تعداد نشریات | 152 |
تعداد شمارهها | 5,694 |
تعداد مقالات | 62,579 |
تعداد مشاهده مقاله | 103,272,179 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 81,336,295 |
اثرگذاری بنادر دریای خزر بر ارتقای همپیوندی ساختار فضایی کشور | ||
مجله علمی " آمایش سرزمین " | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 آبان 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jtcp.2022.343704.670328 | ||
نویسندگان | ||
معین شفیعی حق شناس ![]() ![]() ![]() | ||
1کارشناس ارشد برنامه ریزی منطقهای، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2دانشیار برنامه ریزی شهری و منطقه ای، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
جهانیشدن با رشد جریانهای تجاری و در نتیجه حمل و نقل دریایی همراه بودهاست. تجارت دریایی و به خصوص حمل و نقل کانتینری، با رشد بالاتری نسبت به GDP جهانی، صادرات و... با اثرات فراوانی بر ساختار فضایی مناطق و نواحی برخوردار بوده است. بنادر نقش مهمی در این راستا ایفا میکنند، زیرا آنها دروازههای اصلی ورود و خروج کالاها در یک سرزمین هستند. در این مقاله به بررسی ساختار و همپیوندی بنادر شمال ایران (دریای خزر) با سایر بنادر کشورهای مجاور دریای خزر به دلیل اهمیت فراوان حمل و نقل دریایی و اثرگذاری آن بر ساختار همپیوندی فضایی کشور پرداخته شده است. مدل مورد استفاده در این پژوهش در راستای بررسی سیر تحول ساختار شبکه همپیوندی فضایی بنادر شمال کشور در سطح محلی و فراملی طی سالهای 1368 الی 1398، تحلیل جریان جابجایی مسافر و کالا بین بنادر دریای خزر در کشور با بنادر دریای خزر در سایر کشورها با کمک نرمافزار UCINET است. نتایج مطالعه نشان میدهد هم پیوندی کالا و مسافر استانهای شمالی کشور (به طور عام) و بنادر دریای خزر در کشور (به طور خاص) در شرایط مناسب و خوبی قرار ندارد و عملاً در حوزه ارتباطی بین ایران در دریای خزر با سایر کشورهای همسایه دریای خزر به جز در مواردی اندک و ناچیز (ارتباط روسیه با بندر امیرآباد) آنچنان بالا نیست و همپیوندی فضایی سایر مرزهای کشور به خصوص سواحل جنوب از سواحل دریای خزر به مراتب بیشتر و بالاتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
حمل و نقل دریایی؛ ساختار فضایی؛ همپیوندی فضایی؛ دریای خزر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the impact of Caspian Seaports on promoting the interconnectedness of the country's spatial structure | ||
نویسندگان [English] | ||
Moien Shafie Haghshenas1؛ Hashem Dadashpoor2 | ||
1MSc, Regional Planning, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University,,Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modare University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Globalization has been accompanied by the growth of trade flows and consequently shipping. Maritime trade, especially container transport, has been associated with higher growth than global GDP, exports, etc., with many effects on the spatial structure of regions and regions. Ports play an important role in this regard because they are the main gateways for goods to enter and leave a country. In these studies, the structure and interconnection of ports in northern Iran (Caspian Sea) with other ports of countries adjacent to the Caspian Sea due to the great importance of maritime transport and its impact on the spatial interconnection structure of the country have been studied. The model used in this study in order to study the evolution of the structure of the spatial interconnection network of ports in the north at the local and transnational level during the years 1368 to 1398, analysis of passenger and freight traffic between Caspian ports in the country with Caspian ports in other countries with the help It is UCINET software. The results of the study show that the connection between goods and passengers in the northern provinces of the country (in general) and the ports of the Caspian Sea in the country (in particular) is not in good condition and practice in the field of communication between Iran in the Caspian Sea and other neighboring countries. Except in a few small cases (Russia's connection with the port of Amirabad) is not so high and high, and the spatial interconnection of other borders of the country, especially the southern coast, is much higher and higher than the Caspian Sea coast. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The Caspian Sea, sea transport, spatial structure, spatial interconnection | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |