
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,827 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,651,734 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,425,121 |
الگوی روابط ساختاری اشتیاق شغلی معلمان بر اساس تفکر خلاق و تفکر انتقادی با نقش واسطهگری کمالگرایی مثبت و منفی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 آذر 1403 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.375402.644910 | ||
نویسندگان | ||
بهنوش قدرقدر جهرمی1؛ نادره سهرابی* 2؛ محمد خیر3؛ سیامک سامانی4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
3استاد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
4دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی الگوی روابط ساختاری اشتیاق شغلی معلمان بر اساس تفکر خلاق و تفکر انتقادی با نقش واسطهگری کمالگرایی مثبت و منفی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر حسب گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش دبیران دورۀ دوم متوسطه 4 ناحیۀ شیراز در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که 231 نفر دبیر (103 مرد و 128 زن) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامههای تفکر انتقادی (CCTST)، اشتیاق شغلی (UWES)، کمالگرایی (PANPS) و آزمون تفکر خلاق (CT) بود. دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزارهای SPSS (نسخۀ 25) و AMOS (نسخۀ 24) تحلیل شدند. با بررسی شاخصهای برازش، همۀ شاخصهای گزارش شده مدل مفهومی پژوهش، دارای سطح برازش مطلوبی بوده و ساختار مدل تایید گردید. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای تفکر خلاق و تفکر انتقادی به صورت مستقیم بر اشتیاق شغلی اثر مثبت معنادار دارند و به صورت غیرمستقیم نیز با میانجیگری کمالگرایی مثبت و منفی تاثیر معنادار مثبت داشته و اثر کل نسبت به اثر اولیه افزایش یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتیاق شغلی؛ تفکر انتقادی؛ تفکر خلاق؛ کمالگرایی مثبت؛ کمالگرایی منفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The pattern of Structural Relationships of teachers' Work Engagement Based on Creative Thinking and Critical Thinking with the Mediating role of Positive and Negative Perfectionism | ||
نویسندگان [English] | ||
Behnoosh Ghadaghadr Jahromi1؛ Nadereh Sohrabi2؛ Mohammad Khayer3؛ Siamak Samani4 | ||
1PhD Student, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran | ||
3Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran | ||
4Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to investigate the pattern of structural relationships of teachers' work engagement based on creative thinking and critical thinking with the mediating role of positive and negative perfectionism. This research is practical in terms of purpose and in terms of collecting descriptive-correlational information. The statistical population of the research was the teachers of the second year of high school in 4 districts of Shiraz in the academic year2018-2019, and 231 teachers(103 men and128 women)were selected by two-stage cluster random sampling method. The measurement tools included California Critical Thinking Skills Test(CCTST Utrecht Work Engagement Scale(UWES), Positive and Negative Perfectionism Scale(PANPS) and Creative Thinking Test(CT). Data were analyzed using structural equation modeling with SPSS (version 25) and AMOS (version 24) software. Examining the fit indicators, all the reported indicators of the conceptual model of the research have a good level of fit and the structure of the model was confirmed. The results of the structural equation model showed that the variables of creative thinking and critical thinking directly have a significant positive effect on work engagement and indirectly through the mediation of positive and negative perfectionism and the total effect is increased compared to the initial effect. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Work Engagement, Critical Thinking, Creative Thinking, Positive Perfectionism, Negative Perfectionism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 226 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 241 |