![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,695,423 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,924,677 |
مقایسه شیوة کرسی بندی در دو چلیپای مشابه از سلطانعلی مشهدی و میرعلی هروی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 27، شماره 2، مرداد 1401، صفحه 39-47 اصل مقاله (980.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2022.334577.666831 | ||
نویسندگان | ||
محمدمهدی قادریان1؛ شهاب شهیدانی* 2؛ علیرضا محمدیمیلاسی3 | ||
1کارشناس ارشد رشته نقاشی، گروه نقاشی، مؤسسه عالی آموزش سپهر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2استادیار گروه آموزشی تاریخ و باستانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. | ||
3استادیار گروه گرافیک، مؤسسه عالی آموزش سپهر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
سلطانعلی مشهدی و میرعلی هروی از نامدارترین نستعلیق نویسان تاریخ خوشنویسی هستند که نوآوری های تأثیرگذاری در ساختار هندسی نستعلیق و فرم چلیپا داشته اند. این پژوهش با هدف بررسی ساختار فرمی دو چلیپای مشابه از سلطانعلی مشهدی و میرعلی هروی، با تمرکز بر نحوۀ کرسی بندی آنها انجام شده است. شیوۀ جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و مشاهدۀ میدانی است و با رویکرد توصیفی-تحلیلی انجام شده است. نتایج نشان می دهد در هر دو چلیپا، کرسی تمامی سطرها منحنی است که میتوان مقطعی از یک بیضی در نظر گرفت؛ در چلیپای سلطانعلی الگوی بیضی کرسی سطرها متفاوت است، اما در چلیپای میرعلی الگوی بیضی چهار سطر یکی است. در هر دو چلیپا حسن تشکیل و حسن وضع کلمات با توجه به انحنای کرسی هر سطر انجام شده که تأثیر کلمات از میزان انحنا، در چلیپای سلطانعلی بیشتر است. در چلیپای او ارتباط کلمات و کرسی هر سطر به نحوی است که قسمت های ضخیم کلمات در یک راستا قرار گرفته و سطر کرسی قوت تشکیل داده است. حسن وضع کلمات چلیپای میرعلی قاعده مند شده و چیدمان روی کرسی انجام شده است. چلیپای سلطانعلی بر اساس دید ّ مورب و نهایی طراحی شده، در حالی که در چلیپای میرعلی، هر سطر با دید افقی طراحی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خط نستعلیق؛ چلیپا؛ کرسی بندی؛ سلطانعلی مشهدی؛ میرعلی هروی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of a Similar Chalipa Seating Method by Sultan Ali Mashhadi and Mir Ali Heravi* | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Mahdi Ghaderian1؛ shahab shahidani2؛ Alireza Mohammadi-Milasi3 | ||
1Master of Painting, Department of Painting, Sepehr Higher Education Institute of Isfahan, Isfahan, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of History and Archeology, Faculty of Literature and Human Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Graphic, Sepehr Higher Education Institute, Isfahan,Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Sultan Ali Mashhadi and Mir Ali Heravi are among the most famous Nasta’liq writers in the history of calligraphy who have had influential innovations in the geometric structure of Nasta’liq and the cross form. Mir Ali’s relationship with Sultan Ali is important in two ways. Firstly, the emergence of Mir Ali Heravi coincides with the complete domination of Sultan Ali Mashhadi throughout Khorasan so that his students were practicing calligraphy in Mashhad and other parts of Khorasan and Transoxiana, and Mir Ali, who lived in Herat, Mashhad, and Bukhara, was certainly influenced by Sultan Ali. The second important point is that Mir Ali was a student of Zineuddin Mahmoud, a direct student of Sultan Ali. Therefore, recognizing the similarities and differences between the works of these two masters of calligraphy leads to a better understanding of the developments of Nastaliq. This study aims to investigate the formal structure of two similar chalipas from Sultan Ali Mashhadi and Mir Ali Heravi, focusing on how they are seated. The method of collecting information is desk-based and has been done with a descriptive-analytical approach. Among the works of these two calligraphers, chalipas whose authenticity is not in doubt were examined and two chalipas with the same text and different compositions were used. The reason for choosing these two chalipas was the existing similarities and the differences, which makes possible a better comparison. The results show that in both chalipas, the seat of all rows is curved, which can be considered as a cross-section of an ellipse, with the difference that in Sultan Ali’s chalipa, the oval pattern of the first and third-row seats is the same and the oval pattern of the second and fourth rows is the same. In the Mir Ali’s chalipa, the oval pattern of each of the four lines is the same. In both chalipas, the arrangement of the figures is done according to the curvature of the seat in each row, but the effect of the figures is more than the curvature of the seat in Sultan Ali’s chalipa. So that the figures are rotated relative to the vertical axis and in some cases are deformed. In chalipa of Mir Ali, figures are regular and carefully executed. Letters and words are executed repeatedly and according to defined rules. Sultan Ali’s chalipa is designed based on the oblique and final view; In other words, the chalipa is performed with a horizontal view and in line with the calligrapher’s view, but during the performance, the final and diagonal view of the chalipa is also considered, which creates a complex and two-point perspective, while in Mir Ali’s chalipa, each line is designed with a horizontal view and the final view is not considered. Sultan Ali’s chalipa is designed based on the holistic view and the components serve the whole of the chalipa, but Mir Ali’s chalipa is partisan and the components have their own independence. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nastaliq Script, Chalipa, Seating, SultanAli Mashhadi, Mir Ali Heravi | ||
مراجع | ||
آژند، یعقوب (1383)، خوشنویسی در قلمرو مکتب هرات: دوره پیشین (با تأکید بر خط نستعلیق)، ماه هنر، شماره 69 و 70، صص 24-37. آشتیانی، سیدجلالالدین (1375)، میرعلی هروی خوشنویس صوفی مشرب، فصلنامه هنر، ش 31، صص 163-182.
اسحاقزاده، روحالله، صادقیان، حمید، روحانی اصفهانی، الهام (1397)، مقایسۀ ارتباطات بصری در خط نستعلیق بین دو شیوۀ صفوی و معاصر (میرعماد و امیرخانی)، نشریه هنرهای زیبا، شماره 2، صص 35-46.
اقبال آشتیانی، عباس (1323)، هنرمندان و آثار هنری: میرعلی هروی کاتب سلطانی، یادگار، شماره 3، صص 17-31.
ایران پور، امین، شیرازی، علیاصغر (1392)، ارتباط دستبرتری با مبانی حرکتی در خط نستعلیق، نگره، شماره 28، صص 15-26.
بیانی، مهدی (1362)، احوال و آثار خوشنویسان، علمی، تهران. جباری، صداقت (1387)، تکوین و تطور خط نستعلیق در سدة هشتم و نهم هجری قمری، نشریه هنرهای زیبا، شماره 33، صص 77-84.
حسینی رشتخوار، سیده فرشته، قلیچخانی، حمیدرضا، نعمتی بابایلو، علی (1396)، مطالعۀ تطبیقی شیوۀ خوشنویسی چلیپایی مشابه از میرزاغلامرضا اصفهانی و غلامحسین امیرخانی، مطالعات تطبیقی هنر، شماره 14، صص 17-29.
رجبی، محمدعلی (1394)، تبیین وجوه معنوی خوشنویسی با تأکید بر رسالۀ صراط السطور سلطانعلی مشهدی، نگره، شماره 35، صص 18-31.
رضویفرد، حسین، پورمند، حسنعلی (1396)، تحلیل و بررسی سبکهای نستعلیق قدما، مبانی هنرهای تجسمی، شماره 4، صص 53-70. شفیعی سرارودی، مهرنوش، کرمی، نورالدین (1394)، مطالعه تطبیقی ساختار دو چلیپای خط از میرعمادالحسنی سیفی قزوینی و محمداسعدالیساری، پژوهش هنر، شماره 9، صص 27-36.
شوشتری، قاضی نورالله (1377)، مجالس المؤمنین، ج2، اسلامیه، تهران. شهیدانی، شهاب (1398)، تحولات خوشنویسی عصر صفوی با تکیه بر آثار و احوال علیرضا عباسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان.
مشهدی، سلطانعلی (1399)، صراط الخط (صراط السطور)، مصحح: علی صفری آققلعه، حکیمه شریعتنیا، میراث مکتوب، تهران. فضائلی، حبیبالله (1362)، اطلس خط، مشعل، اصفهان. فلسفی، امیراحمد (1385)، نگاهی به ترکیب در نستعلیق، یساولی، تهران.
قطاع، محمدمهدی (1380)، تحلیلی بر کرسی خط نستعلیق شیوة میرعماد، فرهنگ اصفهان، شماره 20، صص 82-87.
قلیچخانی، حمیدرضا (1392)، درآمدی بر خوشنویسی ایرانی، فرهنگ معاصر، تهران.
مایل هروی، نجیب (1372)، کتابآرایی در تمدن اسلامی، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، مشهد.
نصرآبادی، محمدطاهر (1317)، تذکره نصرآبادی، ارمغان، تهران. هاشمینژاد، علیرضا (1393)، سبکشناسی خوشنویسی قاجار، مؤسسه تألیف ترجمه و نشر آثار هنری (متن)، تهران.
مرقع گلشن، موزه هنرهای تزئینی، به نقل از مرقع رنگین2 (1378)، منتخبی از آثار نفیس خوشنویسان بزرگ ایران تا نیمه قرن چهاردهم، انجمن خوشنیوسان ایران، تهران.
https://www.rct.uk/collection/themes/publications/eastern-encounters/verses-of-persian-poetry-by-muhammad-husayn-0 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 471 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 461 |