
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,240 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,238,840 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,074,874 |
رویکردهای مذهبی و شکلگیری مولفههای بصری در کتابهای تصویری کودک و نوجوان در دهه 50 شمسی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1403 اصل مقاله (1.79 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2024.379627.667309 | ||
نویسندگان | ||
الهه سادات میربابائیان* 1؛ سجاد باغبان ماهر2؛ علی بوذری3 | ||
1دکتری پژوهش هنر | ||
2استادیار، گروه موزه و گردشگری، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
3استادیار، گروه ارتباط تصویری و تصویرسازی، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در دهه پنجاه شمسی، کتابهای تصویری گوناگونی با موضوعات مذهبی برای مخاطب کودک و نوجوان منتشر شد. این آثار علیرغم ارزش تاریخی و اطلاعاتی که از تحولات فرهنگی و اجتماعی این دوران ارائه میدهند، چندان مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفتهاند. لذا در پژوهش حاضر تلاش شد تا ویژگیهای بصری این آثار مورد بررسی قرار گرفته و سپس ارتباط آن با جریانهای مذهبی این دوران مشخص شود. پژوهشگران در گام نخست به طرح این پرسش پرداختند که رویکردهای بصری مسلط در این کتابها در دهه 50 شمسی چه بوده است؟ و سپس به دنبال پاسخگویی به این پرسش برآمدند که چرا گرایشهای متفاوتی در تصویرگری کتابهای مذهبی در این دوره وجود داشته است؟ هدف پژوهش حاضر، شناخت ویژگیهای بصری کتابهای تصویری در دهه 50 شمسی و یافتن نسبت آن با گرایشهای مختلف مذهبی این دوران بوده است. این پژوهش از نظر هدف توسعهای، از نظر روش تجزیه و تحلیل دادهها کیفی، از نظر گردآوری دادهها کتابخانهای و از لحاظ روش تحقیق نیز توصیفی-تحلیلی است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که دو گرایش بصری فیگوراتیو و غیرفیگوراتیو در کتابهای تصویری مذهبی در این دهه وجود داشته که متاثر از دو گونه برداشت مذهبی توسط گروههای مختلف بوده است. نخست برداشت عرفانی و معنوی از اسلام و دیگری برداشتی سیاسی-اجتماعی. | ||
کلیدواژهها | ||
کتابهای مذهبی؛ کتب مصور کودکان و نوجوانان؛ تشیع؛ اسلام سیاسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Religious approaches and the formation of visual components in picture books for children and teenagers in the 50s | ||
نویسندگان [English] | ||
Elahe Sadat Mirbabaeiyan1؛ Sajjad Baghban Maher2؛ Ali Boozari3 | ||
1Ph.D in Art Research | ||
2Assistant Prof, Museum Management, Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran. | ||
3Assistant Profe, Graphics and illustration group, Art University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In the 1350s, various picture books with religious themes were designed and published for children and teenagers. Despite their historical value and the information they provide about the cultural and social developments of this era, these works have not received much attention from researchers. Therefore, in the current research, an effort was made to examine the visual characteristics of these works and then determine their relationship with the religious currents of this era. In the first step, the researchers asked the question, what were the dominant visual approaches in religious picture books for children and teenagers in the 50s? And then they sought to answer this question, why there were different trends in the depiction of religious books for children and teenagers in this period? In this regard, at the same time as identifying the visual components of these works, the recognition of different religious tendencies in this era was also put on the agenda and an attempt was made to analyze the relationships between them. The aim of the current research was to know the visual characteristics of picture books for children and teenagers in the 1950s and to find their relationship with different religious tendencies of this era. This research is in terms of developmental goal, in terms of qualitative data analysis method, in terms of library data collection and descriptive-analytical in terms of research method. The first finding is that due to the existence of two major religious intellectual trends, two major visual trends have also been formed in the depiction of these works. First, a political and revolutionary understanding of religion, which in the 50s led to the struggle against the government, the beginning of the movement and the victory of the revolution, and the formation of a new government. According to this perception and its interpretations of the Shia religion, books for children and teenagers were produced with the main content of right and wrong and their confrontation and antagonism, and as a result of the political and social movement that was symbolized in various religious stories. Illustration according to this trend is also shown in the figurative representation of icons and focus on prominent characters, actualization of historical events with commitment to objectivity, images full of movement and dynamics with attention to detail and drawing conflicts and confrontations. Second, a spiritual and mystical understanding of religion, which has focused on the ruling and teaching aspects and individual actions. Illustration according to this tendency has also been shown in the use of traditional Islamic cryptographic art with the characteristic of lack of any association with the external form and absolute abstractionism, which is basically limited to the border arrangement and gilding of the pages and cover design and the lack of processing of story images. The second important achievement of the research also indicates that other tendencies outside the territory of the capital and dominant approaches have been formed in other cities, specifically religious cities, and have followed their own independent method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
religious books, illustrated books for children and teenagers, Shiism, political Islam | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 60 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 93 |