تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,500,923 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,006 |
طراحی الگوی توسعه کسبوکارهای آموزشی در مهدهای کودک شهر تهران | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 9، دوره 17، شماره 3، آذر 1403، صفحه 254-275 اصل مقاله (1.5 M) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2024.371327.654322 | ||
نویسندگان | ||
سمیه درجاتی1؛ سید رسول حسینی* 2؛ معصومه اولادیان1 | ||
1گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند، دماوند، ایران | ||
2گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: تمایل به سرمایهگذاری در کسبوکارهای آموزشی از جمله مهدهای کودک از سوی کارآفرینان، سرمایهگذاران و دست اندرکاران صنعت آموزش بطور روزافزونی در حال گسترش است. کارآفرینان کسبوکارهای آموزشی با ریسکهای زیادی مواجه هستند. لذا، اینکه آیا مدیران کسبوکارهای آموزشی میتوانند پیشبینی کنند که کسبوکار آنها مطمئناً در آینده به خوبی کار خواهد کرد، موضوع مهمی به شمار میرود. بنابراین شناخت عوامل اثرگذار بر توسعه این نوع کسبوکارها مهم است. محیط کسبوکار فعلی در حال تبدیل شدن به زمینه چندوجهی و پیچیده است و تغییرات مداوم و سریعی را تجربه میکند. در چنین محیطی، مراکز مهد کودک از یک سو بر ارائه آموزش با کیفیت تمرکز دارند و از سوی دیگر با حفظ وفاداری مشتریان خود سعی در حفظ سود و توسعه کسبوکار خود دارند. در همین راستا مدیران مهد کودک به این موضوع میپردازند که چگونه اطمینان حاصل نمایند که انتخابهای مشتریان ممکن است سودآوری و پایداری را در چالشهای تجاری تضمین کند. با توجه به مطالب مطرح شده میتوان گفت که مراکز مهد کودک همانند سایر کسبوکارها با رقابت شدید در بازار آموزشی، موضوعاتی همچون تهدید کمتر شدن مشتریان، خواستههای متنوع والدین، رقبای قدرتمند روبرو هستند که تهدیدی برای ادامه کسبوکار مؤسسات آموزشی موجود به شمار میروند. این امر نشاندهنده وجود مسئلهای است که نیازمند ارائه الگوی توسعه کسبوکارهای آموزشی در مهدهای کودک است. بعبارتی ما بدنبال شناسایی عوامل اثرگذار بر توسعه مهدهای کودک در شهر تهران هستیم و با این پرسش (الگوی توسعه کسبوکارهای آموزشی در مراکز مهد کودک چگونه است؟) به بررسی موضوع میپردازیم. روش: این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و بر حسب شیوه گردآوری داده، کیفی است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش مدیران مراکز مهد کودک دارای دو ویژگی (1- در حال فعالیت و 2- دارا بودن حداقل 5 سال سابقه در راهاندازی و استمرار مدیریت موفق یک مرکز مهد) و همچنین خبرگان دانشگاهی دارای سه ویژگی (1- دانش آکادمیک در حوزه توسعه کسبوکارهای آموزشی، 2- عضو هیئت علمی دانشگاه و 3- سابقه انتشار مقاله، کتاب در زمینه توسعه کسب و کار آموزشی) هستند که بصورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری مورد انتخاب واقع شدهاند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته به دست آمد. با تحلیل محتوای مصاحبهها و استخراج کدها، ابعاد و مولفههای الگوی توسعه کسبوکارهای آموزشی در مراکز مهد کودک شناسایی و استخراج شدند. فرایند کدگذاری سه گانه باز، محوری و انتخابی دادهها از طریق نرمافزار مکس کیودا نسخه 2020 صورت گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که در پایان فرایند کدگذاری باز 117 مفهوم برچسبگذاری شد. در پایان مرحلۀ کدگذاری باز مفاهیم اولیه بررسی، تحلیل و دستهبندی شدند تا مقولات فرعی شناسایی شوند. بر این اساس در کدگذاری محوری 30 مقولۀ فرعی از بین 117 کد باز استخراج شد. در نهایت، در مرحلۀ کدگذاری انتخابی 9 مقولۀ اصلی شناسایی شد. طبقهبندی نتایج بهدستآمده بر طرّاحی الگو متمرکز است و این الگو دارای نه مقوله اصلی است: آگاهی از برند مهد کودک (با 4 مولفه بکارگیری رسانههای اجتماعی، ارتقای آگاهی از برند بواسطه توزیع اطلاعات آموزشی، آگاهی بخشی والدین از برند مهد کودک، آگاهی بخشی ذینفعان از برند مهد کودک)، استراتژی بازاریابی(با 7 مولفه محصول، مکان، محیط فیزیکی، ترفیع، قیمت، افراد، فرایند)، تعاملات با والدین(با دو مولفه مشارکت والدین در فرایندهای آموزشی، اشتراکگذاری اطلاعات با والدین)، محتوای آموزشی (با 3 مولفه محتوای آموزشی مهارت محور و هدفمند، ارائه خدمات آموزشی به والدین، بکارگیری نظرات متخصصان حوزه آموزش کودکان در زمینه مواد آموزشی مهد)، منابع مالی (با 2 مولفه توسعه منابع مالی تامینکننده، مشارکتهای مالی با سازمانهای آموزشی)، شبکهسازی با ذینفعان (با 2 مولفه تعامل با ذینفعان، بهره مندی از پتانسیل جامعه ذینفعان (والدین، جامعه محلی، بسترهای مجازی)، جایگاه تصویر (برند) مهد کودک (با 6 مولفه جلب اطمینان والدین، محتوای اثربخش در مورد خدمات مهد کودک، توسعه جذابیت های ظاهری برند خاص مهد کودک، معرفی محیط آموزشی سازنده، معرفی برند مهد کودک با امکانات پیشرفته و کارکنان متخصص، معرفی مهد کودک از طریق جامعه محلی)، سازماندهی رویدادهای آموزشی آنلاین (با 2 مولفه استفاده از زیرساخت های مجازی جهت آموزش، برنامه های آنلاین آگاهی سازی والدین)، طراحی محیط فیزیکی (با 2 مولفه طراحی فیزیکی متناسب با احساسات و نظرات کودکان، استاندارد بودن طراحی محیطی). نتیجه: آموزش اولیه در دوران کودکی، میتواند زیربناهای رشد و توسعه یک کشور را بسازد. بر همین اساس، کسبوکارهای آموزشی بویژه در سطح مهد کودک نقش کلیدی در آمادهسازی این زیربناها دارند. با وجود اهمیت موضوع توسعه کسبوکارهای آموزشی، در دنیا مطالعات اندکی به بررسی توسعه کسبوکار در زمینه آموزش بویژه در سطح مراکز مهد کودک پرداختهاند. در این مطالعه الگوی توسعه کسبوکارهای آموزشی در مهدهای کودک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
کسب و کار آموزشی؛ توسعه کسب و کار؛ مهد کودک؛ رویکرد کیفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Model for Educational Businesses development in Kindergartens in Tehran City | ||
نویسندگان [English] | ||
somaye daraajati1؛ Seyed Rasul Hosseini2؛ masoumeh oladian1 | ||
1Department of Educational Management, Islamic Azad University, Damavand Branch, Damavand, Iran | ||
2Department of Educational Management, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Entrepreneurs, investors, and others involved in the education industry are increasingly interested in investing in educational businesses, including kindergartens. Educational business entrepreneurs face many risks when starting an educational business. Education business managers need to be able to predict that their business will do well in the future. Knowing the factors that drive this type of enterprise is crucial. There are continuous and rapid changes in the current business environment. In such a setting, kindergarten centers, on the one hand, focus on delivering top-notch instruction, and on the other, they strive to maximize their revenues and grow their business by retaining the trust of their patrons. Managers at kindergartens are looking for ways to make sure customer choices lead to financial viability and long-term viability in business challenges. According to the material presented, it can be said that kindergarten centers, like other businesses, are facing fierce competition in the educational market, issues such as the threat of fewer customers, diverse demands of parents, powerful competitors, which are a threat to the continuation of the business of existing educational institutions. This indicates the existence of a problem that requires providing a model for the development of educational businesses in kindergartens. In other words, we are looking to identify the influencing factors on the development of kindergartens in Tehran, and with this question (what is the model of educational businesses development in kindergarten centers?). According to the point above presented, it can be said that kindergarten centers, like other businesses, are facing fierce competition in the educational market. Issues such as the threat of fewer customers, diverse demands of parents, and powerful competitors are a threat to the continuation of the business of existing educational institutions. Method: This research is practical from the point of view of purpose and qualitative in terms of data collection method. This research focuses on managers of kindergarten centers with two characteristics, being active and having at least 5 years’ experience in setting up and continuing the successful management of a kindergarten center, as well as academic expert. Semi-structured interviews used to gather the data by analyzing the interviews’ content and extracting the codes, the dimensions and components of the educational business development model in the kindergarten centers identified and extracted. The dimensions and components of the educational business development model identified and extracted. Triple open, axial and selective coding of data done through MaxQda software version 2020. Findings: The research findings showed that at the end of the open coding process, 117 concepts labeled. At the end of the open coding stage, the primary concepts reviewed, analyzed and categorized to identify subcategories. Based on this, in axial coding, 30 subcategories extracted from 117 open codes. Finally, in the selective coding stage, 9 main categories were identified. The classification of the obtained results is focused on the design of the model, and this model has nine main categories: kindergarten brand awareness (with 4 components of using social media, promoting brand awareness through the distribution of educational information, raising awareness of parents about the kindergarten brand, raising awareness of stakeholders of kindergarten brand), marketing strategy (with 7 components of product, location, physical environment, promotion, price, people, process), interactions with parents (with two components of parents' participation in educational processes, sharing information with parents), educational content (with 3 components of skill-oriented and targeted educational content, providing educational services to parents, using the opinions of experts in the field of children's education in the field of kindergarten educational materials), financial resources (with 2 components of developing supplier financial resources, financial partnerships with educational organizations), networking with stakeholders (with 2 components of interaction with stakeholders, benefiting from the potential of the stakeholders' community (parents, local community, virtual platforms), image position (brand) of the kindergarten (with 6 components of convincing parents, effective content about kindergarten services, developing attractions The appearance of a special kindergarten brand, introducing a constructive educational environment, introducing the kindergarten brand with advanced facilities and expert staff, introducing the kindergarten through the local community), organizing online educational events (with 2 components of using virtual infrastructure for education, online programs raising parents' awareness), designing the physical environment (with 2 components of physical design appropriate to children's feelings and opinions, environmental design standardization). Conclusion: Early childhood education can help build a countries growth and development. Educational businesses play a vital role in preparing these infrastructures at the kindergarten level. There are few studies that examined educational business development, particularly at the level of preschool centers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational Business, Business Development, Kindergarten, Qualitative approach | ||
مراجع | ||
Alipour, M., Aghamohammadi, A., Ahmadi, R., & Hoseini, S. H. (2012). A new educational marketing mix: The 6ps for private school marketing in Iran. Research journal of applied sciences, engineering and technology, 4(21), 4314-4319.https://www.airitilibrary.com/Article/Detail/20407467-201211-201512080011-201512080011-4314-4319
Amelia, S., Salamah, H., & Sofyan, M. (2019). Effect of Marketing Strategy and Service Quality Against the Decisions of Parents. Ilomata International Journal of Management, 1(1), 31-37.https://www.ilomata.org/index.php/ijjm/article/view/31
Ausat, A. M. A. (2022). Positive Impact of The Covid-19 Pandemic on The World of Education. Jurnal Pendidikan, 23(2), 107-117.https://jurnal.ut.ac.id/index.php/jp/article/view/3048
Coyle, N., Goldstein, M. L., Passik, S., Fishman, B., & Portenoy, R. (1996). Development and validation of a patient needs assessment tool (PNAT) for oncology clinicians. Cancer Nursing, 19(2), 81-92.https://doi.org/10.1097/00002820-199604000-00001
Dora Ho, C. W. (2008). Exploring the definitions of quality early childhood programmers in a market‐driven context: case studies of two Hong Kong preschools. International Journ al of Early Years Education, 16(3), 223-236.http://dx.doi.org/10.1080/09669760802343915
Ebrahimi., Kh , N.,Dindari, R, (2022). examination of space and equipment standards of preschool centers, the fifth international conference of psychology, educational sciences and social studies, Hamedan, https://civilica.com/doc/1646790. .(In Persian).
Fauzi, F., Tuhuteru, L., Sampe, F., Ausat, A. M. A., & Hatta, H. R. (2023). Analysing the role of ChatGPT in improving student productivity in higher education. Journal on Education, 5(4), 14886-14891.http://dx.doi.org/10.31004/joe.v5i4.2563
Gajić, J. (2012). Importance of marketing mix in higher education institutions. The European Journal of Applied Economics, 9(1), 29-41.http://dx.doi.org/10.5937/sjas1201029G
Guangwei, G. (2019). The Strategy of Strategic Leadership Development of Kindergarten Administrators in Shijiazhuang City, Hebei Province, PR China. วารสาร วิชาการ มหาวิทยาลัย ราชภัฏ ศรีสะเกษ, 13(3), 58-64.https://so05.tci-thaijo.org/index.php/sskrujournal/article/view/232548
Harahap, M. A. K., Ausat, A. M. A., & Suherlan, S. (2023). Analysing the Role of Religious Education in Improving the Work Ethic of MSME Owners. Journal on Education, 5(4), 15050-15057.http://dx.doi.org/10.31004/joe.v5i4.2591
Harini, H., Wahyuningtyas, D. P., Sutrisno, S., Wanof, M. I., & Ausat, A. M. A. (2023). Marketing strategy for Early Childhood Education (ECE) schools in the digital age. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 2742-2758.https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.4454.
Jalongo, M. R. (2021). The effects of COVID-19 on early childhood education and care: Research and resources for children, families, teachers, and teacher educators. Early Childhood Education Journal, 49(5), 763-774.https://link.springer.com/article/10.1007/s10643-021-01208-y
Jang, S., Ko, E. J., & Woo, W. (2005, September). Unified User-Centric Context: Who, Where, When, What, How and Why. In ubiPCMM. http://ftp.informatik.rwth-aachen.de/Publications/CEUR-WS/Vol-149/paper05.pdf
Madura, Jeff, Introduction to Business (2001), 2nd Edition, Thomson Learning Asia, 60.Albert.https://www.academia.edu/32058690/Introduction_to_Business_Jeff_Madura_pdf
Malik, S. A., Mushtaq, A., Jaswal, L. H., & Malik, S. A. (2015). Survey on marketing tactics used to build private school image and increase parents' loyalty. International Journal of Management in Education, 9(2), 180-199.https://doi.org/10.1504/IJMIE.2015.068761
Mustafa, L. M., Yunus, N. K. Y., & Azman, M. N. A. (2014). An overview of private preschool in Malaysia: Marketing strategies and challenges. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 130, 105-113.https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.013
Nasution, Y. A. P., & Nawawi, Z. M. (2022). Efforts to Grow Entrepreneurship Among Students. Jurnal Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi Review, 2(1), 307-312.https://doi.org/10.53697/emba.v2i1.704
Parankimalil, J. (2012). Meaning, nature and aims of education. Retrieved April, 16, 2013. https:// https://johnparankimalil.wordpress.com/2012/03/26/meaning-nature-and-aims-of-education/
Parker, R., Thomsen, B. S., & Berry, A. (2022, February). Learning through play at school–A framework for policy and practice. In Frontiers in Education (Vol. 7, p. 751801). Frontiers Media SA.https://doi.org/10.3389/feduc.2022.751801
Prastyaningtyas, E. W., Sutrisno, S., Soeprajitno, E. D., Ausat, A. M. A., & Suherlan, S. (2023). Analysing the Role of Mentors in Entrepreneurship Education: Effective Support and Assistance. Journal on Education, 5(4), 14571-14577.http://dx.doi.org/10.31004/joe.v5i4.2511.
Rao, P. S. (2019). The influence of webinars in developing teaching skills of the English language teachers: A comprehensive study in ELT. Research Journal of English Language and Literature, 7(4), 370-380.http://dx.doi.org/10.33329/rjelal.74.370
Ren, Y. (2022). Research on the Path of Building Kindergarten Based Curriculum in Dali District by Using Bai Culture Resources. The Educational Review, USA, 6(12), 880-883.https://www.hillpublisher.com/journals/er/
Rustina, Y., Krianto, T., & Ayubi, D. (2018). Developing a health education game for preschoolers: What should we consider?. Enfermería Clínica, 28, 1-4. https://doi.org/10.1016/S1130-8621(18)30025-1
Sahin, B. E. L. K. I. S., & Dostoglu, N. (2012). THE IMPORTANCE OF PRESCHOOLERS'EXPERIENCE IN KINDERGARTEN DESIGN. METU Journal of the Faculty of Architecture, 29.http://dx.doi.org/10.4305/METU.JFA.2012.1.17
Şahin, İ. D. R. İ. S. (2013). The principals of primary schools ideas on their school development strategies and practices. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 13(1).https://www.academia.edu/10696067/The_Principals_of_Primary_Schools_Ideas_on_Their_School
Shahli, F. M., & Akasah, Z. A. (2019, August). Green Design for the Comfort Environment of Kindergarten Building in Malaysia: A review. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 601, No. 1, p. 012020). IOP Publishing.DOI 10.1088/1757-899X/601/1/012020
Strauss, A. L., & Corbin, J. M. (1997). Grounded theory in practice. Sage. https://psycnet.apa.org/record/1997-08674-000
Su, Y., Rao, N., Sun, J., & Zhang, L. (2021). Preschool quality and child development in China. Early childhood research quarterly, 56, 15-26.https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2021.02.003
Sudarman, E. N. J. A. N. G. (2011). EDUCATIONAL BUSINESS IN INDONESIA: ITS SCIENTIFIC QUALITY AND PROFESSIONAL BUSINESS CHALLENGE. Studies in Business & Economics, 6(3). RePEc:blg:journl:v:6:y:2011:i:3:p:85-96
Tan, C. T. (2017). Enhancing the quality of kindergarten education in Singapore: Policies and strategies in the 21st century. International Journal of Child Care and Education Policy, 11(1), 1-22.https://link.springer.com/content/pdf/10.1186/s40723-017-0033-y.pdf
Thompson Jr, A. A., Fulmer, W. E., & Strickland III, A. J. (1992). Readings in strategic management. https://books.google.com/books/about/Readings_in_Strategic_Management.html?id=oZsXAQAAMAAJ
Ugwuogo, C. C. (2012). Global competitiveness and quality assurance in business education in Nigeria. In A paper presented at the 24th Annual National Conference of Association of Business Educators of Nigeria (ABEN) held at Federal Polytechnic, Nekede, Owerri from 16th–20th October. https://www.nigjbed.com.ng/index.php/nigjbed/article/view/293.
Ugwuogo, C. C. (2013). Business education and national development: Issues and challenges. /doi.org/:10.5901/jesr. 2013.v3n4p129
Verger, A., Steiner-Khamsi, G., & Lubienski, C. (2020). The emerging global education industry: Analysing market-making in education through market sociology. In Globalisation and Education (pp. 179-194). Routledge. /doi.org/:10.4324/9780429464454-9
Faghih, N., Bonyadi, E., Sarreshtehdari, L. (2020). Entrepreneurship Viability. In Entrepreneurship Viability Index. Contributions to Management Science. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-54644-1_3 Wati, Y. E. R. (2022). Marketing Strategy Management for Early Childhood Education RA Al Wardah North Sumatra. Journal of Childhood Development, 2(2), 71-78.http://dx.doi.org/10.25217/jcd.v2i2.2679
Yusuf, H. A. (2020). School Climate and Its Impact on School Development in Nigeria.https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.661
Zen, A., Kusumastuti, R., Metris, D., Gadzali, S. S., & Ausat, A. M. A. (2023). Implications of Entrepreneurship Education as a Field of Study for Advancing Research and Practice. Journal on Education, 5(4), 11441-11453.https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2091 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 126 |