تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,238 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,615 |
شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکتهای دانشبنیان ایرانی به بازارهای منطقهای | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 7، دوره 17، شماره 3، آذر 1403، صفحه 198-222 اصل مقاله (1.87 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2024.373905.654346 | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی شاه حسینی1؛ ضحی حاجی ابراهیم زرگر* 2 | ||
1گروه استراتژی و سیاست گذاری کسب و کار، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، علاوهبر اهمیت ذاتی خود، بستری برای رشد کسب و کارها محسوب می شود. توسعه و تنوع روزافزون فناوری ها، فرصت های عدیده ای را برای صادرات محصولات و خدمات فاوا به بازارهای منطقه و حضور اثربخش شرکت های دانش بنیان در عرصههای بینالملل فراهم کرده است. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی ابعاد و عوامل موثر بر صادرات خدمات فاوا به بازارهای منطقه توسط شرکتهای دانشبنیان ایرانی نگارش یافته است. روش: این پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی بوده و از منظر استراتژی در زمره پژوهش های پیمایشی قرار دارد. در راستای تحقق هدف پژوهش، نخست با انجام مطالعات کتابخانه ای، عوامل موثر بر صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکتهای دانشبنیان شناسایی شد. سپس به منظور پایش و بومی سازی عوامل احصاء شده برای شرکت های دانش بنیان ایرانی فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، با 20 نفر از مدیران این شرکت ها که به شیوه هدفمند انتخاب شدند با استفاده از روش دلفی نظرسنجی شد. از آنجا که عوامل احصاء شده از وزن و درجه اهمیت یکسانی برخوردار نبودند، در ادامه، به منظور ارزیابی و اهمیت سنجی ابعاد و عوامل، از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی گروهی، بهره گرفته شد. یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از تعیین سه بُعد قیمت، تکنولوژی و فنی و مدیریتی و سازمانی به ترتیب با اوزان 0.252، 0.179 و 0.162 به عنوان ابعاد کلیدی و سه عامل قیمت جهانی محصولات، هزینه های مرتبط با صادرات و نرخ ارز رسمی و آزاد به ترتیب با اوزان 0.1515، 0.0708 و 0.0561 به عنوان مهم ترین عوامل موثر بر صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت های دانش بینان ایرانی به بازارهای منطقه ای تعیین شدند که به تناسب، راهکارهای مقتضی در تقویت و بهبود هریک از این ابعاد پیشنهاد شد. نتیجه گیری: با بررسی و واکاوی یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که به دلیل ضعف ریال، قیمت محصولات تکنولوژیک و مهندسی در کشور، فاصله معنیداری با رقبای خارجی دارد. حجم زیادی از هزینههای حوزه صادرات محصولات مهندسی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، از جنس دستمزد است که علیرغم تورم فزاینده، هنوز نیروی انسانی در ایران حتی از نوع متخصص بسیار ارزان تر از کشورهای منطقه است و به عنوان یک مزیت رقابتی بیبدیل باید مورد توجه قرار گیرد. به علاوه، وجود تحریم های بین المللی، انگیزه درون افزایی و تقویت ظرفیتهای نخبه داخلی جهت بومیسازی زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات را دو چندان ساخته است. بدلیل عدم شناخت عمیق اتاقهای مشترک بازرگانی ایران و سایر کشورها از حوزه فناوری های اطلاعات و ارتباطات، حجم زیادی از توسعه صادرات روی محصولات غذایی و ساختمانی و مواد اولیه صنایع متمرکز شده است. لذا چنانچه سیاست مسئولین در حمایت از فناوران در این حوزه جدی باشد باید در هیئت های دیپلماتیک و سفرهای اتاق بازرگانی از صاحب نظران این حوزه نیز جهت فراهم کردن زمینه برای توسعه صادرات محصولات و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ صادرات خدمات فاوا؛ شرکتهای دانشبنیان؛ تصمیمگیری چندشاخصه گروهی؛ فرآیند تحلیل سلسله مراتبی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identification and prioritization of factors affecting the export of ICT services of Iranian knowledge-based companies to regional markets | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Ali ShahHosseini1؛ Zoha Haji Ebrahim Zargar2 | ||
1Department of Business Strategy and Policy, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Department of Organizational entrepreneurship, Faculty of entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Information and communication technology (ICT), in addition to its intrinsic importance, is considered a platform for the growth of businesses. The development and increasing diversity of technologies have provided many opportunities for exporting ICT products and services to regional markets and the effective presence of knowledge-based companies in international arenas. This research aims to identify and prioritize dimensions and factors affecting the export of ICT services to regional markets by Iranian knowledge-based companies. Method: This research is applied in terms of purpose and is survey research from the perspective of strategy. To achieve the goal of the research, first, by conducting library studies, the factors affecting the export of ICT services by knowledge-based companies were identified. Then, to screen and localize the identified factors for Iranian knowledge-based companies in the ICT industry, 20 companies sampled through purposeful method managers were surveyed using the Delphi algorithm. Since the final factors did not have the same weight and degree of importance, to evaluate and measure the importance of each dimension and factor, the Group Analytic Hierarchy Process (G-AHP) method was applied. Findings: The results of the research indicated that three dimensions such as price, technology and technical, and managerial and organizational with weights of 0.252, 0.179, and 0.162 respectively were key dimensions and three factors such as the global price of products, costs related to exports, and official and free exchange rates with weights of 0.1515, 0.0708, and 0.0561 respectively were the most important factors affecting the export of ICT services of Iranian knowledge-based companies to regional markets. Finally, appropriate solutions were suggested to strengthen and improve each of these dimensions. Conclusion: By examining and analyzing the findings of the research, it can be concluded that due to the weakness of the Rial, the price of technological and engineering products in the country has a significant gap with foreign competitors. A large amount of expenses in the field of exporting engineering products and information and communication technology is from wages, which despite the increasing inflation, the manpower in Iran is much cheaper than in the countries of the region, even for specialists, and it should be considered as an irreplaceable competitive advantage. In addition, the existence of international sanctions has doubled the incentive to internalize and strengthen the capacities of the domestic elite to localize ICT infrastructures. Unfortunately, due to the lack of deep knowledge of the joint chambers of commerce of Iran and other countries in the field of information and communication technologies, a large amount of export development is focused on food and construction products and raw materials of industries. Therefore, if the authorities' policy in supporting technologists in this field is severe, experts in this field should be used in diplomatic delegations and Chamber of Commerce trips to provide the basis for developing the export of information and communication technology products and services. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Information and Communication Technology, Export of ICT services, Knowledge-based Companies, Multi-Criteria Group Decision Making, Analytic Hierarchy Process | ||
مراجع | ||
داوری، علی؛ رمضانپور نرگسی، قاسم؛ افراسیابی، راحله و داوری، الهه. (1397). تأثیر سیاستهای کارآفرینی و محیط کسبوکار بر توسعۀ کارآفرینی، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 11(2)، 321-339.doi: 10.22059/jed.2018.250927.652467
کردحیدری، راحیل؛ منصوری مؤید، فرشته و خدادادحسینی، سید حمید. (1398). فراترکیب عوامل مؤثر بر توسعه کسبوکارهای فناورانه نوپا در اکوسیستم کارآفرینی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 12(1), 141-160. doi: 10.22059/jed.2019.279279.652965
Abukhait, R. M., Bani-Melhem, S., & Zeffane, R. (2019). Empowerment, knowledge sharing and innovative behaviours: Exploring gender differences, International Journal of Innovation Management, 23(1), 1950006. DOI: 10.1142/S1363919619500063
Baron, Y. (2016). Lessons learned from medical device refurbishment in the context of the RoHS Directive. In 2016 Electronics Goes Green 2016+(EGG) (1-5). IEEE. DOI: 10.1109/EGG.2016.7829869
Bonyadi, E., & Sarreshtehdari, L. (2020). Modeling Entrepreneurial Innovation: A Study on Economic Development. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-18217/v1
COCIR, 2009. Good Refurbishment Practice for Medical Image Equipment. Retrieved September 15, 2016, from COCIR: http://www.cocir.org/fileadmin/6.1_Initiatives_ Refurbishment/Good_Refurbishment_Practice_V2.pdf.
Crecente, F., Sarabia, M., & Teresa del Val, M. (2021). Climate change policy and entrepreneurial opportunities. Technological Forecasting and Social Change, 163, 120446. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020. 120446
Dantas, R. M., Ilyas, A., Martins, J. M., & Rita, J. X. (2022). Circular Entrepreneurship in Emerging Markets through the Lens of Sustainability. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(4), 211. DOI:10.3390/joitmc8040211
Davari, A., Ramezanpor Nargesi, G., Afrasiabi, R., & Davari, E. (2018). Effect of entrepreneurship and business environment policies on entrepreneurship development. Journal of Entrepreneurship Development, 11(2), 321-339 (in Persian). DOI: 10.22059/jed.2018.250927.652467
Esmaeilian, B., Saminathan, P. O., Cade, W., & Behdad, S. (2021). Marketing strategies for refurbished products: Survey-based insights for probabilistic selling and technology level. Resources, Conservation and Recycling, 167, 105401. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2021.105401
European Commission (2020). Public Procurement for a Circular Economy: Good Practice and Guidance. https://ec.europa.eu/environment/gpp/pdf/CP_European_Commission_Brochure_webversion_small.pdf.
Gasbarro, F., Rizzi, F., & Frey, M. (2017). Sustainable institutional entrepreneurship in practice: Insights from SMEs in the clean energy sector in Tuscany (Italy). International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research .24(2), 476-498. https://doi.org/10.1108/IJEBR-11-2015-0259
Geissdoerfer, M., Savaget, P., Bocken, N.M.P., Hultink, E.J., (2017). The Circular Economy – a new sustainability paradigm? J. Clean. Prod. 143, 757–768. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.12.048
Ghisellini, P., Cialani, C., & Ulgiati, S. (2016). A review on circular economy: The expected transition to a balanced interplay of environmental and economic systems. Journal of Cleaner Production, 114, 11–32. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.09.007
Griese, H., Poetter, H., Schischke, K., Ness, O., Reichl, H., 2004. Reuse and lifetime extension strategies in the context of technology innovations, global markets, and environmental legislation. IEEE International Symposium on Electronics and the Environment. IEEE, Scottsdale,. (173–178). DOI: 10.1109/ISEE.2004.1299710
Kordheydari, R., Mansouri Moayyed, F., & Khodadad Hoseini, H. (2019). Metasynthesis of factors affecting to develop startups in new technology-based firms in entrepreneurial ecosystem. Journal of Entrepreneurship Development, 12(1), 141-160 (in Persian). DOI: 10.22059/jed.2019.279279.652965
Mugge, R., Jockin, B., Bocken, N., 2017a. How to sell refurbished smartphones? An investigation of different customer groups and appropriate incentives. J. Clean. Prod. 147, 284–296. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.01.111
Neves, A, S., Marques, C, A. (2022). Drivers and barriers in the transition from a linear economy to a circular economy. Journal of Cleaner Production, 341, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.130865
Potting, J., Hekkert, M. P., Worrell, E., & Hanemaaijer, A. (2017). Circular economy: measuring innovation in the product chain. Planbureau voor de Leefomgeving, (2544). 20.500.12592/03k7t2
Prieto-Sandoval, V., Jaca, C., & Ormazabal, M. (2018). Towards a consensus on the circular economy. Journal of Cleaner Production, 179, 605–615. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.12.224
Saldaňa, J. (2012). The coding manual for qualitative researchers (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
Srivastava, S.K., (2008). Network design for reverse logistics. Omega 36 (4), 535–548. https://doi.org/10.1016/j.omega.2006.11.012
Suchek, N., Ferreira, J. J., & Fernandes, P. O. (2022). A review of entrepreneurship and circular economy research: State of the art and future directions. Business Strategy and the Environment, 31(5), 2256-2283. https://doi.org/10.1002/bse.3020
Veleva, V. (2021). The role of entrepreneurs in advancing sustainable lifestyles: Challenges, impacts, and future opportunities. Journal of Cleaner Production, 283, 124658 https://doi.org/10.1002/bse.3020
Veleva, V., & Bodkin, G. (2018). Corporate-entrepreneur collaborations to advance a circular economy. Journal of Cleaner Production, 188, 20–37. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.03.196
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 139 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 115 |