgar Publishing. Cheltenham, United Kingdom.Korwek, E. L. (2008). Biotechnology and the Law. Journal of Commercial Biotechnology, 14(4), 357-358. https://doi.org/10.4337/9781845428853
Khastar, H. (2009). Presenting a method for calculating the reliability of the coding stage in research interviews, [In Persian]. Humanities Methodology, 15(58), 161-174. https://magiran.com/p2126168
Khan, F. A. (2020). Biotechnology Fundamentals Third Edition. CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781003024750
Lindgren, E., & Münch, J. (2015). Software development as an experiment system: a qualitative survey on the state of the practice. International Conference on Agile Software Development, 117–Kerr, W. R., https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-18612-2_10
Nanda, R., & Rhodes-Kropf, M. (2014). Entrepreneurship as Experimentation. Journal of Economic Perspectives, 28(3), 25–48. https://doi.org/10.1257/jep.28.3.25
Ladd, T. (2016). Is business model validation valid? Empirical results from a cleantech accelerator. In United States Association for Small Business and Entrepreneurship. Conference Proceedings (p. HK1). United States Association for Small Business and Entrepreneurship, San Diego, USA. https://www.proquest.com/openview/e48fb126cd7d7708883da7de1b173ed5/1?pq-origsite=gscholar&cbl=38818
Maguire, M., & Delahunt, B. (2017). Doing a thematic analysis: A practical, step-by-step guide for learning and teaching scholars. All Ireland Journal of Higher Education, 9(3). URL: http://ojs.aishe.org/index.php/aishe-j/article/view/335
McClure, D. (2007). Startup metrics for pirates. Slideshare. net. https://www.slideshare.net/slideshow/startup-metrics-for-pirates-long-version/89026
McGrath, R. G. (2010). Business models: A discovery driven approach. Long Range Planning, 43(2–3), 247–261. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2009.07.005
Maurya, A. (2022). Running lean " O'Reilly Media, Inc. https://www.google.com/books/edition/Running_Lean/0s1gEAAAQBAJ?hl=en
Moogk, D. R. (2012). Minimum viable product and the importance of experimentation in technology startups. Technology Innovation Management Review, 2.(3), 23-26. https://doi.org/10.22215/TIMREVIEW/535
Popowska, M., & Nalepa, P. (2015). Lean Startup as a New Way of Managing Technology Ventures Illustrated by the Example of Wlcome App, Studia i materiały, 2015(19), 7–21. https://doi.org/10.7172/1733-9758.2015.19.1
Olek, K. (2023). Startups and Lean Startup approach in building innovative companies creating unique market values–theoretical considerations. Procedia Computer Science, 225, 3745-3753. https://doi.org/10.1016/j.procs.2023.10.370
Patz, M. (2013). Lean Startup: adding an experimental learning perspective to the entrepreneural process. University of Twente, Netherlands. https://essay.utwente.nl/62938/1/final_MaThesis_Patz.pdf
Reis, E. (2011). The lean startup (Vol. 27). Harvard Business Review,USA. https://ia800509.us.archive.org/7/items/TheLeanStartupErickRies/The%20Lean%20Startup%20-%20Erick%20Ries.pdf
Roca, J. B., Vaishnav, P., Morgan, M. G., Mendonca, J. & Fuchs, E. )2017(. When risks cannot be seen: Regulating uncertainty in emerging technologies. Research Policy, 46, 1215-1233. https://doi.org/10.1016/j.respol.2017.05.010
Rowles, K. (2000). Market Research for New Products. Smart Marketing Newsletter, 2001-2017. http://publications.dyson.cornell.edu/docs/smartMarketing/pdfs/rowles9-00.PDF
Schelling, Melissa A., 2007. Strategic Management of Technological Innovation. Translated by Arabi and Taghizadeh Motlagh. Tehran: Cultural Research Office. [In Persian]
Silva, D. S., Ghezzi, A., Aguiar, R. B. d., Cortimiglia, M. N., & ten Caten, C. S. (2021). Lean startup for opportunity exploitation: adoption constraints and strategies in technology new ventures. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 27(4), 944-969.https://doi.org/10.1108/IJEBR-01-2020-0030
Shepherd, D. A., & Gruber, M. (2021). The lean startup framework: Closing the academic–practitioner divide. Entrepreneurship theory and practice, 45(5), 967-998. https://doi.org/10.1177/1042258719899415
Shimasaki, C. (2020). What is biotechnology entrepreneurship? In Biotechnology entrepreneurship (pp. 3-16). Academic Press, USA. https://doi.org/ 10.1016/B978-0-12-815585-1.00001-2.
Shimasaki, C. (2014). Biotechnology entrepreneurship: starting, managing, and leading biotech companies. Academic Press, USA. https://www.google.com/books/edition/Biotechnology_Entrepreneurship/8AfUAgAAQBAJ?hl=en&gbpv=1&dq=Shimasaki,+C.+(2014).+Biotechnology+entrepreneurship:+starting,+managing,+and+leading+biotech+companies.+Academic+Press,+USA.&pg=PP1&printsec=frontcover
UECKE, O.)2012( .How to commercialise research in biotechnology?: Effectiveness of the innovation process and of technology transfer in the biotechnology sector, Springer Science & Business Media. https://www.google.com/books/edition/How_to_Commercialise_Research_in_Biotech/bewIhUYRoscC?hl=en&gbpv=1&dq=UECKE,+O.+2012.+How+to+commercialise+research+in+biotechnology%3F:+Effectiveness+of+the+innovation+process+and+of+technology+transfer+in+the+biotechnology+sector,+Springer+Science+%26+Business+Media.&pg=PR8&printsec=frontcover
Uctu, R., & Jafta, R. C. (2014). Bio-entrepreneurship as a bridge between science and business in a regional cluster: South Africa’s first attempts. Science and Public Policy, (41) 219-233. doi.org/10.1093/scipol/sct049.
Volery, T., Doclo, K., Munton, R., & Shea, J. (2007). Management competencies in the biotech industry in Switzerland. In 37th EISB Conference, Slovenia. pdf. https://www.alexandria.unisg.ch/handle/20.500.14171/80204 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 150 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 97 |